Samma kortmodell, men vilken tillverkare?!

Permalänk
Medlem

Samma kortmodell, men vilken tillverkare?!

Hej!

Ska köpa ett grafikkort till min 2500k-rigg och undrar över ett i prisklassen uppemot 4000 kr

Att säga HD 7950 är ju bara toppen av isberget, det finns ju en massa olika, samt HD 7970 om man pressar budgeten.

Så min fråga är; vilket av dessa ska jag välja? Eller något eget förslag på grafikkort?

-Asus HD 7950 DCII
-Asus HD 7950 DCII TOP
-MSI Radeon HD 7950 Twin Frozr III
-"Vanligt" HD 7950
-7970?

Sen har jag även tänkt på nvidia, hur står sig deras kort i samma prisklass i jämförelse mot ovanstående?
Kan tänka mig att vänta i ca en månad, kanske mer beroende på när MSI Radeon HD 7950 Twin Frozr III kommer ut och den visar sig vara det bästa valet.

Kom med alla möjliga förslag som kan tänkas passa till min 2500k, 16gb ddr3 vengance, z68 mobo och 650w nätagg.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Har du någon plan på Crossfire i framtiden? Isåfall bör du stryka samtliga DCII-kort, då de helt enkelt är för stora. Annars är de ett starkt alternativ, speciellt 7950.

Nvidia har i dagsläget inget bra svar i 4k-klassen. GTX580 börjar trilla ned därifrån ned mot 3500 kr, och är ganska utdaterat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan icke-top och top förresten?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dwd:

Vad är skillnaden mellan icke-top och top förresten?

Överklockningen. Top-modellen har något högre klockfrekvenser. (Vilket är helt meningslöst, tar 5 minuter att höja dem dit själv).

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Oki men vilket av alla de korten som jag skrev är mest prisvärt?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Överklockningen. Top-modellen har något högre klockfrekvenser. (Vilket är helt meningslöst, tar 5 minuter att höja dem dit själv).

Det är inte bara högre klock på TOP kortet, det är även bättre strömdel och generellt högre kvalité...se Asus hemsida för ref.

TOP Kortet är alltså ämnat från första början att klara högre klockfrekvenser stabilare än standard 7950 DCII .

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Det är inte bara högre klock på TOP kortet, det är även bättre strömdel och generellt högre kvalité...se Asus hemsida för ref.

TOP Kortet är alltså ämnat från första början att klara högre klockfrekvenser stabilare än standard 7950 DCII .

Jag har hört något helt annat, kan du länka?

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen vilja veta, vilket är mest prisvärt? och någon som vet när MSI Radeon HD 7950 Twin Frozr III släpps?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Förutom kylning så är det ofta inga större skillnader på korten. Någon tillverkare kanske har bättre strömförsörjning och annat trams som ofta inte spelar någon större roll såvida du inte planerar att klocka med flytande kväve eller liknande.

Sapphpire brukar ha tysta kylare och är dessutom bland de billigare. Ta en titt på dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105785
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105786

Permalänk

Den stora skillnaden är väl stock kylningen och eventuellt OC, och OC är som alla vet wasted money.
Så satsa på den som fått best resultat på kylaren.

Permalänk
Medlem

Så jag bör glömma MSI Radeon HD 7950 Twin Frozr III?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Så jag bör glömma MSI Radeon HD 7950 Twin Frozr III?

Vet inte om du behöver glömma den men ser ingen anledning att vänta på den när det redan finns minst lika bra kort på marknaden.

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag kollat en del på dem och kommit fram till två finalister!

Sapphire Radeon HD7950 OC, som jag själv lutar åt..
eller ASUS Radeon HD 7950 DirectCUII TOP som ligger på samma pris men tar mer plats?

Det jag undrar är helt enkelt, vilket är bäst?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dwd:

Okej nu har jag kollat en del på dem och kommit fram till två finalister!

Sapphire Radeon HD7950 OC, som jag själv lutar åt..
eller ASUS Radeon HD 7950 DirectCUII TOP som ligger på samma pris men tar mer plats?

Det jag undrar är helt enkelt, vilket är bäst?

Definitivt ASUS, om du inte ska köra Crossfire. Jag tror mycket mer på DCII-kylaren än på Sapphire-lösningen, och TOP-kortet har ändå högre klock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Jag har hört något helt annat, kan du länka?

Gå in på Asus hemsida och läs om korten.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av dwd:

Okej nu har jag kollat en del på dem och kommit fram till två finalister!

Sapphire Radeon HD7950 OC, som jag själv lutar åt..
eller ASUS Radeon HD 7950 DirectCUII TOP som ligger på samma pris men tar mer plats?

Det jag undrar är helt enkelt, vilket är bäst?

Båda har väldigt kapabla kylare som troligtvis kommer kunna få upp ungefär samma klocks. DCII är lite bättre men samtidigt större och kostar lite mer. Oavsett vilken du väljer så har du gjort ett bra val enligt mig så ta bara den som finns på lager/i en butik du föredrar.