Konica Minolta kan "printa" OLED med nytt skrivarhuvud

Permalänk
Melding Plague

Konica Minolta kan "printa" OLED med nytt skrivarhuvud

Konica Minolta avslöjar ett nytt skrivarhuvud som kan placera ut minimala droppar och därigenom bygga upp bildpunkter för OLED-paneler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

alltid kul när det går framåt

Visa signatur

[ Fractal Design Arc ] [ Corsair AX 850W ] [ Asus P8Z68-V ]
[
Intel Core i5 2500K ] [ Corsair Hydro H60 ] [ Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SLI ]
[ Corsair Vengeance Low Profile 8GB ] [ Corsair Force GT 120GB ]

Permalänk

Dessa japaner.. Hur kommer de på allt?

Permalänk
Medlem

Härligt, nu hoppas man att OLED kommer att standardiseras inom snar tid.
Härligt!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Okey någon får gärna förklara för mig hur OLED´s fungerar. Den kan skriva riktigt små droppar dit är jag med men ser ingen direkt koppling till hur det ska revolutionera skärmmarknaden.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Coolt! Snart kan man väl måla en vägg med lysdioder

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte riktigt vad hela iden går ut på...
Någon vänlig skäl får gärna förklara.

Permalänk

Coolt!

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Okey någon får gärna förklara för mig hur OLED´s fungerar. Den kan skriva riktigt små droppar dit är jag med men ser ingen direkt koppling till hur det ska revolutionera skärmmarknaden.

OLED displayer går väl att böja vad jag vet, vore trevligt med en curved monitor helt utan bezels t.ex.

Permalänk
Medlem

vänta va? kan man skriva ut en oled-skärm på ett papper eller vadå?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Jag förstod inte riktigt vad hela iden går ut på...
Någon vänlig skäl får gärna förklara.

Att det förmodligen blir billigare att göra OLED skärmar (böjbara skärmar som är billiga att tillverka, bra svärta, bra kontrast etc).

Vilket är bra för oss konsumenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

Dessa japaner.. Hur kommer de på allt?

Menar de, kände mig lätt efterbliven när jag läste citatet, munnen öppen och tungan hängandes.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

OLED displayer går väl att böja vad jag vet, vore trevligt med en curved monitor helt utan bezels t.ex.

Ska jag bygga mitt egna Cosmonova, där jag kan sitta helt själv och köra need for speed och käka popcorn.

Kommer bli grymt!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Hur gör man oled skärmar om de inte görs av en maskin som "skriver" ner det på en yta? är detta något nytt eller bara ett coolt sätt o hypa något som redan görs? (Har inte en aning om hur tillverkningen av OLED går till, men försöker tänka logiskt och låter inte som något revolutionerande) Om någon känner till vad som skiljer detta mot dagens tillverknings process får ni gärna berätta hur det går till idag.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Häfftigt. Men vart inte Konika Minolta uppköpta av Sony? Eller va det bara kameraverksamheten?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Häfftigt. Men vart inte Konika Minolta uppköpta av Sony? Eller va det bara kameraverksamheten?

Jo, det var bara kameraverksamheten.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av Silver:

Hur gör man oled skärmar om de inte görs av en maskin som "skriver" ner det på en yta? är detta något nytt eller bara ett coolt sätt o hypa något som redan görs? (Har inte en aning om hur tillverkningen av OLED går till, men försöker tänka logiskt och låter inte som något revolutionerande) Om någon känner till vad som skiljer detta mot dagens tillverknings process får ni gärna berätta hur det går till idag.

Saxat från wikipedia

Patterning technologies

Patternable organic light-emitting devices use a light or heat activated electroactive layer. A latent material (PEDOT-TMA) is included in this layer that, upon activation, becomes highly efficient as a hole injection layer. Using this process, light-emitting devices with arbitrary patterns can be prepared.[50]

Colour patterning can be accomplished by means of laser, such as radiation-induced sublimation transfer (RIST).[51]

Organic vapour jet printing (OVJP) uses an inert carrier gas, such as argon or nitrogen, to transport evaporated organic molecules (as in Organic Vapor Phase Deposition). The gas is expelled through a micron sized nozzle or nozzle array close to the substrate as it is being translated. This allows printing arbitrary multilayer patterns without the use of solvents.

Conventional OLED displays are formed by vapor thermal evaporation (VTE) and are patterned by shadow-mask. A mechanical mask has openings allowing the vapor to pass only on the desired location.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vänta va? kan man skriva ut en oled-skärm på ett papper eller vadå?

Nej, papper är inte konduktivt.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Nej, papper är inte konduktivt.

Får väl köpa ett specialbehandlat "OLED papper" då, det lär ju heta något liknande i folkmun

Permalänk

böjbara skärmar och oled är ju inget nytt, men att kunna skriva ut en oled skärm på en "skrivare" är riktigt coolt...jag undrar vad för slags material man använder till dessa paneler...organiska halvledare, böjbara skärmar...nu ser dessa "äkta människor" från svt inte längre så konstiga ut..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Får väl köpa ett specialbehandlat "OLED papper" då, det lär ju heta något liknande i folkmun

Lycka till med att köpa "skrivaren", nyheten handlar om att deras produktion kommer troligen ske med maskinen, inte att dom ska sälja det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Lycka till med att köpa "skrivaren", nyheten handlar om att deras produktion kommer troligen ske med maskinen, inte att dom ska sälja det.

Skickades från m.sweclockers.com

Back in 1988:
"Lycka till med att köpa "cd-brännaren", nyheten handlar om att deras produktion kommer troligen ske med maskinen, inte att dom ska sälja det."

1996: Köper min första cd-brännare, 2x HP-CD-r (+ SCSI-kort)

...

2020: Folk printar kommersiella kraffsvideor på OLED-papper och livnär sig på att skärma sina fasader med reklam...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Back in 1988:
"Lycka till med att köpa "cd-brännaren", nyheten handlar om att deras produktion kommer troligen ske med maskinen, inte att dom ska sälja det."

1996: Köper min första cd-brännare, 2x HP-CD-r (+ SCSI-kort)

...

2020: Folk printar kommersiella kraffsvideor på OLED-papper och livnär sig på att skärma sina fasader med reklam...

Det låter inget vidare, min fasad ska se ut så här, http://1.bp.blogspot.com/_m7mXHyoZt5U/SNYm6tD6lZI/AAAAAAAACVk...

Alla royalties till Banksy såklart...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

OLED är inget nytt. Samma med LED paneler (Nej inte LCD med LED utan med enbart lysdioder).
Som "gammal" elektriker så är man bekant även med elektroniskakompnenter. Har förövrigt en OLED display på min gamla dvd-spelare.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många 32" are den kan skriva ut i minuten, samt ökar prestandan om man väljer svartvitt skärm. ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det för att skriva ut skärmar då? Inte bara för att skriva ut färgade ledpunkter? Framgår ju inte direkt ur artikeln.

Permalänk

OLED är framtiden! Mycket intressanta grejer detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fräckt men, låter inte helt stabilt.. men det kanske det är.

Skrivet av niklas12287:

Dessa japaner.. Hur kommer de på allt?

De har inga naturtillgångar, så de måste för att hålla sig konkurrenskraftiga ^^ hehe.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle gärna veta vilket företag det är som tillverkat skrivaren!

Permalänk
Medlem

Fan vad trevligt. Hoppas att detta gör att priserna på OLED sjunker inom en snar framtid.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF