Permalänk

Missad hyra - Ingen påminnelse?

Sitter och kollar över min kontohistorik och om jag inte är blind är hyran för november månad inte betalad :O.
Detta är ju dock längesen och jag har inte fått någon påminnelse eller liknande. Kan det vara nåt fel i swedbanks historik eller har hyresvärden missat detta eller vad kan ha hänt? Vad bör jag göra? Känns självdestruktivt att ringa hyresvärden och "påminna" om jag då åker på en förseningsavgift som heter duga.

Permalänk
Medlem

Är du nu osäker på om din November hyra är betald, ta kontakt med din hyresvärd och hör efter. Dom om någon borde kunna ge svar på hur det ligger till.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Är du nu osäker på om din November hyra är betald, ta kontakt med din hyresvärd och hör efter. Dom om någon borde kunna ge svar på hur det ligger till.

Ja, det rätta är väl att ringa dem imorgon. Är dock rädd att jag ska åka på nån helt sinnesjuk förseningsavgift nu, men jag anser att det vore fel då jag inte fått en enda påminnelse på varken brev, telefon eller mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Ja, det rätta är väl att ringa dem imorgon. Är dock rädd att jag ska åka på nån helt sinnesjuk förseningsavgift nu, men jag anser att det vore fel då jag inte fått en enda påminnelse på varken brev, telefon eller mail.

Men är det så att felet ligger på deras sida, så kan dom inte ge dig någon förseningsavgift. Men underligt är det ju, att man inte har bättre koll på om dom har fått in pengar för November månad. Eller om det är så att du nu har betalat in hyran. Men då borde du ju se det i kontohistoriken. Är det inte så att du kan ha missat det ?

Men vilket fall som helst, ta kontakt med din hyresvärd och hör efter. Tror nog inte att förseningsavgiften kan bli speciellt stor. För om jag gämföra med min hyresvärd hemma är, så om jag nu skulle missat, eller utav någon orsak inte kunnat betalat in till den sista i månaden så får jag en påminnelse på 50 spänn.

Så jag tror nog inte att förseningsavgiften blir speciellt stor. Om det nu skulle vara så att det är du som har missat hyran, vill säga.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Men är det så att felet ligger på deras sida, så kan dom inte ge dig någon förseningsavgift. Men underligt är det ju, att man inte har bättre koll på om dom har fått in pengar för November månad. Eller om det är så att du nu har betalat in hyran. Men då borde du ju se det i kontohistoriken. Är det inte så att du kan ha missat det ?

Men vilket fall som helst, ta kontakt med din hyresvärd och hör efter. Tror nog inte att förseningsavgiften kan bli speciellt stor. För om jag gämföra med min hyresvärd hemma är, så om jag nu skulle missat, eller utav någon orsak inte kunnat betalat in till den sista i månaden så får jag en påminnelse på 50 spänn.

Så jag tror nog inte att förseningsavgiften blir speciellt stor. Om det nu skulle vara så att det är du som har missat hyran, vill säga.

Ok, ja får bli så då.
Ringer hyresvärden när de öppnar imorgon.

Ja, jag tycker det med känns konstigt att jag har missat en hyra (och att de dessutom inte har sett det). Var dock riktigt sjuk i November månad och låg på sjukhus etc. så inte helt omöjligt att jag därför kan ha missat. Kollade andra konton med ifall jag råkat betala in med dem, men verkar inte så.

Permalänk
Medlem

det är ingen annan som betalat hyran åt dig? jag menar om du låg på sjukhus var du kanske lite drogad och inte helt klar i skallen så du minns kanske inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Ja, det rätta är väl att ringa dem imorgon. Är dock rädd att jag ska åka på nån helt sinnesjuk förseningsavgift nu, men jag anser att det vore fel då jag inte fått en enda påminnelse på varken brev, telefon eller mail.

Det ligger på ditt ansvar att betala in dina räkningar vare sig du får inbetalningsavi eller inte.
Fordringsägaren har tre år på sig att kräva in betalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det ligger på ditt ansvar att betala in dina räkningar vare sig du får inbetalningsavi eller inte.
Fordringsägaren har tre år på sig att kräva in betalningar.

citerar för effekt. du har ingen som helst rätt att få en påminelse (vare sig med eller utan påminelseavgift). har du missat en inbetalning kan den lika gärna gå direkt till inkasso utan förvarning

Permalänk
Skrivet av ozo64:

det är ingen annan som betalat hyran åt dig? jag menar om du låg på sjukhus var du kanske lite drogad och inte helt klar i skallen så du minns kanske inte det?

Klar i skallen var jag inte, men nej, tror inte någon annan betalade åt mig.

Skrivet av SUMITOMO:

Det ligger på ditt ansvar att betala in dina räkningar vare sig du får inbetalningsavi eller inte.
Fordringsägaren har tre år på sig att kräva in betalningar.

Självklart är det mitt ansvar, men tycker det är märkligt att inte skicka en påminnelse. Borde ju ligga i deras intresse att få in pengarna när de ska in.

Hur som helst, ringde dit precis och verkar stängt över helgen. Får ringa när det öppnar imorgon.

Permalänk
Medlem

Med en mer seriös och/eller en mindre hyresvärd så blir de bara glada om de blir påminda om hyran. De ser då vilken duktig hyresgäst du har varit och förhoppningsvis så gagnar det dig i framtiden.

Meningsuppbyggnad var kass
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om "fodringsägaren" inte har något ansvar att skicka ut en inbetalnings avi.. hur i ******* ska man vetta hur mycket pengar man skall skicka vart? De ter sig för mig som självklart att ansvaret att informera om vilken summa som skall betals vart ligger på företaget och inte konsumenten, källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Om "fodringsägaren" inte har något ansvar att skicka ut en inbetalnings avi.. hur i ******* ska man vetta hur mycket pengar man skall skicka vart? De ter sig för mig som självklart att ansvaret att informera om vilken summa som skall betals vart ligger på företaget och inte konsumenten, källa?

Det stämmer att man är skyldig att betala hyran oavsett om man har fått en avi eller inte. Vet man inte hur mycket man ska betala och inte har fått avi så får man helt enkelt ta reda på det. Normalt så betalar man ju samma summa varje månad så det borde man ju ha koll på. Men alltså, i normala fall så skickas det ju alltid ut hyresavier men man är som sagt skyldig att betala oavsett om man fått det eller inte. Exempel från HSB:s hemsida (http://www.hsb.se/skane/hyreslagenheter/information-till-vara...

"Utebliven hyresavi

Om du saknar eller inte fått någon hyresavi från oss, ber vi er att kontakta oss direkt. Du är trots detta skyldiga att betala din hyra."

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Bästa alt, om man kan, det är ju att begära att få betala hyran genom autogiro. Så slipper man det här med att gå i ovisshet om man har betalat hyran eller inte.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vi hade hantverkare här för 4 månader sedan, fortfarande ingen räkning. Känns bra vardagsrummet kosta ända 5000kr efter rotavdraget. Fast en hyra skulle jag inte våga missa iaf.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Ring och fråga dina föräldrar eller någon du tror skulle lägga ut från sin egen konto och skulle få pengar tillbaka av dig senare. Kan ju vissa sig att du är skyldig pengar till någon du känner ^^

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Vi hade hantverkare här för 4 månader sedan, fortfarande ingen räkning. Känns bra vardagsrummet kosta ända 5000kr efter rotavdraget. Fast en hyra skulle jag inte våga missa iaf.

Nej dom som vågar missa hyror i dagens samhälle...ja...det är ju som att leka med både döden och Kronofogden på en och samma gång.:) Sedan så får man inget nytt boende p g a en betalningsanmärkning.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

När jag bytte till autogiro för hyran råkade jag skriva fel konto (skrev ett som jag oftast inte har några pengar på). Fick ingen som helst påminnelse utan såg av en slump på mina sidor på hyresvärdens hemsida att förra månadens hyra var obetald. Ringde och påtalade det och fick en avi med OCR-nummer samt en påminnelseavgift på knappt 400:-.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD