Split-screen spel till pc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Split-screen spel till pc?

Jag tror jag bara stött på ett typ "gulliga djur cart spel" där splitscreen fungerar i ett pc spel. Det var för övrigt rätt värdelöst. Nu undrar jag om det finns något nyare, roligare spel som man kan köra 2 på direkt i tvn.

Utöver det så funderar jag om det har planerats något om en sådan standard även för pc spel i framtiden? Om nu spelen är utvecklade för konsol så som det ser ut idag, (fler och fler kopplar sina datorer till hd-tvn), så borde det även komma en standard för fler-spelar-läge? Även rent hårdvarumässigt borde det finnas stöd för dubbla muspekare och tangentbord. Möjlighet att ha 2 webbläsarfönster uppe samtidigt där "mus 1 och tangentbord 1" använder sig av ett fönster och "mus 2 och tangentbord 2" använder ett annat. Alternativt att man har 2 skärmar avsedda för respektive mus/tangentbords setup. Alltså, allt detta på en och samma burk.
Det är skrämmande hur långsamt utvecklingen går och totala avsaknaden av innovation på den fronten.
Någon som hört om försök från exempelvis microsofts sida att inplementera något liknande i kommande windows versioner?

Edit: hittade den här bla http://www.youtube.com/watch?v=awsusxMYbjQ
Hans problem dock är att det inte går att aktivera 2 fönster samtidigt och därför går det inte att styra båda spelarna samtidigt. Workarounds?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2005

Måste det vara just splitscreen? Finns ju en del spel med shared screen också.
Shared screen: Trine/Trine 2, Audiosurf, Bionic Command: Rearmed, Deathspank 1/2/3, Jamestown, Laracroft and the Guardian of Light och en hel hög med sportspel.
Split screen: Renegade Ops, Dungeon Defenders

Var vad jag hittade efter en snabb titt i min steam lista. Finns säkert mer.

Chassi: Corsair Obsidian 650D | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | Internminne: Corsair 16GB DDR3 VenganceLP 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII OC PH | SDD: OCZ Vertex 3 240GB | HDD: 1x Samsung EcoGreen F4 2TB, 3x WD Green 3TB, 1xWD Red 3TB, 12x WD Elements 1-3TB (18.5TB total)| Skärm: 2x BenQ G2420DHBL | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: XFX 650 XXX Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Mcgreag:

Måste det vara just splitscreen? Finns ju en del spel med shared screen också.
Shared screen: Trine/Trine 2, Audiosurf, Bionic Command: Rearmed, Deathspank 1/2/3, Jamestown, Laracroft and the Guardian of Light och en hel hög med sportspel.
Split screen: Renegade Ops, Dungeon Defenders

Var vad jag hittade efter en snabb titt i min steam lista. Finns säkert mer.

du är minsann bättre än mig att snabbtitta...
trine har stöd för detta även på pc alltså?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Gatling Gears & Worms kan köras Co-op på en skärm Söker man på Steam hittar man nog ännu mer om man orkar sortera all info.
Har för mig att man kunde köra Serious Sam på split screen.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Chris_Kadaver:

du är minsann bättre än mig att snabbtitta...
trine har stöd för detta även på pc alltså?

Ja fast det kräver gamepads för spelare 2 och 3. Har inte stöd för två tangentbord + 2 möss.

Chassi: Corsair Obsidian 650D | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | Internminne: Corsair 16GB DDR3 VenganceLP 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII OC PH | SDD: OCZ Vertex 3 240GB | HDD: 1x Samsung EcoGreen F4 2TB, 3x WD Green 3TB, 1xWD Red 3TB, 12x WD Elements 1-3TB (18.5TB total)| Skärm: 2x BenQ G2420DHBL | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: XFX 650 XXX Edition

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Worms-spelen (tänker främst på Worms 2, men även Worms 4) är visserligen turnbased, men roliga. Dock krävs det att det går snabbt och smidigt att byta plats; det blir för jobbigt annars.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

Finns ett hack för portal 2 för att köra split screen med en gamepad. Lite trixigt att få igång men när det är igång så fungerar det bra.

Samtliga ea sports spel (de flesta iaf) har shared screen. Riktigt skoj att lira fifa mot polarna. Stödjer 4 spelare oxå!