Javascript för att räkna delar av veckan?!?!

Permalänk
Medlem

Javascript för att räkna delar av veckan?!?!

Halloj.
Skulle behöva lite hjälp med ett javascript eller liknande för att visa hur många tiondelar av arbetsveckan som har gått

Varje dag delas in i 2/10, där 1/10 är mellan 08:00 till 12:00 och 1/10 mellan 12:00 och 17:00.

Så när man kommer till jobbet och kolla sidan på måndag så står det 1/10, sen efter lunch ska det ha ökat med 1/10 och visa 2/10.
Sen på tisdagen så ska den börja visa 3/10 och sedan efter 12:00 gå över till 4/10.
Och så vidare till onsdag med 5/10 och 6/10, torsdag med 7/10 och 8/10 och fredag med 9/10 och 10/10.

Jag är personligen tvärkass på javascript så om nån har lust/tid att sätta ihop ett enkelt script så skulle det uppskattas.

Mvh
milkacid

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkacid:

Halloj.
Skulle behöva lite hjälp med ett javascript eller liknande för att visa hur många tiondelar av arbetsveckan som har gått

Varje dag delas in i 2/10, där 1/10 är mellan 08:00 till 12:00 och 1/10 mellan 12:00 och 17:00.

Så när man kommer till jobbet och kolla sidan på måndag så står det 1/10, sen efter lunch ska det ha ökat med 1/10 och visa 2/10.
Sen på tisdagen så ska den börja visa 3/10 och sedan efter 12:00 gå över till 4/10.
Och så vidare till onsdag med 5/10 och 6/10, torsdag med 7/10 och 8/10 och fredag med 9/10 och 10/10.

Jag är personligen tvärkass på javascript så om nån har lust/tid att sätta ihop ett enkelt script så skulle det uppskattas.

Mvh
milkacid

function getTenthsOfWeekString(date) { var day = (date.getDay() + 6) % 7, result = ''; if (day > 4) { result = 'helg!'; } else { result = (day * 2 + (date.getHours() >=12 ? 1 : 0) + 1) + '/10'; } return result; }

Använd med

getTenthsOfWeekString(new Date())

eller godtyckligt Date-objekt

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.
Dock är jag redigt kass på Javascript så jag vet inte riktigt hur jag ska implementera detta i HTML

Jag la själva scriptet så här:

<script language="javascript" type="text/javascript"> function getTenthsOfWeekString(date) { var day = (date.getDay() + 6) % 7, result = ''; if (day > 4) { result = 'helg!'; } else { result = (day * 2 + (date.getHours() >=12 ? 1 : 0) + 1) + '/10'; } return result; } </script>

Sen måste jag ju anropa det ifrån nånstans, jag har en div som jag vill att texten scriptet spottar ur sig skall visas i:

<div style="color: #066EB0; font-family: Arial; font-size: 220pt; line-height: 220pt; font-weight: bold;">##Här önskar jag scriptet skriva ut tiondelen##</div>

Tack på förhand
milkacid

Permalänk
Medlem

För att veta vilken div som ska få informationen:

Sätt ett ID på din div. <div id="mindiv">

Du måste ropa på javascript funktionen, i scriptet efter definitionen av funktionen
document.getElementById('mindiv').innerHTML = getTenthsOfWeekString(new Date());

Permalänk
Medlem

och där tappade jag tråden

Jag är verkligen TVÄRKASS på programmering, inte min grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkacid:

och där tappade jag tråden

Jag är verkligen TVÄRKASS på programmering, inte min grej

1: Lägg min kod inom <head> ... </head> i script precis som du har gjort ovan.
2: precis innan du stänger body-taggen lägger du in ytterligare en <script> med den andra koden.
3: lägg till id:t från script 2 på din div

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Strålande, många tack!!

Mvh
milkacid