Radeon HD 7770 och 7750 släpps på onsdag

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Detta bör vara bättre än mitt HD4890 xxx va?

Tycker alltid det är svårt att veta vart nyare generationers mellan/lågklass-kort står sig mot äldre generationers topkort. Men mitt är ju 3 generationer äldre så detta BORDE väl vara bättre ändå?

Om det presterar som ett 6870 borde det vara runt 50-80% snabbare med 2/5 av strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Datum för 7870, 7850? Mars enligt roadmaps.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Kommer inte 7850 att had 2 Gb då, rimligtvis?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Detta bör vara bättre än mitt HD4890 xxx va?

Tycker alltid det är svårt att veta vart nyare generationers mellan/lågklass-kort står sig mot äldre generationers topkort. Men mitt är ju 3 generationer äldre så detta BORDE väl vara bättre ändå?

Rent beräkningsmässigt kan de mycket väl vara snabbare, men HD4890 har mycket högre minnesbandbredd. Så i flera fall får man säkert betydligt sämre fps trotts mer beräkningskraft.

Permalänk

Betyder det här att 7770 kommer prestera som 6870?

Visa signatur

Laptop: Asus K53SJ | Intel i7 | GT 520 | 4 GB RAM | 500 GB HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Det kan du allt. Jag sitter på 5770 och kör medium 1920x1080 upplösning.

Avgjort:)

med en 965 eller 960t så blir ju det perfekt:)

Hur många fps får du, fast det kanske blev för mycket offT:P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbedabbe:

Betyder det här att 7770 kommer prestera som 6870?

Återstår att se, mindre minnesbuss än på 6870.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

7770 borde inte kunna röra 6870 prestandamässigt om dessa siffror stämmer. GCN verkar vara ungefär jämnsnabb per shader i spel mot VLIW4, och 6870 ligger inte så långt ifrån VLIW4 per shader med de optimeringar de har.

Om dessa siffror stämmer så tycker jag det ser ut som att AMD förlorar den här generationen. 7770 kommer inte vara mycket snabbare än 6770 isf. Bäst att det är det andra ryktet som stämmer med 1280 shaders.

Tror förövrigt att AMD kommer få det tufft då de nu har fått "göra en nVidia" och ha mycket mer komplexa shaders. Det behövs för OpenCL med mera men drar transistorer så AMD inte kunnat öka på prestandan lika mycket som 28nm borde kunnat ge dem annars. nVidia å andra sidan har dumpat hotclocks och kanske rent av är svala och fina igen.

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på riktiga tester av dessa kort, framförallt 7770.

Sitter och väntar på om jag ska köra 2st 6850 i crossfire eller 2st 7770, dom verkar ju landa på exakt samma prislapp som 6850 har för tillfället.

Permalänk
Avstängd

AMD kommer väl med 7850 och 7870 som drar 100-150w och har 2GB 256-bit buss? skulle jag göra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Avgjort:)

med en 965 eller 960t så blir ju det perfekt:)

Hur många fps får du, fast det kanske blev för mycket offT:P

Kan bara säga att 5770 och Q6600@3Ghz inte funkar med Bf3.

Jag köra allt på lägsta settings, och har även dragit ner upplösningen en hel del.

Saknar ändå fps på nästan alla kartor. Så fort jag hamnar i närstrid dör jag. (Ok jag är kanske inte så vass, men i CoD vann jag iaf varannan duell!)

Skall bli spännande att se hur detta kort står sig mot ett 560Ti 448, som är det jag går och sneglar på...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Jag kör Bf3 på high med två klockade 5770 i 1080p, dock klockade.

Konstiga är iaf att speccsen på 7770 är väldigt lik 5770 på fler punkter :/

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte vitsen med att släppa dem här korten. Jag kan se en relevans i det om det vore så att de är mycket!!! billigare att producera än de kort som redan finns ute, och presterar lika. Eftersom prisspannet på grafikkort ligger runt 1500-2000:- för ett acceptabelt lågbudget kort för spel och de värsta som finns på marknaden ligger på runt 4000-5000:- så känns det onödigt att klämma in ytterligare fler kort däremellan. I min mening köper konsumenter det bästa, top of the line, eller ett bättre kort ur mellansegmentet. 3000:-+

När nya highend kort kommer ut, så säljs de föredetta higend, när de blivit nedputtade i prisskalan, till konsumenter som uppgraderar till SLI/CF.

Jag fattar inte vem som skulle tänkas köpa 7750/7770. Känns så bortkastat, dels att köpa, och dels att producera.

Vad jag egentligen försöker säga är att de som har likvärdiga kort som 7750/7770, uppgraderar ju till SLI/CF med ett till, eller köper ett nytt kort för mer pengar. Med annalkande kepler som förhoppningsvis pressar 7900 i pris lite så ser jag inte att det finns nån som vill ha dessa.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Förstår faktiskt inte vitsen med att släppa dem här korten. Jag kan se en relevans i det om det vore så att de är mycket!!! billigare att producera än de kort som redan finns ute, och presterar lika. Eftersom prisspannet på grafikkort ligger runt 1500-2000:- för ett acceptabelt lågbudget kort för spel och de värsta som finns på marknaden ligger på runt 4000-5000:- så känns det onödigt att klämma in ytterligare fler kort däremellan. I min mening köper konsumenter det bästa, top of the line, eller ett bättre kort ur mellansegmentet. 3000:-+

När nya highend kort kommer ut, så säljs de föredetta higend, när de blivit nedputtade i prisskalan, till konsumenter som uppgraderar till SLI/CF.

Jag fattar inte vem som skulle tänkas köpa 7750/7770. Känns så bortkastat, dels att köpa, och dels att producera.

Vad jag egentligen försöker säga är att de som har likvärdiga kort som 7750/7770, uppgraderar ju till SLI/CF med ett till, eller köper ett nytt kort för mer pengar. Med annalkande kepler som förhoppningsvis pressar 7900 i pris lite så ser jag inte att det finns nån som vill ha dessa.

Du har fel.

detta är korten som folk vill ha. Och som kommer att sälja MYCKET mer än 7970/50.

Och vem köper en stor strömslukande gammal dinosaurie i stället för detta lilla goa kisel?!?!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

80w var väl ändå ok !? om de nu presterar nice

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Förstår faktiskt inte vitsen med att släppa dem här korten. Jag kan se en relevans i det om det vore så att de är mycket!!! billigare att producera än de kort som redan finns ute, och presterar lika. Eftersom prisspannet på grafikkort ligger runt 1500-2000:- för ett acceptabelt lågbudget kort för spel och de värsta som finns på marknaden ligger på runt 4000-5000:- så känns det onödigt att klämma in ytterligare fler kort däremellan. I min mening köper konsumenter det bästa, top of the line, eller ett bättre kort ur mellansegmentet. 3000:-+

När nya highend kort kommer ut, så säljs de föredetta higend, när de blivit nedputtade i prisskalan, till konsumenter som uppgraderar till SLI/CF.

Jag fattar inte vem som skulle tänkas köpa 7750/7770. Känns så bortkastat, dels att köpa, och dels att producera.

Vad jag egentligen försöker säga är att de som har likvärdiga kort som 7750/7770, uppgraderar ju till SLI/CF med ett till, eller köper ett nytt kort för mer pengar. Med annalkande kepler som förhoppningsvis pressar 7900 i pris lite så ser jag inte att det finns nån som vill ha dessa.

Skrivet av kent2:

Du har fel.

detta är korten som folk vill ha. Och som kommer att sälja MYCKET mer än 7970/50.

Och vem köper en stor strömslukande gammal dinosaurie i stället för detta lilla goa kisel?!?!

jag säger som kent, majoriteten av datorköpare lägger sig mycket lägre i pris än vad entusiasterna här i norden gör, som för övrigt är väldigt duktiga på att köpa dyra komponenter... dyra höprestandakort är en nisch-produkt som egentligen bara är till för att driva utvecklingen framåt och ge en bra image om företagets kunnande, det är inte där pengarna trillar in

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Förstår faktiskt inte vitsen med att släppa dem här korten. Jag kan se en relevans i det om det vore så att de är mycket!!! billigare att producera än de kort som redan finns ute, och presterar lika. Eftersom prisspannet på grafikkort ligger runt 1500-2000:- för ett acceptabelt lågbudget kort för spel och de värsta som finns på marknaden ligger på runt 4000-5000:- så känns det onödigt att klämma in ytterligare fler kort däremellan. I min mening köper konsumenter det bästa, top of the line, eller ett bättre kort ur mellansegmentet. 3000:-+

När nya highend kort kommer ut, så säljs de föredetta higend, när de blivit nedputtade i prisskalan, till konsumenter som uppgraderar till SLI/CF.

Jag fattar inte vem som skulle tänkas köpa 7750/7770. Känns så bortkastat, dels att köpa, och dels att producera.

Vad jag egentligen försöker säga är att de som har likvärdiga kort som 7750/7770, uppgraderar ju till SLI/CF med ett till, eller köper ett nytt kort för mer pengar. Med annalkande kepler som förhoppningsvis pressar 7900 i pris lite så ser jag inte att det finns nån som vill ha dessa.

Ja som flera andra påpekat är det ju snarare tvärtom, det är ett fåtal som köper 6990, 7970 och liknade kort, de flesta köper ju kort från mellanklassen eller undre mellanklassen. Däremot är ju situationen den omvända bland medlemmarna här på Sweclockers, här är det ju som du skriver mer högpresterande kort som efterfrågas, men det är ju inte ett riktigt representativt urval.

5770/6770 var ju ett populärt kort (som antagligen såldes i betydligt fler exemplar än toppmodellerna från samma generation). 7770 kan nog också bli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Förstår faktiskt inte vitsen med att släppa dem här korten. Jag kan se en relevans i det om det vore så att de är mycket!!! billigare att producera än de kort som redan finns ute, och presterar lika. Eftersom prisspannet på grafikkort ligger runt 1500-2000:- för ett acceptabelt lågbudget kort för spel och de värsta som finns på marknaden ligger på runt 4000-5000:- så känns det onödigt att klämma in ytterligare fler kort däremellan. I min mening köper konsumenter det bästa, top of the line, eller ett bättre kort ur mellansegmentet. 3000:-+

När nya highend kort kommer ut, så säljs de föredetta higend, när de blivit nedputtade i prisskalan, till konsumenter som uppgraderar till SLI/CF.

Jag fattar inte vem som skulle tänkas köpa 7750/7770. Känns så bortkastat, dels att köpa, och dels att producera.

Vad jag egentligen försöker säga är att de som har likvärdiga kort som 7750/7770, uppgraderar ju till SLI/CF med ett till, eller köper ett nytt kort för mer pengar. Med annalkande kepler som förhoppningsvis pressar 7900 i pris lite så ser jag inte att det finns nån som vill ha dessa.

Nyare teknologier
Mer prestanda per krona
Tystare, svalare
bättre stöd för framtida uppgraderingar

är väl några fördelar. Dessutom reagerade jag på det som du skrev om vad "konsumenterna" köper. Om du tittar på SweC och på Prisjakt/liknande sida, ser du ju mest att prisvärda grafikkort rekommenderas. Vi är inte vanliga konsumenter, och de flesta som köper lösa grafikkort på Prisjakt är inte heller det. De är entusiaster som vet båda det ena och det andra om datorer, och faktiskt sätter ihop sina egna system efter att ha gjort efterforskningar. Konsumenterna är de som köper en komplett dator för typ 10 000 kr med 16 gb RAM och ett 550 Ti, och de personerna står faktiskt för de allra flesta köpen av grafikkort.

Även om vi snackar om entusiaster köper "de flesta" verkligen inte grafikkort för 3 000 kr+ direkt, utan lägger som sagt hellre pengar på prisvärda grafikkort som ändå presterar bra, trots att de är billiga, typ 560 Ti (ca 2 000 kr) HD6850/HD6870 (1 200 - 1 500 kr), HD6950 (2 300 kr) etc. Som du säger köper man ju helst ett sånt här kort för att vid generationsbytet uppgradera och skaffa CF/SLI för en spottstyver.

Tänk på att alla i dagsläger inte sitter på ett schysst grafikkort. Jag sitter fortfarande på A64 5200+, 2 x 1 GB DDR2, och ett HD5570. När lönen trillar in kommer jag ju främst att titta på de som "var" bäst innan den nya generationen kom ut. Dock skulle jag undvika CF/SLI med bara 2 kort, med tanke på microstuttering.

Permalänk
Medlem

Något som förvånar mig är hur snygga spel ser ut även på lägre inställningar idag i jämförelse när spel som typ crysis släpptes. Ett exempel är crysis 2. Jag sitter på ett 4850 och lirade på mellanläget (minns ej vad lägena heter). Det lägsta heter iaf gamer och nu kör jag på det då jag knappt sen någon skillnad lägena emellan. Föredrar 60fps framför typ 45 då jag ändå knappt ser någon skillnad. Idag verkar det som skiljer mest vara kantutjämning och skuggor. För några år sen kunde upplösningen på texturer skilja galet mycket mellan de olika lägena men idag är skillnaden marginell om någon alls överhuvudtaget. Bygger jag ny burk kommer jag garanterat köpa ett under 1500 kr och nöjja mig med att ställa ner några inställningar. Spelet blir inte roligare pga galen kantutjämning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Rent beräkningsmässigt kan de mycket väl vara snabbare, men HD4890 har mycket högre minnesbandbredd. Så i flera fall får man säkert betydligt sämre fps trotts mer beräkningskraft.

Om de är snabbare beräkningsmässigt lär det vara mycket marginellt - (640/800)*1000MHz=800MHz om man antar att ALU utnyttjandet är ungefär ekvivalent. Arkitekturen har antagligen blivit något bättre, men å andra sidan matas chippet av väsentligt lägre minnesbandbredd. Så HD4890 borde ha fördelar både vid höga upplösningar och AA.
Vinsten ligger i (för konsument) lägre energiförbrukning och förhoppningsvis tystare kylning och (för AMD) högre vinstmarginaler.

Det har inte hänt så förbannade mycket ärligt talat sedan 55nm. Pris/prestanda förbättringarna går långsammare och långsammare för varje ny processgeneration, och om man räknar prestanda/watt har det verkligen inte hänt så mycket de senaste åren, och det lär inte gå snabbare framöver.

Permalänk

AMD got Nvidia by the balls! Hard! Så om ni hör klagorop i falsk falsett så är det bara Nvidias fanboys!

Ok lite allvarligare nu: Mycket Intressant! Ett budgetsystem med Athlon II x4 651 och 7750 i tyst chassi med tysta fläktar.
Låter som ett bra HTPC alternativ med överlevnadsbar spel presstandard. Jag menar enklare "paus" spel medan man väntar på rätt prog skall börja på tv.
Borde kunna fås för 3-4K till våren. Och borde ligga på max 200w i full load. Inga problem att få tyst. Mitt gamla tysta system med x2 5600 och 8800GT (passiv kylning) kanske skall gå i pension.

Priserna borde gå ner efter ett par månader till Priset i dollar nu x 7, dvs 700-800 för 7750 och 1100-1200 för 7700

Skrivet av lanbonden:

ersätter alltså 6850/6870 om man kollar priset, ska bli intressant att se hur de presterar

Intressant skillnad är TDP:
6850 = 127W -> HD 7750 = 55W
6870 = 150W -> HD 7770 = 80W

Passivt med hyfsad prestanda (om samma prestanda dvs) ja tack!

7770/7750 skall ersätta 6770/6750 men med 6850 presstandard !

Skrivet av lacrits:

Hur kan dom kalla detta för "mellanklassare"?! Med så stor prestandaskillnaden mot 79xx så borde det vara "lågklassare"..

Dags att tänka om ! Idag finnes det 4 klasser: Entusiast = 79xx. Hög = 78xx. Medel = 77xx. Låg = 76xx och lägre.

Skrivet av Abbedabbe:

Betyder det här att 7770 kommer prestera som 6870?

Mer som 6850. Kanske lite lägre men inte mycket.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:
Skrivet av Starric:

jag säger som kent.. *text*

Skrivet av Yrch:

Ja som flera andra påpekat är det ju snarare tvärtom, det är ett fåtal som köper 6990, 7970 och liknade kort, de flesta köper ju kort från mellanklassen eller undre mellanklassen. Däremot är ju situationen den omvända bland medlemmarna här på Sweclockers, här är det ju som du skriver mer högpresterande kort som efterfrågas, men det är ju inte ett riktigt representativt urval.
.

Skrivet av Jean-Luc Picard:

*text* Konsumenterna är de som köper en komplett dator för typ 10 000 kr med 16 gb RAM och ett 550 Ti, och de personerna står faktiskt för de allra flesta köpen av grafikkort.

Även om vi snackar om entusiaster köper "de flesta" verkligen inte grafikkort för 3 000 kr+ direkt, utan lägger som sagt hellre pengar på prisvärda grafikkort som ändå presterar bra, trots att de är billiga, typ 560 Ti (ca 2 000 kr) HD6850/HD6870 (1 200 - 1 500 kr), HD6950 (2 300 kr) etc. Som du säger köper man ju helst ett sånt här kort för att vid generationsbytet uppgradera och skaffa CF/SLI för en spottstyver.
*text* .

Okej, jag antar att ni har rätt. Men jag måste ändå lägga in en brasklapp.

Jag gissar att en huvudanledning till att de här korten isf säljer så bra som ni säger, och därmed blir omtalade, är att HP/DELL/ etc, "brandade" datorer från Siba,el-giganten, expert etc kommer innehålla de här korten och i beskrivningen kommer det stå nånting i stil med " MED HELT RYKANDE NYA MONSTERKORTET FRÅN AMD 7770 KROSSAR DEN ALLA SPEL! " och alla kommer tro att det här är nått nytt superkort.

En entusiast, en gamer, köper inte dessa kort. Inte om man har arbete iaf. Okunniga och de med liten budget gör det. Och jag får väl anta att de är som ni säger, att det är den gruppen man bör kalla för konsumenterna.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Okej, jag antar att ni har rätt. Men jag måste ändå lägga in en brasklapp.

Jag gissar att en huvudanledning till att de här korten isf säljer så bra som ni säger, och därmed blir omtalade, är att HP/DELL/ etc, "brandade" datorer från Siba,el-giganten, expert etc kommer innehålla de här korten och i beskrivningen kommer det stå nånting i stil med " MED HELT RYKANDE NYA MONSTERKORTET FRÅN AMD 7770 KROSSAR DEN ALLA SPEL! " och alla kommer tro att det här är nått nytt superkort.

En entusiast, en gamer, köper inte dessa kort. Inte om man har arbete iaf. Okunniga och de med liten budget gör det. Och jag får väl anta att de är som ni säger, att det är den gruppen man bör kalla för konsumenterna.

nja, det finns många "gamers" som sitter på typ 5770 idag som köpt det just för att det ger spelbar prestanda för bara en tusenlapp (jo du kan spela alla spel med ett sånt, bara inte på höga grafikinställningar). och ja, många av dessa gamers är säkerligen tonåringar och studenter utan fast inkomst. från min egen erfarenhet är det just tonåringar som står för majoriteten av "gamers" och att man som vuxen får allt för lite tid för att hänga kvar som entusiast, även om det så klart finns vuxna också som fortfarande spelar, men som då kanske prioriterar andra utgifter. en entusiast med stadig inkomst tillhör dock en liten skara, även om just du och flera andra på det här forumet tillhör den

edit: typo

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Okej, jag antar att ni har rätt. Men jag måste ändå lägga in en brasklapp.

Jag gissar att en huvudanledning till att de här korten isf säljer så bra som ni säger, och därmed blir omtalade, är att HP/DELL/ etc, "brandade" datorer från Siba,el-giganten, expert etc kommer innehålla de här korten och i beskrivningen kommer det stå nånting i stil med " MED HELT RYKANDE NYA MONSTERKORTET FRÅN AMD 7770 KROSSAR DEN ALLA SPEL! " och alla kommer tro att det här är nått nytt superkort.

En entusiast, en gamer, köper inte dessa kort. Inte om man har arbete iaf. Okunniga och de med liten budget gör det. Och jag får väl anta att de är som ni säger, att det är den gruppen man bör kalla för konsumenterna.

Bra sammanfattning!
Fast även om man är kunnig finns det nog de som kan tänka sig ett 7770, finns ju många (som jag) som är studenter och inte kan lägga 3-4000kr på ett grafikkort även om man verkligen vill, hushållsbudgeten tillåter helt enkelt inte det. 5770 var ju faktiskt ett grafikkort med acceptabel prestanda när det kom, återstår att se om det blir på samma sätt med 7770.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lolitus5:

Detta Verkar Trevligt dock tycker jag dem kunde ha lite mer än 1Gb minne om man tänker dem andra är ändå på 3gb känns inte som dem passar in i den familjen ^^

Något säger mig att HD7800 kommer ha 2GB.
HD7800 tycker jag verkar intressantast, även om jag står över den här gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Detta bör vara bättre än mitt HD4890 xxx va?

Tycker alltid det är svårt att veta vart nyare generationers mellan/lågklass-kort står sig mot äldre generationers topkort. Men mitt är ju 3 generationer äldre så detta BORDE väl vara bättre ändå?

vänta på 7850 imo. där har du ett kort som kommer bli riktigt intressant och bör landa på under 2000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Dags att tänka om ! Idag finnes det 4 klasser: Entusiast = 79xx. Hög = 78xx. Medel = 77xx. Låg = 76xx och lägre.

.

Ganska fel endå.

Om man inte räknar med 28nm generationen så har de varit så här.

Extrem = 590gtx, radeon 6999
Entusiast = 580gtx, 570gtx
Hög = radeon6950/6970
medel = radeon6850/6870, 560gtx
låg = allt annat skit

de nya 7970 korten ligger ju under entusiast och jag antar att 570 och 580 kommer flyttas ner till hög inom några månader.

Permalänk
Medlem

Intressanta kort, speciellt om det kommer varianter med passiva kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Okej, jag antar att ni har rätt. Men jag måste ändå lägga in en brasklapp.

Jag gissar att en huvudanledning till att de här korten isf säljer så bra som ni säger, och därmed blir omtalade, är att HP/DELL/ etc, "brandade" datorer från Siba,el-giganten, expert etc kommer innehålla de här korten och i beskrivningen kommer det stå nånting i stil med " MED HELT RYKANDE NYA MONSTERKORTET FRÅN AMD 7770 KROSSAR DEN ALLA SPEL! " och alla kommer tro att det här är nått nytt superkort.

En entusiast, en gamer, köper inte dessa kort. Inte om man har arbete iaf. Okunniga och de med liten budget gör det. Och jag får väl anta att de är som ni säger, att det är den gruppen man bör kalla för konsumenterna.

Det brukar ju faktiskt stå att kortet är väldigt bra, inte direkt, men de hintar ju om det. "1GB värstinggrafikkort" osv.

Du glömmer en sak, många här har väl HTPC:s? (många och många..) Men jag tänker i de banorna, jag har inte en HTPC, men har tänkt att skaffa en. Då vill jag ha ett 7770 för att kunna spela upp filmer smärtfritt och ibland då och då lira något spel. En väldigt billig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Det brukar ju faktiskt stå att kortet är väldigt bra, inte direkt, men de hintar ju om det. "1GB värstinggrafikkort" osv.

Du glömmer en sak, många här har väl HTPC:s? (många och många..) Men jag tänker i de banorna, jag har inte en HTPC, men har tänkt att skaffa en. Då vill jag ha ett 7770 för att kunna spela upp filmer smärtfritt och ibland då och då lira något spel. En väldigt billig lösning.

Ett 7770 är lite overkill för att ha till HTPC!! En HTPC har man som en mediacenter! Inget annat!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]