Hårddisken spelar på sista versen - förslag på ny!?

Permalänk
Medlem

Hårddisken spelar på sista versen - förslag på ny!?

Hej!

Min disk har funkat i 22 månader men har nu börjat låta extremt högt och konstigt vid uppstart, ungefär som ett flygplan. Det slutar dock att låta efter en 5-10 minuter. Det är just det där inledande som låter alldeles förskräckligt. Det är en 1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3, och den är alltså ca 22 månader gammal och står på i stort sett dygnet runt.

Verkar det som att den spelar på sista versen eller kan den rent av ha lång tid kvar? Kan det vara något annat som låter?

Jag tar gärna emot tips på en ny disk. När jag köpte mitt bygge för ett par år sedan var det många som hyllade Samsung F3 Spinpoint. Är denna fortfarande sedd som en av de bästa diskarna (i priskategorin) eller har det kommit nya diskar som dominerar marknaden?

Mitt system i övrigt ser ut såhär:

Corsair 6GB (3KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1.65V/XMS3
CPU Core i7 930, 2.80GHz 8MB
GK XFX PCIe HD5770 1GB AVP
Nätagg Cougar CM 550W
DVD±RW Samsung 22X SATA S vart,SH-S223L

Jag hoppas att övriga delar ska hålla några år till och tänkte därför bara ersätta disken, som förmodligen alltså lär vara körd snart. För det är väl ändå den som låter vid uppstart?

Förslag på disk som passar mitt system?

Prisklass: ~ 1000 kr (helst något mindre)
Disktyp: Mekanisk
Rotationshastighet: Helst 7200 (För vilket ändamål var det man behövde 7200? Det kanske kvittar om jag har 5400 eller 7200?)
Storlek: 1-2 TB

Måste man kolla så att SATA passar med övriga systemet? Jag tänkte om jag kunde slå till på en 6.0 GBits/s eller om jag blir tvungen att hålla mig till 3.0 GBits/s? Vad avgör om jag kan välja 6.0?

Funderar på att byta till en WDC Black med 5 års garanti. God idé?

Stort tack!

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk

köp en 60gb ssd & sedan en WD. moderkortet avgör om du kan köra 6 men går även att köra 6 på 3.

har samsung ingen garanti?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Hej!

Min disk har funkat i 22 månader men har nu börjat låta extremt högt och konstigt vid uppstart, ungefär som ett flygplan. Det slutar dock att låta efter en 5-10 minuter. Det är just det där inledande som låter alldeles förskräckligt. Det är en 1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3, och den är alltså ca 22 månader gammal och står på i stort sett dygnet runt.

Verkar det som att den spelar på sista versen eller kan den rent av ha lång tid kvar? Kan det vara något annat som låter?

Jag tar gärna emot tips på en ny disk. När jag köpte mitt bygge för ett par år sedan var det många som hyllade Samsung F3 Spinpoint. Är denna fortfarande sedd som en av de bästa diskarna (i priskategorin) eller har det kommit nya diskar som dominerar marknaden?

Mitt system i övrigt ser ut såhär:

Corsair 6GB (3KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1.65V/XMS3
CPU Core i7 930, 2.80GHz 8MB
GK XFX PCIe HD5770 1GB AVP
Nätagg Cougar CM 550W
DVD±RW Samsung 22X SATA S vart,SH-S223L

Jag hoppas att övriga delar ska hålla några år till och tänkte därför bara ersätta disken, som förmodligen alltså lär vara körd snart. För det är väl ändå den som låter vid uppstart?

Förslag på disk som passar mitt system?

Prisklass: ~ 1000 kr (helst något mindre)
Disktyp: Mekanisk
Rotationshastighet: Helst 7200 (För vilket ändamål var det man behövde 7200? Det kanske kvittar om jag har 5400 eller 7200?)
Storlek: 1-2 TB

Måste man kolla så att SATA passar med övriga systemet? Jag tänkte om jag kunde slå till på en 6.0 GBits/s eller om jag blir tvungen att hålla mig till 3.0 GBits/s? Vad avgör om jag kan välja 6.0?

Funderar på att byta till en WDC Black med 5 års garanti. God idé?

Stort tack!

Sata 6gbit är irrelevant på en mekanisk disk då den inte begränsas av sata 3bgit. 7200 är om du ska ha windows på hårddisken. Om du bara ska lagra saker på den räcker det med 5400 (så länge du inte ska göra väldigt mycket kopieringar och behöver lite extra hastighet)

Vad gäller specifikt märke av HD så tror jag personligen att det inte spelar så stor roll. Ta den som ligger på en bra prisnivå.

Jag tror säkert att du kommer få några specifika förslag här på hårddiskar som fungerat bra för vissa medlemmar men faktum är att vilken du än köper kan du ha en fungerande HD i 5+ år eller råka ut för ett haveri första året.

Lycka till!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Testat att reklamera den och hänvisa till det onormala ljudet? Du borde ha garanti kvar på disken.

Annars är det väl som tidigare sagts inte så intressant vilket märke egentligen. Skippa Seagate med sin nya 1-åriga garanti bara. Även om det går att reklamera i tre år är det enklare med garanti kvar och så vill vi ju inte uppmuntra såna dumheter som att sänka sin garantitid till en tredjedel av det normala...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar!

Märkligt. Jag provade att starta om nyss för att spela in hur förfärligt det låter. Och bara för att man är beredd med ljudinspelaren så lät det helt normalt. Den lät alltså bara som en marackas efter att allting varit avstängt under natten. När jag bara lät den vara avstängd 5 minuter verkar den fortfarande ha varit så pass varm att inte börja låta. Vad kan det bero på?

Jag lär inte köpa ny disk förrän denna havererar, men jag vill vara beredd och det har ni hjälpt mig med. Jag tror nog att Samsung har garanti, det borde de ha, och den borde väl gälla minst 2 år.

Jo, Windows ska jag ha på den. Har inte råd med fler än en just nu. Det får nog bli WDC med 5 års garanti om denna skiter sig snart. Blir inte klok på den bara. Ena sekunden låter den som ett gäng gitarrsträngar som släpper på löpande band, nästa sekund löper allting smooth.

Får se vad som händer.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Tack för era snabba svar!

Märkligt. Jag provade att starta om nyss för att spela in hur förfärligt det låter. Och bara för att man är beredd med ljudinspelaren så lät det helt normalt. Den lät alltså bara som en marackas efter att allting varit avstängt under natten. När jag bara lät den vara avstängd 5 minuter verkar den fortfarande ha varit så pass varm att inte börja låta. Vad kan det bero på?

Jag lär inte köpa ny disk förrän denna havererar, men jag vill vara beredd och det har ni hjälpt mig med. Jag tror nog att Samsung har garanti, det borde de ha, och den borde väl gälla minst 2 år.

Jo, Windows ska jag ha på den. Har inte råd med fler än en just nu. Det får nog bli WDC med 5 års garanti om denna skiter sig snart. Blir inte klok på den bara. Ena sekunden låter den som ett gäng gitarrsträngar som släpper på löpande band, nästa sekund löper allting smooth.

Får se vad som händer.

men det är som det alltid är med saker. låter konstigt/fungerar dåligt och sen när man ska visa det fungerar den helt normalt

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

men det är som det alltid är med saker. låter konstigt/fungerar dåligt och sen när man ska visa det fungerar den helt normalt

Det är ju teknikens under Tekniken lever ju sitt eget lilla liv, har ni inte märkt det?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080