Problem med länkning i jQuery Mobile

Permalänk
Inaktiv

Problem med länkning i jQuery Mobile

Tjena!
Har börjat lite smått med jQuery Mobile. Men jag har fastnat rätt så tidigt, då jag inte har lycktas klura ut hur länkning fungerar helt. Att länka mellan olika pages i ett dokument är inga problem. Men som i exemplet nedan vill jag länka till filen current.html som ligger i samma katalog som index.html(som detta är hämtat ur).
För att få den externa länkningen att fungera ska man använda rel="external", eller hur? Men i samband med det försvinner övergångarna. Hur ska jag gå till väga för att länka till en extern html-fil samt bevara övergångarna?

<div data-role="page" id="start" data-theme="b"> <div data-role="header" data-position="fixed"> <h1>Service</h1> </div><!-- /header --> <div data-role="content"> <ul data-role="listview" data-inset="true"> <li><a href="current.html" rel="external" data-transition="fade">Aktuella erbjduanden</a></li> <li><a href="#about" data-rel="dialog">Om appen</a></li> </ul> </div><!-- /content --> </div><!-- /page #start -->

Tacksam för vägledning!

Permalänk

Har inte testat jqm på länge, var alpha 4 senast jag testade det.
Då var jag tvungen att använda mig av $.mobile.changePage() för att få länkar till externa dokument att fungera med animationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mel0dy:

Har inte testat jqm på länge, var alpha 4 senast jag testade det.
Då var jag tvungen att använda mig av $.mobile.changePage() för att få länkar till externa dokument att fungera med animationer.

Tack. Ska försöka kolla på det. Men som jag har förstått så är externa sidor helt enkelt sidor som ligger utanför min domän? Så om jag har två php-filer, index.php samt about.php, borde jag inte kunna länka från index.php till about.php och fortfarande ha transitions?

Permalänk

Det borde fungera, men jag fick det inte att fungera då jqm var allt annat än bugg-fritt när jag testade det, vilket det kanske fortfarande inte är.
Du har inte möjlighet att använda dig av "linking-within-pages"?
För när jag använde mig av det fungerade allt som det skulle med transitions och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mel0dy:

Det borde fungera, men jag fick det inte att fungera då jqm var allt annat än bugg-fritt när jag testade det, vilket det kanske fortfarande inte är.
Du har inte möjlighet att använda dig av "linking-within-pages"?
För när jag använde mig av det fungerade allt som det skulle med transitions och liknande.

Är inte helt säker på vad du menar, har inte hållt på med det här så länge. Menar du att ha flera pages i samma fil, och länka dem där i?

Permalänk
Skrivet av anon95769:

Är inte helt säker på vad du menar, har inte hållt på med det här så länge. Menar du att ha flera pages i samma fil, och länka dem där i?

Precis, mobila sidor brukar ju inte innehålla så mkt kod så det brukar fungera ganska bra.
Här är en gammal fiddle med exempel saxat från jqm: http://jsfiddle.net/jimmie/b62mV/