Hur vet jag om jag klarat Skyrim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vem har sagt att man vill ha tillbaka GAME OVER stuket? Allt jag vill ha är lite större avlutnings händelse. Att jag kom hit här och frågade om jag var färdig med main quest borde ju säga att det är ganska vagt.

Jo, det vill jag också gärna ha. Min förhoppning var att Bethesda lämnade main-questet utan tydligt slut eftersom de redan har ett DLC på gång som spinner vidare efter main-questet, ungefär som Broken Steel till Fallout 3.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Okej inte läst igenom hela nu.

Kanske ville Bethesda inte markera något slut med en video eller mäktig slutstrid just för att de ville att spelaren skulle fortsätta äventyra?

Du säger att du inte är intresserad av att pröva någon av sidequesten. Kan bara berätta för dig att sidequesten kan vara minst lika bra som main storyn. Thives guilds' quest line var bäst enligt min mening.

Skyrim handlar dock inte bara om att questa hit och dit. Det är ett äventyrsspel. Spring runt i skogen och upptäck, Leta efter skatter eller bara var en sann barbar. De la inte ner hur många timmar som helst på att få spelet snyggt för att spelaren ska fast- travela förbi 80% av världen.

Jag är själv lvl 43 och har fortfarande mycket jag vill göra/ uppnå i spelet. Om du tror att du har klarat spelet så visst. Lägg undan spelet. Men jag lovar dig. Du missat otroligt mycket som du har betalat helt i onödan för.

Ett tips på hur du skulle kunna gå vidare är att pröva en ny taktik, t.ex. byta vapen. och ge dig an ett side- quest. Jag menar du kan inte säga att något är dåligt innan du har prövat det.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har en 41:a (sword&bord) och en 38:a (archer) och håller på att levla en mage nu.
Har bara gjort ca ~40% av mainquestsen (antagligen mindre) med de två, och bara gått igenom 4 städer grundligt. (Whiterun, Riften, Markath och den i träsket sydost om Solitude som jag alltid glömmer namnet på)
Har med andra ord säkert 100+ speltimmar kvar på vardera, antagligen mer.

Om man bara springer igenom mainquests och missar 95% av spelet, så tror jag inte att det går att göra ett slut som man hade funnit godtagbart. Sidequests och upptäcktsfärder -är- hela grejen med sandlådespel som Skyrim. Gillar man inte det så är det nog inte rätt spel för en.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

"Klarat"?!?

Det är som att säga att du har "klarat" skateboarden, MC:n, kameran eller whatever
för leksaker du för övrigt har när du har gjort en 180, skrapat i knäpuckarna eller dubbelexponerat.

Skyrim är en sandlåda, eller ett dockhus om du hellre vill det, förutom att det är ett spel.
(TES4 - "Oblivion" kan väl ändå inte ha gått någon förbi, eller .. & inte "Fallout" heller ..?)

MQ är ett slags dragplåster, ett medel för att få dig som spelare att komma i kontakt med NPC:s
som i sin tur leder spelaren in i de andra questlinjerna i spelet.
T.ex. tar MQ snabbt spelaren till Whiterun & strax därefter till Riften där både Companion:s & Thieve:s "guilds"
huvudsakliga handling utspelar sig, vilken man naturligtvis förväntas spela genom som allt annat.
(Här lär man sig också ganska lätt att det finns fler städer, med quests, som hästtransporten kan köra till..)

Alla "städer" (byar IMO) har en snubbe som står & hänger lite innanför inträdet till "stan",
lyssnar man på vad han/hon har att säga har man snart questloggen full med intressanta saker.

Det är alltså meningen att man ska njuta av HELA spelet .. eller vad det nu är .. medans man gör det,
innan man har klarat det. Cutscenes be damned i den här genren.

Permalänk
Medlem

Det låter på kommentarerna att Skyrim då helt enkelt inte är något för mig som uppskattar story med klar start och stop.

Jag får hoppas på att Mass Effect 3 håller sig till vad de gjort tidigare, då lär det bli rätt spel för mig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det låter på kommentarerna att Skyrim då helt enkelt inte är något för mig som uppskattar story med klar start och stop.

Jag får hoppas på att Mass Effect 3 håller sig till vad de gjort tidigare, då lär det bli rätt spel för mig.

Nej det är inte ett spel för alla, spel som Dragon Age och Witcher 2 är mer fokuserade på storyn, med start och slut, mer linjärt och med en tydlig väg.

SKyrim och tidgare TES spel har för mig aldrig handlat om main questen, för mig är friheten och den enorma livslängd spelet får pga detta som lockar.

Med det sagt så gillar jag också spel som är mer utstakade, såsom titlarna jag nämnde tidigare.

Permalänk
Medlem

Varför försöka övertyga honom om att spelet är värt att fortsätta? Det är hans åsikt och det finns ingen anledning att han ska tycka något annat. Själv älskade jag slutet, kanske skulle vara kul med något reward av något slag men annars är jag nöjd. Liknande slut finns i Kingdoms Of Amalur, där spelet bara fortsätter efter slutet.

Men som sagt , det är din åsikt och du får tycka precis hur du vill ^^

Permalänk
Medlem

Tror TS ville att Skyrim skall sluta som Mass Effect 1 och 2, i största delen 2an slutar, när du väl klarat alla main quest så påpekar spelet verkligen att det finns en fortsättning eller att det är slut, men du får ändå lov att spela vidare även om du klarat spelet, fast du har ju ändå inte klarat spelet om ni förstår

Dock håller jag med, lite svårt att veta ibland, är jag klar ? eller har jag missat något? men men vissa som faktist gillar sådana slut ^^

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag klarade den ena grenen av de två "main quest"-kedjorna häromdagen. Det efter över 300 timmars spel. Fast hade startat om med annan karaktär ett två ggr.

Questen kan bli lite enkla när man når en viss level. Jag kör med Unofficial Skyrim Patch (USKP), och i v1.03 har de tweakat vakter och soldater så de är lite svårare på hög level. Det märktes när jag skulle storma ett fort, de är fortfarande mycket enkla en mot en, men flera sköt pil mot mig som var först in var jag tvungen vända och ta skydd ett tag.

Permalänk
Entusiast

Större questlines, utöver mainstory, som jag kört och tycker är väl värda, är följande:

  • Thieves Guild (Riften)

  • Companions Guild (Whiterun)

  • College of Winterhold /Mages Guild (Winterhold)

  • The Dark Brotherhood (Windhelm / Riften)

Spoilers:

Att tänka på:
Thieves guild kan vara lite småknepig att komma igång med, då det gäller att få till rätt dialogval med rätt karaktär.
Companions kan verka lite tråkig i början med repititiva quests, men storyn kommer snart igång om man bara är lite tålmodig.
College of Winterhold är visserligen tänkt för Magi-inriktade spelare (Mages), men det fungerar även utmärkt att köra igenom med andra klasser/inriktningar.
The Dark Brotherhood har vägval i början och lite senare. Antigen går man med i det mörka broderskapet, eller så förintar man dem. (Ond eller god karaktär?) Själv anser jag det vara väl värt att gå med och köra fullt ut, då storyn och belöningarna är väl värda det. Mycket (svart?) humor och intressanta karaktärer.

Dold text
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Du suklle inte ha kört så hårt på main questet från början. Jag fann det väldigt tråkigt och linjärt och inte lika bra integrerat i resten av världen som storyn i Morrowind. Därför fann jag det roligare att strosa omkring bland side-quest och hoppa på main-storyn efter ett par timmar och sen gå tillbaka till sidequests. Jag har fortfarande inte klarat av Skyrim och ser inte fram emot att klara main-questet eftersom det varit en stor besvikelse för mig hittills.