Permalänk

Varm GPU?

Hej!
Jag har lite problem med min GPU som gillar att ligga på höga temperaturer. Den ligger runt 90 Grader när jag sitter och gör ingenting. När jag går in i ett spel går den upp till 104-110 grader (på 110 grader stängs datorn av) så jag kan i princip inte spela nånting. Den överhettar bara då.
Det är ett ATI Radeon HD 5700 Series. (Den är inte klockad.)
Skulle vilja ha någon liten Hotfix som gör att jag kan spela ett tag till på den, ska fixa ett nytt kort om 1-2 veckor, skulle vara kul att kunna spela spel tills dess. Ska även på ett Lan imorgon, men de verkar som att jag inte kommer kunna göra mycket där när de är som de är..
Så finns det nån liten grej man kan göra?

Permalänk
Medlem

finns mycket man kan göra.

1. Öppna chassit, kolla att fläkten snurrar när du har datorn igång.
1:2. Ifall den inte snurrar, kolla ifall det är damm som stoppar fläkten. Ta bort det
2. Ifall den snurrar, ta ut grafikkortet och leta damm som kan stoppa luftflödet.
3. Återkom hit ifall inget av de övre var problemet

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

kan vara kass kylpasta också så om du är en haj med skruvmejseln så skruvar du av kylaren och kontrollerar detta + applicerar ny pasta om du har tillgång till det.

Permalänk
Skrivet av Gathor:

finns mycket man kan göra.

1. Öppna chassit, kolla att fläkten snurrar när du har datorn igång.
1:2. Ifall den inte snurrar, kolla ifall det är damm som stoppar fläkten. Ta bort det
2. Ifall den snurrar, ta ut grafikkortet och leta damm som kan stoppa luftflödet.
3. Återkom hit ifall inget av de övre var problemet

Har testat, har inte varit effektivt :/

Skrivet av -GufuX-:

kan vara kass kylpasta också så om du är en haj med skruvmejseln så skruvar du av kylaren och kontrollerar detta + applicerar ny pasta om du har tillgång till det.

Mjo kan vara de, men jag har inte tillgång till de och jag vet inte hur man gör det :F

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att ta en chassifläkt och montera under grafikkortet så det blåser mer, kanske drar ner tempen lite. har ru ok luftflöde i chassit?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Skrivet av Gathor:

Det du kan göra är att ta en chassifläkt och montera under grafikkortet så det blåser mer, kanske drar ner tempen lite. har ru ok luftflöde i chassit?

Har inga saker att sätta på eller sådant, vet inte vad som hänt för jag har inte haft några problem som helst förrän jag installerade nya drivers tror jag. Vet inte om de är några inställningar som har blivit ändrade, för jag sitter på standard inställningar som vanligt. Finns inga sådana lösningar?

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid testa.. 11.11a drivers ifall de hjälper

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Låter som kylaren sitter fel, ny kylpasta och släng ihop igen. Finns på youtube hur du gör. Annars, som du själv säger, köp nytt. Men om du måste vänta ca 2 v så blir det tuff väntan...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du går in i catalyst control center och manuellt sätter fläktens hastighet på max?
Vad står det att fläkten ligger på i idle?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

LOL, lite tattigt kanske detta låter men om det nu är nödkris... Sätt dit en extern fläkt

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Om du tar i flänsen när datorn är igång, bränner du dig då? Om inte så skulle jag säga att kylaren är felmonterad och måste således monteras om.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

din fläkt kan ju omöjligt snurra .. kör iaf med öppet chassi så ska det nog gå

Permalänk
Medlem

fel avdelning!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1