Förslag till HTPC delar och hjälp att välja nätdel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Maj 2009

Förslag till HTPC delar och hjälp att välja nätdel.

Hej

Jag är i planerar stadiet av mitt först HTPC/hemdator bygge. Datorn kommer primärt användas till att surfa och film/musik uppspelning men jag tänkte även köra lite äldre spel, CS och AOE2 kanske t.o.m. WOW (om jag får för mig att ta upp den "karriären" igen).

Dessa är delarna jag funderar på:

och nån random blueray läsare som passar chassit och Windows 7 64-bit OS.

Tror ni detta skulle bli en bra maskin? Overkill eller inte tillräcklig? Och skulle det räcka med 150w nätdel för att driva allt säkert eller är PW-200M 200w att föredra? En picoPSU / passivkylning är att föredra för att få det tyst om möjligt.

Kom gärna med förslag på delar som ni tror skulle bli bättre. Chassit får ej vara större än BxHxD 40x16x40 cm pga tvbänken.
Tänkte en budget på 4000kr men kan väl tänjas lite med bra motivation

Tacksam för all hjälp.

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av mwc:

Hej

Jag är i planerar stadiet av mitt först HTPC/hemdator bygge. Datorn kommer primärt användas till att surfa och film/musik uppspelning men jag tänkte även köra lite äldre spel, CS och AOE2 kanske t.o.m. WOW (om jag får för mig att ta upp den "karriären" igen).

Dessa är delarna jag funderar på:

och nån random blueray läsare som passar chassit och Windows 7 64-bit OS.

Tror ni detta skulle bli en bra maskin? Overkill eller inte tillräcklig? Och skulle det räcka med 150w nätdel för att driva allt säkert eller är PW-200M 200w att föredra? En picoPSU / passivkylning är att föredra för att få det tyst om möjligt.

Kom gärna med förslag på delar som ni tror skulle bli bättre. Chassit får ej vara större än BxHxD 40x16x40 cm pga tvbänken.
Tänkte en budget på 4000kr men kan väl tänjas lite med bra motivation

Tacksam för all hjälp.

Får jag komma med ett helt eget förslag så lägger jag fram detta!

I detta paket har jag implementerat ett av de moderkort du listade där, det övre, tillsammans med samma processor du valde ut. Det jag har valt annorlunda är egentligen internminnet. Jag valde att köra med ett Corsair XMS3-minne istället för Vengeance. Skillnaden är hårfin, och till en billigare peng. Jag la även till en BluRay slimline-enhet (och även krävda kablage).
Då jag såg att du redan hade en hårddisk, och som turligt nog var en 2,5"-enhet, så passade den lådan mycket bra. Den tar praktiskt taget ingen plats alls och är därför smidig och behändig att förvara. Medföljande fläkt går att byta ut efter tycke och smak, beroende på hur mycket du tycker den låter och om du vill ha en tystare.

Har du eventuellt några synpunkter eller frågor så fråga på, så ska jag försöka hjälpa dig!

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av frelleX:

Får jag komma med ett helt eget förslag så lägger jag fram detta!

I detta paket har jag implementerat ett av de moderkort du listade där, det övre, tillsammans med samma processor du valde ut. Det jag har valt annorlunda är egentligen internminnet. Jag valde att köra med ett Corsair XMS3-minne istället för Vengeance. Skillnaden är hårfin, och till en billigare peng. Jag la även till en BluRay slimline-enhet (och även krävda kablage).
Då jag såg att du redan hade en hårddisk, och som turligt nog var en 2,5"-enhet, så passade den lådan mycket bra. Den tar praktiskt taget ingen plats alls och är därför smidig och behändig att förvara. Medföljande fläkt går att byta ut efter tycke och smak, beroende på hur mycket du tycker den låter och om du vill ha en tystare.

Har du eventuellt några synpunkter eller frågor så fråga på, så ska jag försöka hjälpa dig!

Tack för förslaget. Ser väldigt bra ut faktiskt. Jag har tittat en del på det chassit och det är rätt snyggt. Läste på SilentPC att fläktarna låter en del men i deras test med dubbla Noctu NF-R8 så blev det tyst och svalt. Vad är det för typ av nätdel i den? Har kollat på Antecs hemsida men där står det inte mycket. Har dock gått igenom en del bilder och har inte kunnat se nått som visar nån fläkt på PSUn.

Har du något tips på vilken CPU kylare man ska välja till Antec ISK-300?

Jag har faktiskt tittat lite på AMD A6-3500 också då jag tror att den klarar det jag "behöver", är väldigt billig och har 65watt TDP. Då jag antar att den klarar spel som CS utan större problem och 1080p ska väl inte vara några problem heller, hoppas jag.

Gjorde en kundvagn hos inet jag med, vad tror du om den? Kundvagnen!

Lägga till URL

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

Har du kollat in tipsen i Köpråd-tråden? Där finns en del göttigt att läsa....

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av mwc:

Tack för förslaget. Ser väldigt bra ut faktiskt. Jag har tittat en del på det chassit och det är rätt snyggt. Läste på SilentPC att fläktarna låter en del men i deras test med dubbla Noctu NF-R8 så blev det tyst och svalt. Vad är det för typ av nätdel i den? Har kollat på Antecs hemsida men där står det inte mycket. Har dock gått igenom en del bilder och har inte kunnat se nått som visar nån fläkt på PSUn.

Har du något tips på vilken CPU kylare man ska välja till Antec ISK-300?

Jag har faktiskt tittat lite på AMD A6-3500 också då jag tror att den klarar det jag "behöver", är väldigt billig och har 65watt TDP. Då jag antar att den klarar spel som CS utan större problem och 1080p ska väl inte vara några problem heller, hoppas jag.

Gjorde en kundvagn hos inet jag med, vad tror du om den? Kundvagnen!

Jag skulle gissa på att den lådan kör med någon form av pico-psu-lösning, men jag ska absolut inte svära på det då jag inte är säker på det!
Ang. kylare... Enligt alla mått, och rent teoretiskt skulle denna kylaren passa bra. Jag har en likadan i min HTPC här hemma och den är helt knäppt tyst och tar löjligt lite plats. Dock så vet jag inte hur bra den går ihop sig med interiören av burken ovan.

Vad gäller processorn så tror jag utan tvekan att en A6'a skulle klara av att göra jobbet utmärkt, men jag valde att hålla mig till A8'an just för att den är lite kraftfullare och högre klockad. Du kommer få en mindre värmeutveckling i din redan trängda låda med inte allt för gott om utrymme som det är. Jag skulle föreslå den något dyrare, men du kommer tveklöst att klara dig på A6'an tillsammans med något av de moderkorten.

På tal om det, som du säkert redan vet så är ju primära skillnaden mellan de två moderkorten att du har lite fler funktioner på den dyrare. Det är ju som bekant samma inbyggda grafikdel i dem. Skillnaden är väl att det dyrare har exempelvis inbyggt WiFi och Bluetooth. Har du behov av det så tycker jag definitivt att du ska ta det dyrare. Det kompletterar även processorns grafik något bättre.

För övrigt ser din kundvagn mycket bra ut. Det med internminnena är ju mycket tycke och smak i dessa tider, då internminnen är så pass billiga som de är.

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!