7950 "vaknar" inte upp från Idle state

Permalänk
Medlem

7950 "vaknar" inte upp från Idle state

Hallå

Nu är det snart 2 veckor sedan jag fick lägga vantarna på mitt HD7950 kort och jag har varit väldigt nöjd med det än så länge, men. Varje gång kortet går ner till Idle mode, dvs. Då skärmen stängs av efter att man varit ifrån burken en viss tid. När jag väl sätter mig ned vid datorn igen så går inte skärmen igång, grafikkortet står fortfarande i idle och jag blir tvingad till att starta om datorn manuellt. Och när jag startar upp datorn är allt som det ska.

Jag har läst lite om 7950's ZeroCore-state. Men Zero-core gäller bara för multi-korts setups och inte för singelkort, jag har alltså bara ETT hd7950. Jag har också varit flitig och uppdaterat med nya drivrutiner, från de som fanns på skivan man fick med kortet till det senaste drivrutinerna "12.2 Pre-Certified Driver". Dock har problemet inte lösts sig.

Jag frågar nu här om någon har upplevt samma problem och om ni isånnafall hittat en lösning.
Tack för hjälpen

MvH Dras

Permalänk
Medlem

Testa att trycka ctrl+alt+delete det första du gör. rör inte musen eller nånting. det funkar för mig

Visa signatur

Silverstone Kublai KL07 |Asus Prime x370-Pro |R5 1600x @ 4.05Ghz |Noctua NH-D15 |MSI 1080 Ti | G.skill DDR4 3200MHz 2x8GB |Corsair AX 650W |W10 Pro|

Permalänk
Medlem

Behöver en kyss ifrån en prins, in med munnen i datorn bara!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dras:

Hallå

Nu är det snart 2 veckor sedan jag fick lägga vantarna på mitt HD7950 kort och jag har varit väldigt nöjd med det än så länge, men. Varje gång kortet går ner till Idle mode, dvs. Då skärmen stängs av efter att man varit ifrån burken en viss tid. När jag väl sätter mig ned vid datorn igen så går inte skärmen igång, grafikkortet står fortfarande i idle och jag blir tvingad till att starta om datorn manuellt. Och när jag startar upp datorn är allt som det ska.

Jag har läst lite om 7950's ZeroCore-state. Men Zero-core gäller bara för multi-korts setups och inte för singelkort, jag har alltså bara ETT hd7950. Jag har också varit flitig och uppdaterat med nya drivrutiner, från de som fanns på skivan man fick med kortet till det senaste drivrutinerna "12.2 Pre-Certified Driver". Dock har problemet inte lösts sig.

Jag frågar nu här om någon har upplevt samma problem och om ni isånnafall hittat en lösning.
Tack för hjälpen

MvH Dras

ZeroCore är igång på ett kort med och inte bara CrossFire.

Dock ska det inte bete sig sådär!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztezs:

Testa att trycka ctrl+alt+delete det första du gör. rör inte musen eller nånting. det funkar för mig

Ska göra det och se vad som händer. Men det känns ju inte som en bra lösning.

Skrivet av SayZk:

Behöver en kyss ifrån en prins, in med munnen i datorn bara!

Ska testa och se!

Skrivet av SeF.Typh00n:

ZeroCore är igång på ett kort med och inte bara CrossFire.

Dock ska det inte bete sig sådär!

Ok, miss av mig. Hittade en sida däremot som lyckades förklara Zerocore ganska bra. Men har du någon idé vart man kan börja med felsökandet?
Jag har googlat en del men har inte hittat nåt vettigt än så länge, ska kolla vidare imorgon.

MvH Dras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dras:

Men har du någon idé vart man kan börja med felsökandet?
Jag har googlat en del men har inte hittat nåt vettigt än så länge, ska kolla vidare imorgon.

MvH Dras

Haft exakt samma fel på äldre hårdvara, löste sig med en ren installation av OS. Testade aldrig att göra reparation av OS så jag vet ej om det duger.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Stäng av den skiter, paja nästan mitt kort med det. Överhettades av nån anledning. Nä aldrig mer sånt skit.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Haft exakt samma fel på äldre hårdvara, löste sig med en ren installation av OS. Testade aldrig att göra reparation av OS så jag vet ej om det duger.

Gjorde en ominstallatione av datorn när jag fick kortet. Ska uppdatera bios och annat innan jag installerar om hela operativet.

Skrivet av Cameltotem:

Stäng av den skiter, paja nästan mitt kort med det. Överhettades av nån anledning. Nä aldrig mer sånt skit.

Haha, du ska ju byta kortet då istället. Det är ju uppenbarligen fel på ditt 7950 om det överhettas när kortet i princip stänger av sig.

Framöver ska jag göra en uppdatering av drivrutiner på mitt moderkort och sedan hör jag av mig om nåt förändras. Om inget ändras så antar jag att det hårdvaran det är fel på och då blir det en reklamation.

Permalänk
Medlem

Har samma problem jag med, eller nästan, när jag inte använd datorn på ett tag och kommer tillbaka och försöker få liv i den så är skärmen bara svart ett par sec, sedan dyker ett "halvt" windows upp, kan vara att man ser taskbaren, alternativt övre delen, eller så är skärmen full av feta ränder av alla de slag röda, gula gröna etc.

Har kört de flesta stressprog/benchmarks som 3dmark 11, furmark,kombustor, occt och då är det ingra problem alls och graffet maxar 60 grader i temp.

Permalänk
Medlem

Nästan 300 views och ingen som har nått smart att säga?:D

Permalänk
Medlem

Ett mail till din moderkortsupport kanske hjälpa dig bättre. Det samt att kolla om andra har problem med de två drivrutiner som finns till grafikkortet.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Samma fel med 7970.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LfD:

Samma fel med 7970.

Samma fel som i att skärmen aldrig visar nåt eller att det blir något annat skumt efter att Grafikkortet gått ner till Zerocore-state?

Skrivet av shaglord:

Ett mail till din moderkortsupport kanske hjälpa dig bättre. Det samt att kolla om andra har problem med de två drivrutiner som finns till grafikkortet.

/s

Skickade iväg ett mejl till Asus men jag tror att felet ligger i antingen grafikkortet, alltså ett hårdvarufel. Eller så kan det också vara något fel på mjukvaran, alltså ett fel som funnits med i genom alla uppdateringarna av grafikkortet. Jag kunde utesluta att det var grafikkortet för att jag testa kortet i en annan dator och jag fick samma problem där. Dvs skärmen tappade kontakten med grafikkortet efter att det gick ner i Zerocore-state.

Ska se om jag kan få iväg ett mejl till supporten hos ATI senare idag.

Till er som upplever samma fel som mig eller någon annan som skrivit i tråden, skriv gärna något kort här så man får en bild av hur många som har samma problem.

MvH Dras