Intel Core i7 3820 på väg till svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7 3820 på väg till svenska butiker

För den som inte är beredd att betala uppemot 5 000 kronor för en ny processor släpper Intel den nedskalade Core i7 3820 för sockel LGA 2011.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kanske blir en bra konkurrent i de lägre prisklasserna.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

130 TDP? Vafalls?

i5 2500k har ju 95. ?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

kommer någon prolle under 3tusen som är K-modell till 2011?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edda123:

130 TDP? Vafalls?

i5 2500k har ju 95. ?

Hur var det nu med TDP, deet hade inget att göra med den egentliga strömförbrukningen, utan endast en riktlinje för vad en kylare ska klara av för att räcka till för cpun?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Ingen K-märkning men ändå tillåten för överklockning? vad är det här för sneaky saker!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Ingen K-märkning men ändå tillåten för överklockning? vad är det här för sneaky saker!

Den överklockar säkerligen ungefär som gammla s1366. Det vill säga med ändrad busshastighet

Permalänk
Medlem

Overclocking Enabled: Yes³

Man undrar ju vad superscripten har för innebörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Overclocking Enabled: Yes³

Man undrar ju vad superscripten har för innebörd.

Undrade det med, säkert typ "3: No." på botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Kanske blir en bra konkurrent i de lägre prisklasserna.

Lägre hur då? Allt över 1000 kr är ju inte längre att betraktas som en lägre prisklass...

Sen så lär ju en 2600K/2700K vara ett bättre val om du ser på endast processorprestanda, framförallt prestanda per krona. Men klart att 2011 blir bättre om man behöver extrema mängder minne eller väldigt hög minnesbandbredd, men ärligt talat, om man behöver detta, varför väljer man då inte en av de 6-kärniga då?

Jag tycker att det här känns som en konstig processor som inte riktigt fyller någon funktion...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Hela anledningen med att bygga en entusiastplattform är väl att ha ordentligt med prestanda? Då är det väl att kasta pengar i sjön att skaffa en 4-kärnig processor till Sandy Bridge-E när man kan få i sort sett likvärdig prestanda från ett vanligt SB system med i7 2600K?

Och med låst multipel dessutom!

Inget för mig...

Permalänk

Bara två egentliga fördelar:

"First, it is the support of 40 PCI Express 3.0 lanes, which may be useful for building fully-functional CrossfireX and SLI configurations with the latest generation and upcoming graphics accelerators. And second, it is a quad-channel DDR3 SDRAM controller, which advantage is not high bandwidth, but the ability to support memory capacities beyond 32 GB. However, no one is talking about unprecedented computational performance of the platform any more."

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-3820_9.h...

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

500 spänn dyrare än Bulldozer värstingen och presterar nog mycket bättre

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

För bara ett år sedan så var folk jätteupprörda över att Intel i och med Sandy Bridge plockat bort överklocking via busshastigheten och att man var tvungen att köpa en dyr K-processor om man ville överklocka. Här kommer nu en billig, högpresterande CPU, där mån åter KAN klocka via bussen men de flesta verkar redan glömt bort att det var så man alltid brukade göra. Märk väl att denna är 500:- billigare än 2700K och presterar samma. Skulle jag köpa nytt idag så skulle jag välja denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

500 spänn dyrare än Bulldozer värstingen och presterar nog mycket bättre

word! tänkte precis samma tanke.. intel släpper nog inte denna för att konkurrera med sina egna utan de väljer nog att fylla ett gap, och slå mot amd

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Finns ju recension av denna på Anandtech sedan länge

Och 3820 går ju att överklocka rätt bra trots att det inte är en "K" modell. Anand kom ju upp i 4.75GHz...

Om överklockningen http://www.anandtech.com/show/5276/intel-core-i7-3820-review-...

Let's start with the basics. All Sandy Bridge CPUs are clock locked by default, they can't operate at frequencies other than what they're sold at. There are two exceptions to this rule. All Sandy Bridge CPUs that support Turbo Boost are partially unlocked. Not only can they turbo up to frequencies that are higher than their default clock, but they can also be overclocked to frequencies even higher than their turbo speeds. By default, all Turbo enabled Sandy Bridge CPUs can be set to run at up to four bins (4 * bclk or 400MHz by default) higher than their standard turbo frequencies:

The second exception is any of the K or X-series SKUs. If your Sandy Bridge model number ends in a K or X, then the chip is fully unlocked and can be overclocked up to 5.7GHz using only clock multiplier adjustments.

The Core i7 3960X and 3930K fall into the latter category, which makes overclocking them a breeze. The 3820 on the other hand is partially unlocked, which means that we can run it at up to 4.3GHz using multiplier adjustments alone. Note that the 4.3GHz limit only applies to the 1-core active state, in the worst case scenario of all cores active with no room to turbo the highest operating frequency of the chip when overclocked would be 4.0GHz.

While these aren't bad targets, they're not all that exciting either. Thankfully Sandy Bridge E makes it even easier to overclock through the use of a few higher bclk frequencies. By default Sandy Bridge uses a 100MHz bclk, but SNB-E allows for 125MHz, 166MHz and 250MHz options as well. The 166/250MHz settings are a bit too aggressive, but the 125MHz bclk setting proved to be the perfect companion for the 3820.

Intel's DX79SI makes it extremely easy to overclock, especially with the latest BIOS update. There are built in overclocking profiles for each bclk setting that you can choose from. I simply selected the 1.25x (125MHz) profile option and then went through the list of target frequencies until I found one that seemed promising. I also went in and tweaked some of the settings myself to get a bit more clock speed (4.63GHz is the fastest profile this board allows by default) and improve stability. In the end I was fairly pleased with what the 3820 could do: 4.75GHz with Intel's RTS2011LC closed loop cooling system.

Dold text

Anandtech slutsats http://www.anandtech.com/show/5276/intel-core-i7-3820-review-...

I see three reasons why you'd want the Core i7 3820:

1. You need PCIe 3.0 today and/or you need more PCIe lanes than a Core i7 2600K can provide,

2. You need tons of memory bandwidth for a particular application,

3. You want a 2600K but you need a platform that can support more memory (32GB+).

If you fall into any of those categories, the 3820 gets the job done. It's easily as fast as the fastest LGA-1155 Sandy Bridge without adding significant power consumption or really being limited on the overclocking side either. The 3820 admittedly targets a niche, but it does so without any real trade offs. If you land outside of the 3820's niche however, you're better served by the 2500/2600K at a lower total platform cost or a 3930K/3960X if you're running a heavily threaded workload and can use the extra cores.

Dold text
Permalänk
Avstängd

Det här verkar ju grymt.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Hela anledningen med att bygga en entusiastplattform är väl att ha ordentligt med prestanda? Då är det väl att kasta pengar i sjön att skaffa en 4-kärnig processor till Sandy Bridge-E när man kan få i sort sett likvärdig prestanda från ett vanligt SB system med i7 2600K?

Och med låst multipel dessutom!

Inget för mig...

Tänkte precis samma sak, för att dra en biljämförelse: Köpa en Ferrari och langa in en 150-hästars motor?

Edit: Listade ut varför den finns! Det är ifall man råkat köpa fel moderkort och inte får byta

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

I mitt tycke en ganska meningslös processor. Den presterar likt en 2600K fast får fördelarna av LGA 2011. Fördelarna är inte många, likt det Yrch citerade ovan. Den kommer också ett år efter 2600K och 2 månader innan Ivy Bridge som tar bort ännu anledningar till köp av denna.

Men den gör säkert någon glad

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

I mitt tycke en ganska meningslös processor. Den presterar likt en 2600K fast får fördelarna av LGA 2011. Fördelarna är inte många, likt det Yrch citerade ovan. Den kommer också ett år efter 2600K och 2 månader innan Ivy Bridge som tar bort ännu anledningar till köp av denna.

Men den gör säkert någon glad

Det som inte nämnts hittills och som möjligen kan vara ytterligare en anledning att välja 3820 är ju att man (rimligtvis) kommer kunna behålla moderkortet och uppgradera till Ivy-Bridge-E när det väl släpps. Medan om man köper "vanliga" Ivy-Bridge så är ju den sockeln "död" i och med att Haswell får en ny (1150?)

Det är ju helt klart en nischad produkt, men helt meninglös är den ju inte för priset var ju för en gångs skull inte så farligt. Är väl mest intressant för folk som ändå tänkt köpa ett mer avancerat (och dyrare) moderkort till 1155 och även tänker köra nån multiGPU-historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Lägre hur då? Allt över 1000 kr är ju inte längre att betraktas som en lägre prisklass...

Sen så lär ju en 2600K/2700K vara ett bättre val om du ser på endast processorprestanda, framförallt prestanda per krona. Men klart att 2011 blir bättre om man behöver extrema mängder minne eller väldigt hög minnesbandbredd, men ärligt talat, om man behöver detta, varför väljer man då inte en av de 6-kärniga då?

Jag tycker att det här känns som en konstig processor som inte riktigt fyller någon funktion...

För den som vill köra 4-way-sli så är detta nog den bästa lösningen.
Mobo med 4-way-sli för sb kostar väl ca 1000kr mer än för socket 2011, gigabytes ud3 x79 kostar ca 1800kr

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Det som inte nämnts hittills och som möjligen kan vara ytterligare en anledning att välja 3820 är ju att man (rimligtvis) kommer kunna behålla moderkortet och uppgradera till Ivy-Bridge-E när det väl släpps. Medan om man köper "vanliga" Ivy-Bridge så är ju den sockeln "död" i och med att Haswell får en ny (1150?)

Det är ju helt klart en nischad produkt, men helt meninglös är den ju inte för priset var ju för en gångs skull inte så farligt. Är väl mest intressant för folk som ändå tänkt köpa ett mer avancerat (och dyrare) moderkort till 1155 och även tänker köra nån multiGPU-historia.

Ett mellansteg till Ivy Bridge-E. Fast jag vet inte hur många som verkligen skulle göra det och hur lönt det verkigen skulle vara, oavsett vilka behov man har. Att vänta på Ivy Bridge-E skulle vara främst för att få 8 kärnor mot 6? Och att då nöja sig med 4 nu känns lite konstigt.

Meningslös är kanske fel ord, men som sagt så gör den säkert någon nöjd

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Svårt beslut... mitt fall gäller ett bygge till en bekant. Det står mellan denna och en 2600K. I vilket fall som helst blir priset mycket likvärdigt då moderkorten som är intressanta kostar lika mycket till båda systemen. Känns ändå som detta är ett mer vettigt val. "Why go halfway when you can go all-in"...

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 14ccKemiskt:

För bara ett år sedan så var folk jätteupprörda över att Intel i och med Sandy Bridge plockat bort överklocking via busshastigheten och att man var tvungen att köpa en dyr K-processor om man ville överklocka. Här kommer nu en billig, högpresterande CPU, där mån åter KAN klocka via bussen men de flesta verkar redan glömt bort att det var så man alltid brukade göra. Märk väl att denna är 500:- billigare än 2700K och presterar samma. Skulle jag köpa nytt idag så skulle jag välja denna.

Fast moderkorten är en tusenlapp dyrare för s2011 än för s1155 så ska man inte köra med fler än två grafikkort eller behöver sjuka mängder RAM så finns det egentligen inga fördelar mot 2600K eller 2700K.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag funderar på att uppgradera till denna cpu för jag vill ha 2011 moderkort i grunden som man kan uppgradera till ivy bridge -e när den kommer. Och kommer troligen att köra dubbla grafik kort och då vill man ju ha 2x 16pci-e.
Som många tester visat så spelar cpu prestandan mindre roll i spel så denna duger säkert mer än väl till att köra spel på.
Så ser man det som en ren spel dator så är det den billigaste lösningen om man inte vill flaska grafik korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

För bara ett år sedan så var folk jätteupprörda över att Intel i och med Sandy Bridge plockat bort överklocking via busshastigheten och att man var tvungen att köpa en dyr K-processor om man ville överklocka. Här kommer nu en billig, högpresterande CPU, där mån åter KAN klocka via bussen men de flesta verkar redan glömt bort att det var så man alltid brukade göra. Märk väl att denna är 500:- billigare än 2700K och presterar samma. Skulle jag köpa nytt idag så skulle jag välja denna.

Tyvärr är ju moderkorten till SBE en del dyrare... Men men, hade den funnits på cdon i julas när de hade 15% swec-kod hade jag köpt den med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av joshoa:

Hur var det nu med TDP, deet hade inget att göra med den egentliga strömförbrukningen, utan endast en riktlinje för vad en kylare ska klara av för att räcka till för cpun?

är inte tdp hur mycket värme en cpu skapar vid last? tex en lödkolv på 80W blir JÄVLIGT värm efter som att lödkolven har så liten yta.
så borde man inte kunna löda med en 2600k och prime95?

Permalänk
Skrivet av adam skur:

är inte tdp hur mycket värme en cpu skapar vid last? tex en lödkolv på 80W blir JÄVLIGT värm efter som att lödkolven har så liten yta.
så borde man inte kunna löda med en 2600k och prime95?

Nej det är hur mycket värme kylaren kylaren ska klara av att kyla, under vilka förhållanden vet jag dock inte.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

The 166/250MHz settings are a bit too aggressive, but the 125MHz bclk setting proved to be the perfect companion for the 3820.

Det jag undrar är hur Intel tänkte med de båda högre multiplarna. Är meningen att man ska sänka BCLK till 84MHz och använda 1.66 för 36*84*1.66=5GHz

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av adam skur:

är inte tdp hur mycket värme en cpu skapar vid last? tex en lödkolv på 80W blir JÄVLIGT värm efter som att lödkolven har så liten yta.
så borde man inte kunna löda med en 2600k och prime95?

Det är ett maxvärde vad kylaren måste klara och är bara grovt relaterat till vad processorn faktiskt drar. Skulle inte förvåna mig om Intel har satt samma TDP på hela högen för att det är enkelt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24