Höga temperaturer? AMD E-350 (MSI E350IA-E45)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Apr 2009

Höga temperaturer? AMD E-350 (MSI E350IA-E45)

Bakgrundshistoria:
Fick i uppdrag att sätta ihop en liten, kvick och tyst dator med max belastning (typ) youtube åt mina farföräldrar. Valet föll då på en billig SSD, ett litet chassi, 4GB DDR3 och MSI E350IA-E45. Satte ihop allting och allting snurrade igång som det skulle tills...

Jag gick in i BIOS och tittade på temperaturen. Sensorerna visade då cirka 35C (system) och 60C (!) (CPU). Då dessa temperaturer var i BIOS var det alltså ingen belastning alls på systemet. För litet chassi tänkte jag och provade att plocka bort sidan på chassit. Väntar ett tag, fortfarande samma temperaturer. Jag går därför in i windows och bestämmer mig för att testa lite mer.

Jag laddar ner OCCT och stresstestar datorn lite snabbt (15 minuter). Den enda temperaturen jag får fram är GPU, men eftersom det är en APU så (rätta mig om jag har fel) borde GPU temp ≈ CPU temp. Temperaturen ligger då förvånansvärt nog vid cirka 50C (10C lägre än i BIOS) och efter stresstestet visar maxtemp 61C. För att testa ytterligare laddar jag ned 3Dmark 11 och kör en runda (vilket garanterat maxade ut både CPU och GPU). Resultat, maxtemp = 63C

Frågor:
Är dessa temperaturer normala för en E-350?
Finns det något sätt jag kan få fram ett mer "exakt" värde?
Förslag på åtgärder? (RMA, prata med leverantör, etc.)

Tackar på förhand för all hjälp