Lite hjälp behövs när bärbar dator ska bli digital fotoram

Permalänk
Medlem

Lite hjälp behövs när bärbar dator ska bli digital fotoram

Tjena alla moddare

Jag är ganska ny på det här men tänkte ändå ge mig in i ett lite mer avancerat projekt och har nu fastnat en bit in.

Det är så att jag bygger om en gammal bärbar dator till en digital fotoram och behöver hjälp med två saker:

1. Jag skulle vilja flytta on/off-knappen en bit och undrar om det finns möjlighet att köpa förlängningssladdar eller om det måste lösas på annat sätt? Det är en liten kontakt med 10pinnar i (storleksmässigt ungefär som en vanlig 3-pinskontakt).

http://support.dell.com/support/edocs/systems/ins6000/en/sm/s...
den svarta kontakten precis under den blå VGA-kontaken högst upp i mitten av bilden.

2. Går det att ersätta den befintliga jetmotorn till fläkt mot en slimmad 120mm fläkt? Om det är möjligt hur löser man detta på enklaste sätt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1: borde inte vara något problem, bara att löda...
2: Laptops har inte plats för en 120mm oavsett ur tunn den är, men om du gör en ghetto mod med en annan kylare så är det inga problem alls, men det beror på hur du har tänkt att montera datorn.. om skärmen kommer vara lös osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swehunter2000:

1: borde inte vara något problem, bara att löda...
2: Laptops har inte plats för en 120mm oavsett ur tunn den är, men om du gör en ghetto mod med en annan kylare så är det inga problem alls, men det beror på hur du har tänkt att montera datorn.. om skärmen kommer vara lös osv...

Så det finns inga färdiga "10pinskablar" att köpa? Jag har kollat runt lite men hittar inte direkt något. I värsta fall får jag väl löda en kabel/pinne då

Jag har strippat ner datorn till endast väsentliga delar och ska montera denna på baksidan av skärmen, så en 120mm fläkt kommer att få plats om den är slim. Jag tänkte mer på 12/5V och om det bara är att byta kontakterna rakt av, dvs löda ihop den bärbara datorns fläktkontakt till 120mm fläkten och sen bara tuta och köra?