Permalänk
Medlem

MX518 II eller G400?

Hej
Det är dags att skaffa ett nytt gamingmus men jag vet inte vilket. Jag har kommit fram till dessa två men dom e väldigt lika. vad är skillnaden??
Jag vill ej ha den orginala MX518= den e gammal, måste ha nåt nyare.
Rekomenderar ni dessa möss eller något annat?

M400
http://www.webhallen.com/hardvara/136469-logitech_optical_gam...

MX518 II
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=1715

Visa signatur

Today I didn't even have to use my MK... I gotta say it was a good day

Permalänk
Medlem

Orginal MX518 har väl inte sålts på år och dar?

Mössen är likvärdiga. G400 har dubbla DPI. Men vet inte om man kan påstå att DPI på MX518 inte "räcker"

Både M518 och G400 har "prediction/angle snapping. (googla)
MEN! De nya batcharna av G400 har INTE det. Vilket många tycker är väldigt bra.

Choose accordingly

Permalänk
Medlem

G400v2 eftersom senaste batchen inte har prediction, utan tvekan.
Bägge sensorna är bra i övrigt.

Köper du g400 i butik kan du enkelt se om det är nya batchen utan prediction.
Då står det logitech på klistermärkena på sidorna där man öppnar kartongen.
Annars borde dom flesta ha dom nya G400 nu.

Permalänk
Medlem

De där MX518 II är nog ett restlager som de gör sig av med under modifierat namn, aldrig hört talas om att det skulle finnas en sådan modell.

G400 är ju samma mus med häftigare elektronik så gillar du formen är det nog den du ska satsa på. Min 6 år gamla MX518 är fortfarande lika skön som när den var ny

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

De där MX518 II är nog ett restlager som de gör sig av med under modifierat namn, aldrig hört talas om att det skulle finnas en sådan modell.

G400 är ju samma mus med häftigare elektronik så gillar du formen är det nog den du ska satsa på. Min 6 år gamla MX518 är fortfarande lika skön som när den var ny

Mm, MX518 II finns inte enligt Logitech, måste och vad jag vet är det bara maxfps som har den, och de skriver att enda skillnaden är att den har större glidyta.
Antagligen exakt samma mus, bara att de själva öppnat kartongen, bytt glidz, och packat igen den.

Men G versionen är ju uppföljaren som ska vara bättre, så varför fundera

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

g400 är i princip samma mus bara att g400 är nyare

Permalänk
Hjälpsam

Det fanns två utgåvor av MX518 om jag inte minns fel. En 1600dpi och en 1800dpi. Någon skillnad i namnet gjordes aldrig på MX518. Så det är antagligen den senare 1800dpi modellen de hänvisar till på MXFPS.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Det fanns två utgåvor av MX518 om jag inte minns fel. En 1600dpi och en 1800dpi. Någon skillnad i namnet gjordes aldrig på MX518. Så det är antagligen den senare 1800dpi modellen de hänvisar till på MXFPS.

Jag har båda sorterna och 1800dpi känns förenklad, men ska vara bättre på papperet. Har två stora glidytor istället för 5 små och helsvart undersida istället för genomskinlig som originalet. V2 såldes ner till under 100-lappen (t ex Komplett) medan originalet aldrig gick så lågt (vad jag sett iaf) vilket får mig att tro på betydligt lägre tillverkningskostnad för v2.

Den 518 jag använder normalt är minst 5 år gammal och har varit isär några gånger för att rensa katthår ur mushjulets sensor, den enda svaga punkten om man har husdjur. Fungerar fortfarande som ny, kvalitet.

Musknapparna känns bättre efter 5 år än vad de gjorde nya på den Microsoft Sidwewinder-mus som jag nyligen slängde ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Min 6 år gamla MX518 är fortfarande lika skön som när den var ny

Det är ju inte direkt så att hårdplast ändrar formen genom användning och tid :>

Förövrigt så använder jag fortfarande min Mx500 och beställde en G400 bara för den har samma form och har slides som inte är slutare än slutast som 500'an har.

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciferr:

Det är ju inte direkt så att hårdplast ändrar formen genom användning och tid :>

Förövrigt så använder jag fortfarande min Mx500 och beställde en G400 bara för den har samma form och har slides som inte är slutare än slutast som 500'an har.

Visserligen. Knappar och mushjul däremot är en annan historia. Mitt är lite tystare när man scrollar nedåt än uppåt, något som slitits in lite misstänker jag men allt känns fortfarande klockrent.

Hmm, nu när jag tittar närmare på den ser jag precis hur akut behovet av en rejäl disk av skalet är...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Då blir det g400. Men vad är nytt i v2 och var kan man köpa den?

Visa signatur

Today I didn't even have to use my MK... I gotta say it was a good day

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaRLaND:

Då blir det g400. Men vad är nytt i v2 och var kan man köpa den?

Dom har tagit bort prediction, vet du inte vad det är så kvittar det nog

Dom flesta borde ha den uppdaterade nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Mm, MX518 II finns inte enligt Logitech, måste och vad jag vet är det bara maxfps som har den, och de skriver att enda skillnaden är att den har större glidyta.
Antagligen exakt samma mus, bara att de själva öppnat kartongen, bytt glidz, och packat igen den.

Men G versionen är ju uppföljaren som ska vara bättre, så varför fundera

Det är inte alls MaxFps som öppnat och bytt glides.

Permalänk

Det som skiljer på utsidan av g400 är att logitech märket är lite "hårdare" målat för det var det enda som slets på mx518;)

Kör på g400 du kommer bli nöjd

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av zabera:

Det är inte alls MaxFps som öppnat och bytt glides.

Okej, där ser man, var inte 100% säker, därav skrev jag antagligen

Jag skrev bara som jag uppfattade informationen av lite snabb research på logitechs och maxfps hemsidor.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det fanns två utgåvor av MX518 om jag inte minns fel. En 1600dpi och en 1800dpi. Någon skillnad i namnet gjordes aldrig på MX518. Så det är antagligen den senare 1800dpi modellen de hänvisar till på MXFPS.

Ja stämmer, men det är ju länge sen de tillverkade 1600dpi versionen

Skrivet av MultiMan:

Jag har båda sorterna och 1800dpi känns förenklad, men ska vara bättre på papperet. Har två stora glidytor istället för 5 små och helsvart undersida istället för genomskinlig som originalet. V2 såldes ner till under 100-lappen (t ex Komplett) medan originalet aldrig gick så lågt (vad jag sett iaf) vilket får mig att tro på betydligt lägre tillverkningskostnad för v2.

Den 518 jag använder normalt är minst 5 år gammal och har varit isär några gånger för att rensa katthår ur mushjulets sensor, den enda svaga punkten om man har husdjur. Fungerar fortfarande som ny, kvalitet.

Har också båda versionerna och kan delvis hålla med dig, föredrar också de fem små "fötterna" på den gamla versionen gentemot de två stora på den nya versionen. Bytte ut min gamla 1600dpi förra året efter att vänsterklicket blivit lite segt och inte riktigt registrerade alla "klicken", tog typ 5 år innan den började krångla Kvalitet!

Angående priset är jag inte riktigt lika säker på din analys, när MX518 kom var den ju i princip ensam på "prestandatronen", musen är ju fortfarande bra sju år senare, men inte "unik" på samma sätt (för den ersatte väl MX510 år 2005?). Har för mig den kostade 6-700kr från början, tror jag köpte min för 445kr på Inet något år senare
Att priserna sen fallit beror ju gissningsvis på snarare på den ökande konkurrensen, finns ju en uppsjö av alternativ nu. Massproducering sänker ju ofta tillverkningskostnaderna med (även om prissättning inte alltid speglar tillverkningskostnader (utan beror ju på tillgång och efterfrågan). "Driven" på Komplett var ju också lite unik, i vanliga fall låg ju inte priset så lågt.

Kan ju göra en jämförelse med min fUnc f-series som jag köpte samtidigt som 518, tror musmattan kostade runt 300kr då men idag får man den för typ 79 kr på Inet http://www.inet.se/produkt/6900785/func-surface-f-10s-large-1...
Vad jag kan avgöra så är de identiska...

Annars älskar jag MX518, har 5 stycken här hemma nu, varav två ouppackade som kanske kan vara bra att ha nån gång.... typ 2017 eller nåt

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar.

Men e denna den nya versionen, om den e så köper jag den direkt.

http://www.webhallen.com/hardvara/136469-logitech_optical_gam...

Mvh MaRLaND

Visa signatur

Today I didn't even have to use my MK... I gotta say it was a good day

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Okej, där ser man, var inte 100% säker, därav skrev jag antagligen

Jag skrev bara som jag uppfattade informationen av lite snabb research på logitechs och maxfps hemsidor.

Jag har både den första MX518 och "II" och det är större glides på 2an bara man ser även att de har blivit tillverkade så och inte ditsatta i efterhand

Permalänk
Medlem

lägg ett par hundringar extra och satsa på g500, bytte till denna från mx518.. tog sin tid och vänja sig men fyfan vilken mus!

Permalänk
Medlem

Eftersom sensorn är bättre på G400 skulle jag iaf inte köpt en G500 (Avago 9500 har 5% positiv acceleration)
Och den hemska ytan på G500 isch.

G400 är så nära en perfekt mus man kan komma.

Låg lod, bra kvalite, omron switchar, en sensor utan acceleration och nu prediction, riktigt bra stock fötter, och såklart det enormt bra priset.

Tyvär för min egen del har jag aldrig tyckt om mössen, då jag får ont i handen av dom ;/
Men har 3 MX 518 och G400 här hemma ändå.

Permalänk
Medlem

g400 på dustin är det v2? Hur ser man detta? står inget på sidan

http://www.dustinhome.se/logitech-optical-mouse-g400-usb/prod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitek:

g400 på dustin är det v2? Hur ser man detta? står inget på sidan

http://www.dustinhome.se/logitech-optical-mouse-g400-usb/prod...

Det vet du inte, för det finns egentligen ingen "v2".
Det enda logitech gjort för att märka att det är den nya är att dom skrivit Logitech på klistermärkena som sealar kartongen.
Jag köpte min på mediamarkt för 299:- och där var dom nya uppdaterade.

Är man osäker kan man ju maila och fråga om deras G400 har klistermärken med logitech på sidorna.
Hittade en bild: