Unreal engine 4.0, nästa generations konsol, hur mycket kraftfullare är PC'n?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av schitzo:

Jag talade om 8800GT 1280x720 vs 8800GT 1920x1080.

Okej, men då måste du även ta med andra flaskhalsar typ processorhastighet i beräkningen, eftersom ett 8800 GT får väldigt höga framerates i 1280x720 om man ställer ner grafiken till konsolnivå.

Citat:

Inte 8800GT vs konsoll.
Jag hade ett G92, och det kallades inte direkt "9000" serien? Det kallades ju 8800GT 512. Inte 9800GT 512. 9800GT kom väl ett halvår senare? Eller efter/före lansering av 2xx serien?

8800 GT och 9800 GT är exakt samma kort, med exakt identiska specifikationer. Båda kör en G92 på 112 CUDA-kärnor, båda har 600 MHz core och 900 MHz minne, båda har 900 MHz 256-bit GDDR3. Kretskorten är fysiskt identiska.

Blir det ett nytt grafikkort, eller presterar det olika, för att NVidia sätter en ny klisterlapp på den annars (också) identiska kylaren?

Knappast, med tanke på att du till och med kan lägga in 9800 GT's BIOS på ett 8800 GT (eller tvärt om) och därmed köra SLI med ett av varje.

Skrivet av schitzo:

Onödiga på intels sida. Inte AMD. AMD kompenserar ju prestandan med fler kärnor.

Fler kärnor =/= bättre prestanda. Det krävs att programmet är flertrådat för det, och det är sällan spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Stor kan ja inte säga att det är. Den egentliga skillnaden är att konsoll varianten inte har särskilt mkt Antialiasing, lägre texturer och såklart sämre mesh detail. Allt annat motsvarar low-medium. Men ändå, 7970 - 53fps min i 1080p Ultra! 5000 kr för knappt 60 minimum. Lite sjukt.

oj oj oj vad det där inlägget påminner mig om 6 år tillbaks.. kommer ni ihåg hur mycket ni klagade på att bf2 (BATTLEFIELD 2) var så ooptimerat o tog varenda dator ner på sina knän..

är jag den enda som inte är förvånad att detta är ett mycket krävande spel. det finns mer polygoner på en bana än det finns i ett helt spel på de flesta spelen därute..

jag klarar mig på 50 minimum fps, även 45, så sluta klaga på vad det kunde ha varit och fokusera på att fragga istället.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

oj oj oj vad det där inlägget påminner mig om 6 år tillbaks.. kommer ni ihåg hur mycket ni klagade på att bf2 (BATTLEFIELD 2) var så ooptimerat o tog varenda dator ner på sina knän..

är jag den enda som inte är förvånad att detta är ett mycket krävande spel. det finns mer polygoner på en bana än det finns i ett helt spel på de flesta spelen därute..

jag klarar mig på 50 minimum fps, även 45, så sluta klaga på vad det kunde ha varit och fokusera på att fragga istället.

Crysis 1 har ju snuskigt många triangles. + overall bättre grafik.
(in before 64 spelare kräver dittan och dattan)

Men ändå 50 fps min för 5000 kr... det är ju liksom ingen fråga om varför vissa köper konsoller.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Crysis 1 har ju snuskigt många triangles. + overall bättre grafik.
(in before 64 spelare kräver dittan och dattan)

Men ändå 50 fps min för 5000 kr... det är ju liksom ingen fråga om varför vissa köper konsoller.

Jag måste då få fråga dig, varför har du köpt dig en speldator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Vad är det med Sweclockers användare?

Anandtech och Tomshardware båda visar att en Fyrkärnig CPU är helt onödig. (På Intels sida, AMD klarar ju inte av att göra snabba processorer längre)

Min 2500K arbetar ~45% när jag lirar BF3. Och då är mest aktivitet på Kärna 0 och 1.

Alla mina (4) kärnor jobbar i 95% när jag spelar BF på high. Min Athlon mår inte så bra av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

Alla mina (4) kärnor jobbar i 95% när jag spelar BF på high. Min Athlon mår inte så bra av det.

Athlon/phenoms arbetar ju slöare därav måste de arbeta mer? dvs mer belastning?

Skrivet av furuliden:

Jag måste då få fråga dig, varför har du köpt dig en speldator?

Har jag köpt mig en speldator?
inte direkt.

Har jag köpt delar för just Battlefield 3? Nej.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Men ja de kommer ju trycka in 3st GTX 580 i nästa xbox.

Samaritan kördes i realtid på just 3st sådana.

NEJ?
Rykte: Nästa Xbox utrustas med Radeon HD 6670

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd

Jag var sarkastisk?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Athlon/phenoms arbetar ju slöare därav måste de arbeta mer? dvs mer belastning?

Har jag köpt mig en speldator?
inte direkt.

Har jag köpt delar för just Battlefield 3? Nej.

Jo men han sa att 4 kärnor var onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Skillnaden mellan grafiken är inte minimal i åtminstone BF3 och Crysis2, dessa två titlar är mycket snyggare på PC. I övriga exempel håller jag med. Att sedan konsolerna presterar mycket bra med tanke på deras uråldriga hårdvara förklaras ovan.

Skillnaden är knappt märkbar i ett blindtest, så nej.

Permalänk
Medlem

har för mej att jag har läst någonstanns att Epic games (skaparna av unreal engine/ ut/GoW mm.) ska fokusera mer på PC spel nu framöver efter det att dom gjort klart Gear of War serien. så kanske denna motor är skapad för PC och sedan nergraderas till komande konsoller?

Permalänk
Skrivet av wa((o:

har för mej att jag har läst någonstanns att Epic games (skaparna av unreal engine/ ut/GoW mm.) ska fokusera mer på PC spel nu framöver efter det att dom gjort klart Gear of War serien. så kanske denna motor är skapad för PC och sedan nergraderas till komande konsoller?

Dom har själv sagt att dom gärna ser unreal engine 4.0 som ledstjärna för de nya konsolerna så att dom skulle fokusera på PC tvivlar jag på.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Dom har själv sagt att dom gärna ser unreal engine 4.0 som ledstjärna för de nya konsolerna så att dom skulle fokusera på PC tvivlar jag på.

citat som hittades på wiki *and implied that it would be aimed predominantly at the next generation of consoles rather than PCs.*
http://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_Engine

Permalänk
Medlem

vadÅ hur mycket kraftfullare är nästa gen konsol vs PC ? det ryktades ju nyss att i xbox 720 så är det ju ett 500krs sunk kort i haha skrattade mig harmynt då ja läste det.. hade trott att dem iaf skulle fläska liiiite typ 5850 eller nåt i den stilen... men antar de inte behöver mer än 6670 som det ryktas om.. så redan vid release 2014 är grafikkortet kraftigt utdaterat men det är iaf kraftigare än dagens konsol ... men de kunde ju iaf implementerat ett grövre kort med nyaste dx och 4k upplösning

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Vad är det med Sweclockers användare?

Anandtech och Tomshardware båda visar att en Fyrkärnig CPU är helt onödig. (På Intels sida, AMD klarar ju inte av att göra snabba processorer längre)

Min 2500K arbetar ~45% när jag lirar BF3. Och då är mest aktivitet på Kärna 0 och 1.

Det är inte så att ditt 5850 flaskar?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Skillnaden är knappt märkbar i ett blindtest, så nej.

haha då får ja härmed meddela att du måste köpa glasögon av modell flaskbottnar.... är ju ENORM skillnad på min dator ja kör på medium och brorsans dubbla 580 3gb med allt på ultra.... men det är ju som de som kör "maxxat" på ultra 1080p 60fps på 560m (mobila versionen av 560gtx ) trots att du inte ens når upp till minst 60fps med ett 580gtx

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Athlon/phenoms arbetar ju slöare därav måste de arbeta mer? dvs mer belastning?

Har jag köpt mig en speldator?
inte direkt.

Har jag köpt delar för just Battlefield 3? Nej.

Du snackar en massa skit om datorer och ändå har du en speldator, suck.

Permalänk
Skrivet av brajonk:

vadÅ hur mycket kraftfullare är nästa gen konsol vs PC ? det ryktades ju nyss att i xbox 720 så är det ju ett 500krs sunk kort i haha skrattade mig harmynt då ja läste det.. hade trott att dem iaf skulle fläska liiiite typ 5850 eller nåt i den stilen... men antar de inte behöver mer än 6670 som det ryktas om.. så redan vid release 2014 är grafikkortet kraftigt utdaterat men det är iaf kraftigare än dagens konsol ... men de kunde ju iaf implementerat ett grövre kort med nyaste dx och 4k upplösning

Du jämför äpplen och päron. Även om en PC på pappret är många gånger kraftigare än en konsol så betyder det inte att spelen blir speciellt mycket vackrare per definition. En PC är designad för en mängd olika arbetsuppgifter och därför består både hård- och mjukvara av kompromisser för att skapa en så bra balans som möjligt. Den beräkningskraft som finns kommer därför att behöva användas till många fler saker än att endast köra själva spelet.

Ser man till programmeringen så kommer man åt hårdvaran på ett helt annat sätt när man skapar konsolspel, med en bestämd hårdvaruplattform är det enklare att optimera kod och kompensera för brister i hårdvaran. På PC-sidan tvingas man istället gå omvägar genom diverse abstraktionslager för att garantera kompatibilitet mellan olika hårdvarukonfigurationer, därför kommer det också försvinna mycket prestanda på vägen.

Det ska också tilläggas att en spelkonsol är skapad med spel i åtanke vilket gör att den är väl anpassad för just den uppgiften. Det är därför många parametrar man måste ha i åtanke när man ska bedöma spelprestanda, inte bara räkna beräkningsenheter.

Permalänk
Medlem

Du får vad du betalar för - 7 år gammal hårdvara. Är OP helt blind eller?

Du måste nästan vara blind för att inte se skillnaden mellan 720P i low och High i 1080P.
720P på min 24" skärm ser inget annat är gräsligt ut.
Du får vad du betalar för, jag byggde ihop en egen i7 2600k, 8gb RAM och 560TI för runt 6k.

Låt oss göra en liten jämförelse här
XboX360n har en GPU motsvarande ett ATI Radeon X1900 med 48 shaders/cores @ 500Mhz.
runt 07 tror jag det var som jag köpte min ASUS Geforce 9600GT 512MB, denna hade 64 CUDA cores @650Mhz och kunde springa cirklar runt brorsans skitiga X1950, detta för priset av 1300kr.
I år köpte jag min 560TI för 1600kr av en kompis som tänkte skaffa nytt, 384 cores i 880Mhz och jag tror inte det finns något spel som jag inte kan maxxa med lätthet.

Bara rent frekvensräknat så är alltså detta kort 313920Mhz snabbare än 360ns GPU(räknat kärnor*frekvens).
Men låt oss heller inte glömma att X serien är ifrån runt 05, vilket är som att jämföra arkitekturen av en Pentium 4 vs en i7a. Ej heller DX9 vs DX11.
Jodå, sitt du och inbilla dig att din hårdvara ifrån 05 som kör absolut lowest i 720P eller mindre kan jämföras med en "above avarange" hårdvara som min.
Du kan också skratta dig lycklig att de rykten som kommit ut om 720 motsvarar en 5år gammal "high end" AMD GPU.

Kort och gott: Ni ligger omkring 7år efter oss både prestandamässigt och grafiskt.

OT: Hoppas att dem släpper Unreal Tournament 4 och inte floppar som med 3:an. UT2004 är fortfarande kung!

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Du får vad du betalar för, jag byggde ihop en egen i7 2600k, 8gb RAM och 560TI för runt 6k.

i7 2600k. 2500kr
560Ti. 2000kr
8GB ram 400kr
~5k för dessa delar
lägg sedan på hårddisk (ca 800kr), moderkort (ca 1000kr), chassi( ca 500kr) och nätagg (ca 600kr)
detta blir i mina ögon närmare 7,5k för en sådan dator

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

i7 2600k. 2500kr
560Ti. 2000kr
8GB ram 400kr
~5k för dessa delar
lägg sedan på hårddisk (ca 800kr), moderkort (ca 1000kr), chassi( ca 500kr) och nätagg (ca 600kr)
detta blir i mina ögon närmare 7,5k för en sådan dator

6671kr för att vara exakt då jag redan hade 1TB+250GB HDDs. Sedan så var ju GPUn ett kompispris (1600kr)
Mycket för pengarna!

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TMO KOTOR:

Ser man till programmeringen så kommer man åt hårdvaran på ett helt annat sätt när man skapar konsolspel, med en bestämd hårdvaruplattform är det enklare att optimera kod och kompensera för brister i hårdvaran. På PC-sidan tvingas man istället gå omvägar genom diverse abstraktionslager för att garantera kompatibilitet mellan olika hårdvarukonfigurationer, därför kommer det också försvinna mycket prestanda på vägen.

detta må vara sant, men de finns ju en gräns för allt.

Även om de är 40% mindre prestanda som krävs för att konsolerna ska kunna spela upp något på samma nivå som PC så är ju endå PC'n ett par 200-300-400% kraftfullare.

Förstår fortfarande inte microsoft och nintendos motivation när de gäller valet av hårdvara, de är solklart att playstations 6000kr's konsol inte var en höjdare när xbox fanns för mycket billigare pris, samma för nintendo som jag tror var typ 2500-3000kr.

Denna generation så verkar de ju satsa på någon form av mindre en 2000kr's variant (på release) vilket är löjligt då de i efterhand blir en konsol för 1300-1700kr? De enda positiva jag kan se med att göra billiga är så att spelutvecklare blir mer gynnade. Eftersom att faktiskt fler folk kommer köpa spelen, även om man inte gör något bra vinst på att sälja konsolerna så kommer ju mer folk att köpa spel eftersom att de blir mer ägare av konsoler. Å andra sidan så kommer PC'n att hamna så långt före att de bara blir löjligt att ens utveckla spel till konsol, om man då utgår från att nvidia sa att konsumentdatorer kommer kunna klara av att spela upp dagens cinematics 2019.

Permalänk
Medlem

Konsolportarna sprider sig som ett virus inom PC branchen...
Bara tanken på att ett spel kommer att kosta 1/4-1/3 utav hårdvarans värde borde ju få vem som helst att fundera.
Och jovisst utnyttjar konsolerna hårdvaran effektivare, men det går inte att förneka att denna optimering inte kan jämföras med 400% snabbare hårdvara.
Spelutvecklarna försöker nu desperat att försöka "fuska" sig fram mer prestanda genom att sänka FOV och blanda piss texturer med riktigt snygga texturer. Fusk som även vi PC spelare får lida av även fast vi inte behöver.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MooD:

Skillnaden är knappt märkbar i ett blindtest, så nej.

Du har absolut helt rätt. Tar jag ur linserna ser jag absolut ingen skillnad, men jag har -4 dp på båda ögonen så jag ser inte skillnad på 360p och 1440p utan dem heller.

Skillnaden är markant, och den är såpass stor att X antal personer jag känner helt slutat med konsolversionerna av spelen eftersom grafiken skiljer så mycket.

Fightingspel, soffidrott och racingspel fungerar bra på konsol. RPG, RTS och FPS hör hemma på PC.

Fightingspel, soffidrott och racingspel fungerar iofs bra även på en dator (har en 360-kontroll kopplad till min PC mer eller mindre permanent) men det är svårt att spela single-screen multiplayer utan TV och soffa.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync