LG presenterar "glasögonfri" 3D-skärm

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på hur häftigt jag tyckte att Starglider var på Atari ST...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Den här TVn funkar ju bara för en person.
Skit tråkigt att kolla på TV ensam.
Kollar bara på TV med kompisar när vi har chillkväll.

Permalänk
Medlem

Tvivlar lite på den här tekniken, att det blir bra bild, bra 3D verkan, och att flera kan titta samtidigt.
Däremot Passiv 3D med billiga enkla glasögon, med typ ungefär samma teknik som på bio, tror jag blir det vanligaste ganska snart.

Det man sett av glasögonfri 3D hittills har inte imponerat alls, och är ännu jobbigare att titta på än 3D glasögontekniken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mycket folk som klagar på saker de säkert aldrig ens testat, som vanligt skriver folk efter vad de läst. 3D ger en rejält djup i både filmer och spel.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

skratt.. 3d har aldrig fungerat på mig ..med glasögon eller inte .. 3dbio osv är bara en fluga..

Någon nämnde Liseberg. Har du provat Balder, bra 3D på den.
Nej men deras 3D bio, de är kortfilmer de visar, nästan lite techdemo kan man säga. Men de har passiva glasögon. Vet inte hur det funkar, men provade någon gång att blunda med ena ögat och kunde ändå se 3D:n på Liseberg. Så det verkar som att deras 3D är någon variant som fungerar även om du är enögd.
Tror dock deras biograf kostar mer än 16000.

Permalänk

3d med ett öga går inte....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Hur menar du nu? Den 3Dn på bion använder inte den länkade utan istället polariserat ljus. Men denna metod http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw&feature=player_emb...! kräver att du gör dig för att se effekten. Föresten är jag rätt säker på att detta inte kallas 3D.

Det enda sättet som människor som saknar förmåga att uppfatta 3D är genom wiggle stereoscopic (tror ja det heter) Också det enda sättet som du kan se 3D med ett öga, alla andra metoder kräver två ögon (vad jag vet)
http://brainwagon.org/images/wiggle.gif

Den 3D som jag vet att vissa inte kan "se" är då man visar olika bilder för höger/vänster öga. Det krävs ju lite för att "sätta ihop" de båda bilderna i hjärnan, och det fixar de flesta bra, men vissa kan inte bara. Har en gång sett en bok med ett till synes rörigt mönster och två punkter ovanför bilden, om man skelar så att punkterna flyter ihop med varann så träder ett objekt ut ur det röriga mönstret och det ser ut att sväva utanför pappret. Såna bilder har använts för att undersöka om folk kan "uppleva" artificiell 3D. Faktum är att det var en släkting som hade boken hemma just i det syftet, att försöka se något 3D i den.. (men misslyckades)

Det du visar under kallas motion parallax, vilket är en bra komplementmetod till ögonseparerande 3D, och används mycket som knep i gamla tecknade filmer.

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Skrivet av rektor:

Den här TVn funkar ju bara för en person.
Skit tråkigt att kolla på TV ensam.
Kollar bara på TV med kompisar när vi har chillkväll.

Enkel lösning: Köp flera stycken TV.
Alternativ lösning: Om du har en så bra TV så behöver du inga kompisar.

Permalänk
Medlem

Längtar så sjukt tills den kommer, skickade efter förra veckan.
- Just love it!

Permalänk
Medlem

Var väldigt anti 3D i början men efter haft min 64" 3D plasma i några veckor nu har jag helt vänt om och måste medge att filmer blir riktigt coola och mer inlevelsefulla än tidigare. Även de fåtal spel som finns till PS3an som är 3D kompatibla gör ett riktigt bra jobb. Tror det kommer ta lång tid tills vi får samma nivå som 3D glasögon leverear nu samt för flera personer, men detta är ju ett stek i rätt riktigt i alla fall. Sen så priset, släng på några tusen och du har en splirras kanon 64" 3D plasma med två par glasögon.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Frågan är hur bra det fungerar med trackingen, och hur bra upplevelsen blir i slutändan. Sedan ryktas det ju även att det skall komma native stereo 3D support i DX11.1, så snart kanske det blir användbart med 3D utan allt för mycket meck:

Skrivet av http://techreport.com/articles.x/22350/9:

AMD says Microsoft will include native stereo 3D support in DirectX 11.1, which will ship with Windows 8, in the form of a new quad-buffer API. (Incidentally, that API will be incompatible with AMD's own quad-buffer API.) We don't know yet if DX11.1 will be back-ported to Windows 7, but in time, game developers should be able to support both Nvidia and AMD stereoscopic setups through the same API calls. That doesn't mean they will, especially considering the abundance of shoddy console ports on the market today. If devs do take advantage of DX11.1's quad-buffer API, the stereo 3D experience should be more consistent across different configurations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Gah! Vart finns sarcmark när man behöver det!

Mest att den ursprungligt citerade menade att han inte kommer använda det och därför är det helt värdelöst. Själv tycker jag att det är en fantastisk utveckling och man får förstå att det kommer givetvis att gå ännu längre. Men det måste ju börja någonstans.

Jag kanske börjar bli som Sheldon i Big Bang och kan inte tolka sarkasm, tusan

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)