Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2012

blue screens och omstarter

Halloj har ett problem med min dator som jag inte kan lösa. Allt som ofta så hänger sig datorn i windows läge win 7 x64. när jag spelar så kan man oftast spela mellan 5-15 min så hänger den sig eller startar om sig. Har gjort furmark för att se om det var grafikkortet (amd 6870) men ingenting hände under tester. gjorde även performance test och inga fel upptäcktes och sist så gjorde jag ett test på bara minnerna 8gb corsair men inga fel upptäcktes då heller.

så det jag undrar är då vad fan orsaker problemet. kör med ett crackat win7. är de det som gett upp? funderar på om man ska köpa äkta och sen en ny hdd på det och se men tänkte jag ska ta upp problemet här och se vad ni säger.

datorn i sig är en:

amd phenom II 955 @ 3.4 ghz
gigabyte GA-790XTA-UD4
amd radeon hd 6870
corsair vengeance 8gb @ 1333 mhz
nätagg 650W corsair

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

jag skulle först köra ett hdd test.

LÅter som det kan vara hdd. enskilda sektorer som är sönder.

Kolla tempen på cpu, minnen osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

ehhh
här är en till med samma strul
dock så har jag bytt moderkort och ominstallerat win7 64
BSOD ett par ggr o en del crashdumpar etc etc
kom på att jag INTE har uppdaterat FW på SSD gjorde det
och fick syn på att indexering var förbockad, tog ur bocken och har faktiskt kunnat använda datorn utan BSOD än så länge (ta i trä)

//E

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2012

tog hem hd tune pro och testade lite där med, det som kommer upp som fel är Ultra DMA CRC Error Count..
testade byta sata gjorde ingen skillnad, tog en annan sata och ändrade port. gjorde heller ingen skillnad -.-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2012

ingen som har några ideer på vad man kan testa? datorn flyger snart -.-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av wshcap:

ingen som har några ideer på vad man kan testa? datorn flyger snart -.-

Ooh! Så du har Delta fläktar på den?

| ASUS P8P67-PRO | Intel 2500K @ 4.7GHz | H80i | 4x4GB Corsair Vengance 1600MHz | GTX 780 | EVGA 750W G2 | Corsair Force 3 120GB | Tot. 4.5TB HDD | W7 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2012

Nya bicepsfläkten som hivar iväg datorn förhoppningsvis några meter iaf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gigabyte
Registrerad
Aug 2008

Du kanske får någo felkod på blåskärmen som kan berätta lite om vad som kan vara fel.

Ibland händer det att det är fel i softvaran pga alla patchar som kommer från höger och vänster och inte alltdi matchar som dom ska. Kan hjälpa med en ny installation av windovs samt tillhörande program efteråt. (Inga löften men sen är det koder som gäller för att komma någonstans)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2012

Det som stått är om att det är någon ny hårdvara som gör det, jag köpte nya minnen för ett tag sen men byte tillbaka till de gamla då datorn inte ens ville ta sig in i windows efter bytet