Ipad 2 - Dammkorn under glaset. Värt att lämna tillbaka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Ipad 2 - Dammkorn under glaset. Värt att lämna tillbaka?

Hej!

Strax innan Jul köpte jag en Ipad 2 3g. Igår upptäckte jag ett litet dammkorn mitt på skärmen som inte går att få bort. Det är ingen repa (jag har känt litte lätt med nageln) och ingen död pixel (den lilla pricken försvinner inte när jag slår av skärmen). Den ända förklaringen är att dammkornet sitter under skärmglaset. Orsaken till att jag inte har noterat detta tidigare är att dammkornet inte syns när rummet är mörkt utan bara i dagsljuset eller under en lampa.
Vad tycker ni att jag borde göra? Är det fördelaktigt att lämna tillbaka min Ipad? Jag har kontaktat Mediamarkt (där jag köpte min Ipad) och de svarar så här:
"Tjena!
Jag kan se att du köpte din ipad för ca 2½ månad sen, kom in till butiken så får vi skicka den till verkstad för beslut om vad som är galet med den.
Då vi skickar produkter på verkstad gäller följande, om produkten visar sig ha ett fel som inte täcks av garanti(tappskada, fuktskada, mjukvarufel som virus osv) tillkommer en kostand för dig som kund för frakt sat undersökningsavgift om MINST 500sek."

Det hela låter ganska jobbigt. Hur stor är risken att dammkornet inte betraktas som defekt eller att jag får en Ipad med exakt samma problem?

Uppdatering - nytt mejl från mediamarkt: "Tjena
Er ipad kommer att skickas till infocare i växjö för att se vad det är för fel på den.
Dom tar sedan ett beslut om de plockar isär och gör rent eller byter ut den."

Det blir bara skummare och skummare. Ska någon nisse i Växjö eventuell öppna min Ipad och riskera att ännu mer damm kommer in? Är detta ok för Apple? Har ni några erfarenheter av Mediamarkt och dess kundservice?

Uppdatering
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWECLOCKERS / Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Valgua:

Hej!

Strax innan Jul köpte jag en Ipad 2 3g. Igår upptäckte jag ett litet dammkorn mitt på skärmen som inte går att få bort. Det är ingen repa (jag har känt litte lätt med nageln) och ingen död pixel (den lilla pricken försvinner inte när jag slår av skärmen). Den ända förklaringen är att dammkornet sitter under skärmglaset. Orsaken till att jag inte har noterat detta tidigare är att dammkornet inte syns när rummet är mörkt utan bara i dagsljuset eller under en lampa.
Vad tycker ni att jag borde göra? Är det fördelaktigt att lämna tillbaka min Ipad? Jag har kontaktat Mediamarkt (där jag köpte min Ipad) och de svarar så här:
"Tjena!
Jag kan se att du köpte din ipad för ca 2½ månad sen, kom in till butiken så får vi skicka den till verkstad för beslut om vad som är galet med den.
Då vi skickar produkter på verkstad gäller följande, om produkten visar sig ha ett fel som inte täcks av garanti(tappskada, fuktskada, mjukvarufel som virus osv) tillkommer en kostand för dig som kund för frakt sat undersökningsavgift om MINST 500sek."

Det hela låter ganska jobbigt. Hur stor är risken att dammkornet inte betraktas som defekt eller att jag får en Ipad med exakt samma problem?

Uppdatering - nytt mejl från mediamarkt: "Tjena
Er ipad kommer att skickas till infocare i växjö för att se vad det är för fel på den.
Dom tar sedan ett beslut om de plockar isär och gör rent eller byter ut den."

Det blir bara skummare och skummare. Ska någon nisse i Växjö eventuell öppna min Ipad och riskera att ännu mer damm kommer in? Är detta ok för Apple? Har ni några erfarenheter av Mediamarkt och dess kundservice?

Då dom aldrig lagar iphones eller ipads i princip så borde dom kunna ge dig ett direkt svar speciellt med tanke på att du tydligt förklarat felet, inget som behöver skickas iväg för att betraktas så att säga. Fråga hur du kan ta kontakt med de som tar emot och bedömmer så kan du fråga dom direkt istället.

Jag är osäker själv på vad som gäller för dammkorn, vet att på iphone så får man leva med det, men oerhört ovanligt att vara med om.. dock irriterande och de flesta jag vet som försökt byta har också fått det utbytt.

Vad gäller död pixel så behöver man minst två döda pixlar på en ipad för att få den utbytt.. och en på en iphone/ipod t.ex..

Jag skulle i alla fall vilja fått den utbytt om det var dammkorn under skärmen, oerhört irritierande att ha som sagt..

Win10 Pro x64 - Fractal Design Define S - 5xNoctua NF-A15, 5xNF-P14s
Asus PRIME Z370-A - Samsung 960 EVO NVMe 250GB - intel 540s 240GB M.2
CPU: i5 8600K@5400MHz - NH-D15 - HyperX Fury 32GB @ CL10-12-12-300-1T

Asus nViDiA GTX 1070 8GB STRiX OC 08G / Core@2165MHz / Memory@8.8GHz
Corsair RM750x 80plus GOLD - 4TB storage - Logitech G903 - G Pro TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

Får de ens öppna Apples produkter?! Senast jag lämna in min iPhone så byttes den bara ut mot en ny pga tekniker får ej öppna pga något konstigt avtal som Apple har hittat på enligt operatören..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Valgua:

Hej!

Strax innan Jul köpte jag en Ipad 2 3g. Igår upptäckte jag ett litet dammkorn mitt på skärmen som inte går att få bort. Det är ingen repa (jag har känt litte lätt med nageln) och ingen död pixel (den lilla pricken försvinner inte när jag slår av skärmen). Den ända förklaringen är att dammkornet sitter under skärmglaset. Orsaken till att jag inte har noterat detta tidigare är att dammkornet inte syns när rummet är mörkt utan bara i dagsljuset eller under en lampa.
Vad tycker ni att jag borde göra? Är det fördelaktigt att lämna tillbaka min Ipad? Jag har kontaktat Mediamarkt (där jag köpte min Ipad) och de svarar så här:
"Tjena!
Jag kan se att du köpte din ipad för ca 2½ månad sen, kom in till butiken så får vi skicka den till verkstad för beslut om vad som är galet med den.
Då vi skickar produkter på verkstad gäller följande, om produkten visar sig ha ett fel som inte täcks av garanti(tappskada, fuktskada, mjukvarufel som virus osv) tillkommer en kostand för dig som kund för frakt sat undersökningsavgift om MINST 500sek."

Det hela låter ganska jobbigt. Hur stor är risken att dammkornet inte betraktas som defekt eller att jag får en Ipad med exakt samma problem?

Uppdatering - nytt mejl från mediamarkt: "Tjena
Er ipad kommer att skickas till infocare i växjö för att se vad det är för fel på den.
Dom tar sedan ett beslut om de plockar isär och gör rent eller byter ut den."

Det blir bara skummare och skummare. Ska någon nisse i Växjö eventuell öppna min Ipad och riskera att ännu mer damm kommer in? Är detta ok för Apple? Har ni några erfarenheter av Mediamarkt och dess kundservice?

Huh, infocare. Usch för de erfarenheter jag fått från ärenden med dem... långa och försenade leveranstider samt icke åtgärdade fel när produkten väl kommit tillbaka till kund.
Men förmodligen är det samma sak här som det oftast är, det är enbart de sämre ärendena som man märker av, de bra kommer oftast inte upp till ytan.

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Kontakta apple direkt? du har ju 1 års garanti hos apple! (har jag för mig?)

Jag hade problem med mina hörlurar, då gjorde dom så att dom la ett reserverat belopp på mitt konto, sen skickade dom nya hörlurar, när jag tog emot dom nya så skickade jag dom gammla, och då togs beloppet bort! Alltså kostnadsfritt!

Moderkort: AsRock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core i7 2700K @ 3,9Ghz | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | GPU: EVGA 680 2gb SC | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance | SSD Samsung 830 256GB | PSU: XFX 850W | Chassi: Fractal Design Define R4 | Skärm: LG W2363D
Macbook Pro Early 2011 med 160GB Intel SSD och 8GB Minne | OnePlus 5 128GB | Apple TV3 | Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Tack för alla svar! Hur kontaktar jag Apple på bästa sätt? Räcker det att gå in på en apple affär, till exempel här i Örebro?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Valgua:

Tack för alla svar! Hur kontaktar jag Apple på bästa sätt? Räcker det att gå in på en apple affär, till exempel här i Örebro?

Finns tyvärr inga Apple affärer i Sverige.

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Valgua:

Tack för alla svar! Hur kontaktar jag Apple på bästa sätt? Räcker det att gå in på en apple affär, till exempel här i Örebro?

Deras nummer finns här: http://www.apple.com/se/support/contact/

Nummret är: 0771-199-519

Moderkort: AsRock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core i7 2700K @ 3,9Ghz | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | GPU: EVGA 680 2gb SC | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance | SSD Samsung 830 256GB | PSU: XFX 850W | Chassi: Fractal Design Define R4 | Skärm: LG W2363D
Macbook Pro Early 2011 med 160GB Intel SSD och 8GB Minne | OnePlus 5 128GB | Apple TV3 | Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av BareHipster:

Finns tyvärr inga Apple affärer i Sverige.

http://www.machuset.se/index.php/om-machuset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Det funkar inte med http://www.kullander.se/help.php?section=contactus ? Det är en "Apple" butik...

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010

Finns inga Apple affärer i Sverige.

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av BareHipster:

Finns inga Apple affärer i Sverige.

Certifierade i flera led
Solution experts utbildning
Auktoriserad service provider
Apple premium reseller

Ett stort team av experter
Som har genomgått alla Apple utbildningar
Är uppdaterade på det senaste
Fördelade på fem st serviceplatser

Man kan lämna in vad som helst till dom. Har aldrig vart några problem. Förutsatt att det är en Apple-produkt givetvis.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av XpreS:

Certifierade i flera led
Solution experts utbildning
Auktoriserad service provider
Apple premium reseller

Ett stort team av experter
Som har genomgått alla Apple utbildningar
Är uppdaterade på det senaste
Fördelade på fem st serviceplatser

Man kan lämna in vad som helst till dom. Har aldrig vart några problem. Förutsatt att det är en Apple-produkt givetvis.

Dock är det fortfarande ingen Apple affär
Det är en auktoriserad återförsäljare.

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]