Uppdatera OCZ Vertex 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Uppdatera OCZ Vertex 3

Hallå!
Jag har problem med att uppdatera min SSD disk (OCZ Vertex3), och då jag själv är en nybörjare när det gäller sånt här så undrade jag om jag kunde få lite hjälp.

Först och främst laddade jag ner OCZ toolbox från deras hemsida ( http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Vertex_3,_Vertex_3... ).

Det gick ej att uppdatera, min SSD hade operativsystemet (windows 7) på sig.

Efter det här så kopplade jag in min SSD i en annan dator, också med windows 7.

Det här fungerade ej heller. Datorn upptäckte hårddisken, och jag började uppdatera. Men när den hade laddat ner till 813 (jag vet ej vad det ska vara för enhet) så slutade den att ladda ner, och utan någon speciel information om vad som hade gått fel så stod det, helt enkelt, "Firmware update failed".

Skulle någon kunna veta vad som var felet, eller är det någon som skulle kunna erbjuda lite hjälp i form av information om något sätt att gå tillväga?

Skulle vara högst uppskattat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2011

P67 Deluxe :: i7 2600k :: 6970CF w/ Arctic Accelero Xtreme II :: 120GB SSD :: Obsidian 650D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten/Skellefteå
Registrerad
Jun 2010

Använd en dator som inte har Intel ICH9 kretsar eller högre.
Har haft samma problem själv och fick använda syrrans dator som bara hade Intel ICH8.
Det spelar ingen roll om du använder en annan kontrollerkrets än intels om datorn har har Intel ICH9 eller högre.
Har provat alla SATA kontakterna både Intels och Gigabytes med det gick inte då datorn hade Intel ICH9

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Tack för båda svaren! Till det första så, ja, jag håller på att försöka få över filen på ett USB minne. Jag kan dock inte få ner filen som skulle läggas över på SSD:n ( "select your *.iso" ).

Till det andra så måste jag, som nybörjare, säga att jag inte har en aning om vad du menar. Ungefär hur gammal dator tror du att jag skulle behöver?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av snablas1:

Tack för båda svaren! Till det första så, ja, jag håller på att försöka få över filen på ett USB minne. Jag kan dock inte få ner filen som skulle läggas över på SSD:n ( "select your *.iso" ).

Till det andra så måste jag, som nybörjare, säga att jag inte har en aning om vad du menar. Ungefär hur gammal dator tror du att jag skulle behöver?

Har du laddat ner .zip filen?

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten/Skellefteå
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av snablas1:

När du skall ladda ner iso'n så får du vänta i ca 10 min efter du har klickat på nerladdning, du ser i rutan "Save to" med download knapp, en klocka som tickar ner efter att du klickat på den. När den tickat ner färdigt kan du klicka på downloadknappen igen och då skall filen laddas ner. Om inte får du försöka igen. Du får inte vänta för länge efter den tickat ner färdigt. Jag fick hem filen efter 2:a försöket.

När det gäller denna länk där du försöker ladda ner ocz_fwupd_2.68.12.zip så kanske det fungerar oavsett vilket chipset du har.

För att lägga över iso på usb'n måste du ladda hem Universal USB installer: http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...
Följ anvisningarna på sidan: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89670-...

Det jag nämde tidigare att du måste ha ett Intel Chipset som är äldre än ICH9 gäller när du använder OCZ Windows Toolbox.

Vet inte om du måste ha en dator som har Intel ICH8 eller mindre för att det skall gå.
Så var det för ett år sedan när jag uppgraderade min Vertex2 iaf.

Om du inte får upp din SSD i listan när du har startat programmet så bör du kolla om du känner någon som har ICH8 eller lägre.
Det står i din moderkortsmanual vilket Chipset du har. Det står förmodligen också på moderkortslådan.
Moderkortet måste vara äldre än från 2005
För att din dator skall ha ICH8 eller lägre så bör din moderkort vara ett Intel X35 typ ASUS P5 DH DeLuxe, den kör med ICH7.
Intel X38 kör med ICH9.
Har du inga Intelkretsar alls utan har nVidia så går det bra.

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Tackar! Men, nu har jag ett nytt problem. SKulle inte 2.15 lösa blue screenerna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av snablas1:

Tackar! Men, nu har jag ett nytt problem. SKulle inte 2.15 lösa blue screenerna?

just 2.15 löst bluescreens för en av mina vertex 3 datorer.

är du bombis på att det just är ssd'n som orsakar bluescreens, kan ju faktiskt vara nått annat.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |