Permalänk
Medlem

Flera moderkort på ett rack?

Tjena!

Jag har ca 10 st datorer jag använder i en renderfarm. det är mini-ITX moderkort i medel-små chassin (22x15x30). Nu så ska företaget jag är på
flytta och införskaffa sig Rackskåp för servrar m.m.

Det jag undrar över är om det är möjligt att ta ut moderkorten + hdd och bygga ihop dem tajt i något rack eller liknande, så de tar så lite plats som möjligt, och lägga in dem i ett rackskåp.

Tänker mig väl något liknande som blad-server-grej kanske. Något kompakt!
Det enda som finns i datorerna som krävs är Moderkort, cpu, ram, nät-agg, och hdd.

Någon som har tips eller förslag på hur jag ska göra?
Tacksam även om det bara är tips på något jag borde researcha osv.
Detta är inte precis mitt område så jag är lite ute på hal is ^^ Så är det något som inte låter vettigt i texten ovan är det för jag
har noll koll på det området!

Ligger detta i fel forumsdel så ber jag om ursäkt, mods får gärna flytta tråden då!

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl kanske enklare att köpa en 19" 2/3U hylla och helt enkelt fästa dem där på något enkelt sätt? Har en KVM-switch som saknar rackfästen i en 1U-hylla vilket fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Joo, Det är ett förslag och efter att ha googlat hela helgen så tror jag att
jag kör med några hyller och har 2 st datorer per hylla/plan.
Tror jag kommer skicka plocka ut hårdvaran ur chassin och fästa dem, har fått det sagt att det kan va mindre bra ifall det är ett dammigt rum och lite annat.

Inför nästa datorköp blir det iaf att köpa 1U rack-datorer eller någon mini-bladserver och slippa allt detta bök^^

Tack iaf!

Permalänk
Skrivet av Gilgam:

Tjena!

Jag har ca 10 st datorer jag använder i en renderfarm. det är mini-ITX moderkort i medel-små chassin (22x15x30). Nu så ska företaget jag är på
flytta och införskaffa sig Rackskåp för servrar m.m.

Det jag undrar över är om det är möjligt att ta ut moderkorten + hdd och bygga ihop dem tajt i något rack eller liknande, så de tar så lite plats som möjligt, och lägga in dem i ett rackskåp.

Du kan ju köpa 10" rack .. men det finns inga "färdiga" datorchassin till 10" tror jag. Det är mer för telefoni!