Ska formatera min hårddisk och behöver hjälp om hur man gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Ska formatera min hårddisk och behöver hjälp om hur man gör.

Halloj! Något jag faktis aldrig har gjort, eller riktigt haft viljan att lära mig är att formatera en hårddisk.
Så jag undra nu om någon här på sweclockers kan då berätta för mig vad jag behöver göra för att formatera min hårddisk.

Tack på förhand!

|CPU: Intel core i5 8600K|GPU: Gtx 1060 6 GB|Mobo: Asus Z 370P|
|Case: Corsair Crystal serie 570X RGB|Ram: Ballistix 16GB|

| HDD: 3 Tb samsung 128 Gb SSD|PSU: Corsair 550W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Stoppa i installations-CDn.
Starta datorn på CDn
Följ instruktioner - Markera hårddisken och välj formattera (knapparnas placering etc varierar beroende på operativsystem).

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Crucial MX500 750GB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av JD:

Stoppa i installations-CDn.
Starta datorn på CDn
Följ instruktioner - Markera hårddisken och välj formattera (knapparnas placering etc varierar beroende på operativsystem).

oj glömde skriva att datorn är ihopplockad av olika delar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Är det en hårddisk där du ska installera Windows, eller har du redan windows installerat och vill formatera?

Om du har windows installerat väljer du "Den här datorn" eller vad nu det står på din ikon på windowsskrivbordet.
När du öppnat upp den ikonen ser du en lista på de hårddiskar du har installerade (C: D: och så vidare..).
Välj den hårddisk du vill formatera och högerklicka på den. Välj "formatera" i listan som kommer upp när du högerklickat. Normalt har man windows installerat på C: så den kanske du inte vill formatera nu.

Hoppas det var det du behövde hjälp med.

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av laudanum:

Är det en hårddisk där du ska installera Windows, eller har du redan windows installerat och vill formatera?

Om du har windows installerat väljer du "Den här datorn" eller vad nu det står på din ikon på windowsskrivbordet.
När du öppnat upp den ikonen ser du en lista på de hårddiskar du har installerade (C: D: och så vidare..).
Välj den hårddisk du vill formatera och högerklicka på den. Välj "formatera" i listan som kommer upp när du högerklickat. Normalt har man windows installerat på C: så den kanske du inte vill formatera nu.

Hoppas det var det du behövde hjälp med.

Det är så att nu till veckan så ska jag köpa en ny hårddisk, och tänkte då först lägga in den med den jag har nu och flytta över filer från gammla till nya.
Då jag har gjort det vill jag total rensa den gamla och lägga in nytt windows osv i den nya.
Men det är just det jag har gjort Start>Dator Sedan höger klicka på c: och sen välja formatera, fast på en annan dator.
Då fick jag något medelande (kommer inte ihåg vad det stod) Men det gick bara inte att formatera den.
Så jag undrar om det verkligen är så lätt att formatera den, eller måstes det göra något annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Whaea:

Det är så att nu till veckan så ska jag köpa en ny hårddisk, och tänkte då först lägga in den med den jag har nu och flytta över filer från gammla till nya.
Då jag har gjort det vill jag total rensa den gamla och lägga in nytt windows osv i den nya.
Men det är just det jag har gjort Start>Dator Sedan höger klicka på c: och sen välja formatera, fast på en annan dator.
Då fick jag något medelande (kommer inte ihåg vad det stod) Men det gick bara inte att formatera den.
Så jag undrar om det verkligen är så lätt att formatera den, eller måstes det göra något annat?

Om du stoppar in den gamla HDDn efter att du installerat windows på den nya (och kör windows därifrån) så ska det vara så enkelt som att antingen klicka formatera, eller gå in i diskhanteraren och formatera den där.
Du kan inte formatera disken om windows körs från den.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Whaea:
C: är ofta Windows disken som du startat datorn från så det är självklart att du inte kan ta bort den när du samtidigt använder den. Därför gör du det EFTER att du installerat om Windows på den nya disken och kopplat in den gamla i disken igen.

Sen så ska du bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad tills du installerat klart Windows på nya disken. Då undviker du massor av fel då nu och långt senare genom att installera Windows på rätt sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Håller med Rydisen. Så som du beskriver vad du vill göra borde det enklaste vara att installera operativsystemet på den nya HDDn och sedan koppla in den gamla som sekundär HDD efter det. Kopiera sedan de filer som du ville föra över från den gamla till den nya och sedan kan du formatera den gamla sekundära HDDn inne i Windows så som tidigare beskrivits.

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Tack för alla svar. Detta löser sig nog!