Permalänk

Bästa musmattan till Naos 5000

Tjena!
Ska köpa mionix Naos 5000 och undrar vilken musmatta jag skall köpa.
Jag funderar mellan Sargas 460 och Propus 380.
Vilken är bäst?

EDIT: Fick höra att 3200 var bättre o skaffar en sådan istället, funderar fortfarande på de ovannämnda men också på en SteelSeries QcK Diablo 3 Witch Doctor Edition. Vad säger ni? Mionix 3200 eller 5000? Vilken musmatta?

Naos 5000 var inte så bra tydligen. (blir 3200 ist)
Permalänk
Medlem

HUR vill du att den ska vara bäst?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag använder en SteelSeries 4HD som jag tycker fungerar super!

Permalänk
Skrivet av Breddas:

HUR vill du att den ska vara bäst?

Ja asså, jag tänkte om ni hade nåra erfarenheter med musen eller om ni visste vilken av dom som var bäst. Och med bäst menar jag om ni tycker att en är bättre/skönare eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Tjena!
Ska köpa mionix Naos 5000 och undrar vilken musmatta jag skall köpa.
Jag funderar mellan Sargas 460 och Propus 380.
Vilken är bäst?

Jag har propus och jag hatar den, min mus märker inte när jag drar den över mattan!

Permalänk

Jag har själv en propus till min NAOS dock så använder jag den inte längre då glidety på den slets ut på ca 1,5 månad. Nu kör jag med en SS QcK Limited edition och det är något av det bästa jag har testat, så min rekommendation efter egen erfarenhet är Steelseries QcK matta.

PS: Propusen var förövrigt gudomlig under tiden glidet fungerade som det skulle!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Ja asså, jag tänkte om ni hade nåra erfarenheter med musen eller om ni visste vilken av dom som var bäst. Och med bäst menar jag om ni tycker att en är bättre/skönare eller nåt

Bara du kan bestämma vilken du tycker är bättre / skönare för dig... Skulle vara som om jag frågade vilken mat som var godast In i någon affär och testa.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av aske.nord:

Jag har själv en propus till min NAOS dock så använder jag den inte längre då glidety på den slets ut på ca 1,5 månad. Nu kör jag med en SS QcK Limited edition och det är något av det bästa jag har testat, så min rekommendation efter egen erfarenhet är Steelseries QcK matta.

PS: Propusen var förövrigt gudomlig under tiden glidet fungerade som det skulle!

ok, tips: borde det inte gå o spreja med silikon på den? Borde inte Sargasen funka längre då den är av tyg? Finns inget glide på tyg mattor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

HUR vill du att den ska vara bäst?

Skrivet av Magenus:

Jag har propus och jag hatar den, min mus märker inte när jag drar den över mattan!

''HUR'' imo: desto hårdare och halkigare desto bättre matta (för att beskriva det grovt). Andra tycker att andra egenskaper är bättre. Bra att du sa 'hur'' Breddas, det är något man borde veta, eller pröva sig fram till.

Jag hade då valt Propus då den är hård, men många bla. Magenus säger att den får mössen att tappa ''track''. (jag tror det beror på att den är .... ''glittrig''). Om man har ägt en lasermus och varit lite busigare än bara haft den på ett vanligt bord/musmatta så vet man att lasern inte gillar blanka ytor, inte heller färgväxlingar. Dock är nya 3g och 4g lasrar rätt bra nu så de bryr sig inte jättemycket om färg längre.

Mionix gör ju både Naosen och Propus mattan så deras laser kanske funkar tsm med den.

Jag skulle siktat på en svart hård matta. Själv kör jag på razer sphex och rekomenderar den.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Hård musmatta är som gäller. Naos 5000 gillar inte mjuka mattor alls.
Använder själv en sargas 460, och även om den är bättre än flertalet andra mjuka mattor jag testat med,
så får den underkänt. Kör med hård musmatta, eller annan mus.

Permalänk
Skrivet av Meatwipe:

''HUR'' imo: desto hårdare och halkigare desto bättre matta (för att beskriva det grovt). Andra tycker att andra egenskaper är bättre. Bra att du sa 'hur'' Breddas, det är något man borde veta, eller pröva sig fram till.

Jag hade då valt Propus då den är hård, men många bla. Magenus säger att den får mössen att tappa ''track''. (jag tror det beror på att den är .... ''glittrig''). Om man har ägt en lasermus och varit lite busigare än bara haft den på ett vanligt bord/musmatta så vet man att lasern inte gillar blanka ytor, inte heller färgväxlingar. Dock är nya 3g och 4g lasrar rätt bra nu så de bryr sig inte jättemycket om färg längre.

Mionix gör ju både Naosen och Propus mattan så deras laser kanske funkar tsm med den.

Jag skulle siktat på en svart hård matta. Själv kör jag på razer sphex och rekomenderar den.

Skrivet av Vatra:

Hård musmatta är som gäller. Naos 5000 gillar inte mjuka mattor alls.
Använder själv en sargas 460, och även om den är bättre än flertalet andra mjuka mattor jag testat med,
så får den underkänt. Kör med hård musmatta, eller annan mus.

Ok tack alla fär hjälpen o tipsen!

Permalänk
Medlem

Jag har både Naos 5000 och 3200. Och skulle välja Naos 3200 vilken dag som helst. 5000 har laser o ska vara så hejdundrandes bra men den är värdelös.

Permalänk
Skrivet av BeRetta:

Jag har både Naos 5000 och 3200. Och skulle välja Naos 3200 vilken dag som helst. 5000 har laser o ska vara så hejdundrandes bra men den är värdelös.

Ofta? Han i LinusTechTips säger också att Naos 3200 är hans favorit, men 5000 har ju 5000 dpi, borde inte den va bättre? Eller är det bara så att din musmatta passar bättre med optisk mus (3200) än laser? Låter skumt, den dyraste och den som skryter om som sitt bästa flaggskepp borde ju va bäst? Förklara! Som tur är har jag inte köpt musen än, vad är det som suger på 5an? varför är 32an bättre? Jag menar 5 fick ju bäst i test av Swec, dock testade de ju inte 32an xD Intressant detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Ofta? Han i LinusTechTips säger också att Naos 3200 är hans favorit, men 5000 har ju 5000 dpi, borde inte den va bättre? Eller är det bara så att din musmatta passar bättre med optisk mus (3200) än laser? Låter skumt, den dyraste och den som skryter om som sitt bästa flaggskepp borde ju va bäst? Förklara! Som tur är har jag inte köpt musen än, vad är det som suger på 5an? varför är 32an bättre? Jag menar 5 fick ju bäst i test av Swec, dock testade de ju inte 32an xD Intressant detta!

5000dpi..... , det är till största del försäljningssnack. Ända DPI riktigt gör är att justera hastigheten på musen(förhållandet mellan hur mycken musen och muspekaren rör sig), och har man musen iställt på annat än mitten i windows så får man automatiskt acceleration. Sedan så är det inte säkert att sensorn fungerar bäst på hög dpi, dvs att musen kan klara en högre hastighet på en dpi som är lägre än max( hastighet, så som i hur snabbt man drar musen på mattan).

Många lasermöss har idag problem med inbyggd acceleration i själva sensorn, vissa klarar inte av att läsa underlaget alla gånger och "skippar". Naos har sensorer med negativ acceleration.

Det är många "flaggskepp" idag som inte är bäst, "flaggskeppen" har oftast flest funktioner och ser fetast ut på pappret men är inte bäst i praktiken. Razer och Logitech är bra exempel på det då Deathaddern är Razers faktiskt bästa mus och G400 är logitechs faktiskt bästa mus.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

5000dpi..... , det är till största del försäljningssnack. Ända DPI riktigt gör är att justera hastigheten på musen(förhållandet mellan hur mycken musen och muspekaren rör sig), och har man musen iställt på annat än mitten i windows så får man automatiskt acceleration. Sedan så är det inte säkert att sensorn fungerar bäst på hög dpi, dvs att musen kan klara en högre hastighet på en dpi som är lägre än max( hastighet, så som i hur snabbt man drar musen på mattan).

Många lasermöss har idag problem med inbyggd acceleration i själva sensorn, vissa klarar inte av att läsa underlaget alla gånger och "skippar". Naos har sensorer med negativ acceleration.

Det är många "flaggskepp" idag som inte är bäst, "flaggskeppen" har oftast flest funktioner och ser fetast ut på pappret men är inte bäst i praktiken. Razer och Logitech är bra exempel på det då Deathaddern är Razers faktiskt bästa mus och G400 är logitechs faktiskt bästa mus.

Okej, jag tar lärdom av detta och skaffar en 3200 istället, det lät mycket bättre med den än det som han förklarade som kasst, men still, vafan blir det för musmatta? Funderade på att skita i alla "perfekta" mionix mattor o skaffa en Steelseries QcK Diablo III Witch Doctor matta för jag älskar Diablo serien, det stod att den var för optiska möss så det blir bra elr? Elr vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Naos 3200 har prediction vad jag vet, är man inte van eller vet att man vill ha det så är det inte säkert att den passar en perfekt ändå.

Den musmattan kommer att fungera, men frågan är bara om den kommer att fungera som du vill

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Naos 3200 har prediction vad jag vet, är man inte van eller vet att man vill ha det så är det inte säkert att den passar en perfekt ändå.

Den musmattan kommer att fungera, men frågan är bara om den kommer att fungera som du vill

Okej! Men hur menar du? Ursäktar om jag är trög som en 3åring, men vad var prediction nu igen? Vet vad det menas inom engelskan men inte i tekniskt syfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Okej! Men hur menar du? Ursäktar om jag är trög som en 3åring, men vad var prediction nu igen? Vet vad det menas inom engelskan men inte i tekniskt syfte

Musen försöker "förespå" att man drar raka streck när man rör musen. Så musen kompenserar ens rörelse så att det blir spikraka linjer istället för halvraka linjer.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Musen försöker "förespå" att man drar raka streck när man rör musen. Så musen kompenserar ens rörelse så att det blir spikraka linjer istället för halvraka linjer.
http://roboawesome.com/wp-content/uploads/2011/02/Angle-snapp...

Aha! Så om jag målar i paint så kan jag inte måla en cirkel? xD Skämtar, jag tror det blir skitbra, kan ju inte bli sämre än min 30 kronors Microsoft mus som är mindre än min stortå.. Laggar gör den med, brr!

Permalänk
Medlem

Cirklar kan faktiskt bli lite "raka" i böjjarna men det går att röra musen som en cirkel.
Microsoft har faktiskt några riktigt bra möss för en liten peng Möss som används av många legender inom FPS.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Cirklar kan faktiskt bli lite "raka" i böjjarna men det går att röra musen som en cirkel.
Microsoft har faktiskt några riktigt bra möss för en liten peng Möss som används av många legender inom FPS.

:O! Inte den musen jag har iaf! Kanske inte deras vassaste kniv i lådan... xD

Permalänk
Medlem

Intellimouse 1.1 och 3.0 är riktiga legender inom spelvärlden.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT