Tips om BluRay-spelare (xvid divx)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2011

Tips om BluRay-spelare (xvid divx)

Hej

Är xvid och divx samma sak? Jag undrar därför jag har tänkt att köpa en blu ray spelare som bl a stödjer divx men jag vill helst att den stödjer xvid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2007

Lite info om det kommer här http://en.wikipedia.org/wiki/Xvid
Google is your friend

.::. Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Intel i7 870 :: 4*4gb 2400Mhz Corsair Ballistix :: Intel 335 180Gb :: MSI GTX 960 :: SB X-Fi Platinum :: Acer V243H .::.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010

http://en.wikipedia.org/wiki/XviD

Attans, neomike var först! x(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2011

Imponerande snabbhet:)

Skrivet av Neomike:

Lite info om det kommer här http://en.wikipedia.org/wiki/Xvid
Google is your friend

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2011

DivX, en kodek för att spela upp filmer, XviD är en kodek för MPEG-4-kodning. Ursäkta om jag är trög. Innebär det här om jag köper en spelare som som enligt teknisk spec klrar DivX att den klarar xvid filer?

Skrivet av Pewtah:
Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

DivX är väl ursprunget och xvid en senare gratisvariant? Båda både kodar och spelar upp och togs fram som ett bra sätt att få ner storleken på videofiler utan att tappa alltför mycket i kvalitet. Samma sak egentligen men eftersom det säkert kan skilja småsaker som kan ställa till det skulle jag nog köpt en spelare som klarar både divx och xvid, på papperet iaf. Om det verkligen är skillnad i praktiken vet jag inte.

Länken/länkarna ovan borde väl förklara mer i detalj om historien bakom.

tillägg

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2011

Tackar! Så blir det nog...

Skrivet av MultiMan:

DivX är väl ursprunget och xvid en senare gratisvariant? Båda både kodar och spelar upp och togs fram som ett bra sätt att få ner storleken på videofiler utan att tappa alltför mycket i kvalitet. Samma sak egentligen men eftersom det säkert kan skilja småsaker som kan ställa till det skulle jag nog köpt en spelare som klarar både divx och xvid, på papperet iaf. Om det verkligen är skillnad i praktiken vet jag inte.

Länken/länkarna ovan borde väl förklara mer i detalj om historien bakom.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går ofta att bara byta fourCC kod på filmen så funkar den, kodningen är så lika att det oftast handlar om "spärrar" och inte tekniska problem.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2011

Tack!

Skrivet av mrqaffe:

Det går ofta att bara byta fourCC kod på filmen så funkar den, kodningen är så lika att det oftast handlar om "spärrar" och inte tekniska problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2011

Blu ray spelare

Hej

Jag har tidigare varit innne och skrivit ang extern mediaspelare på annan tråd men har nu ev tänkt om. Jag har hittat en blu ray spelare med inbyggt mediaspelare, se länk som verkar klara det mesta. Kan det vara ett bra köp? Andra förslag?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466539

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Senaste firmware är från november 2011, så de verkar iaf supporta den hyfsat. Nödvändigt om alla olika format ska fortsätta fungera.

Själv föredrar jag HTPC där man kan installera och spela upp vad som helst om man bara anstränger sig. Det du ska fråga dig är väl vad du främst ska använda den till.

*Trådar sammanfogade*

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2011

Ah, att jag aldrig lär mig. Se tidigare info. Tack! Och tack för denna info!

Skrivet av MultiMan:

Senaste firmware är från november 2011, så de verkar iaf supporta den hyfsat. Nödvändigt om alla olika format ska fortsätta fungera.

Själv föredrar jag HTPC där man kan installera och spela upp vad som helst om man bara anstränger sig. Det du ska fråga dig är väl vad du främst ska använda den till.

*Trådar sammanfogade*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2011

Hej igen!

Hur håller man sig uppdaterad när senaste firmware är?

Skrivet av Felicia1:

Ah, att jag aldrig lär mig. Se tidigare info. Tack! Och tack för denna info!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Felicia1:

Hej igen!

Hur håller man sig uppdaterad när senaste firmware är?

Varför citerade du dig själv?

Man gör som jag, går in på tillverkarens site och letar efter supportsidorna.