Permalänk
Medlem

Kopimismen, vad tycker ni?

Då det i forumreglerna står att man inte får diskutera olika sätt att kringgå kopieringsskydd vet jag inte hur det egentligen blir med denna tråd men tanken är inte att diskutera kopimismen som ett sätt att kringgå kopieringsskydd utan vad ni tycker om "religionen" i sig.

Så med det sagt, vad tycker egentligen ni på sweclockers om kopimismen? är det bra, dåligt, löjligt?

jag tycker iaf att det är en ganska rolig ide men undrar om dom kanske inte har gått lite långt!

för er som inte vet vad det är länkar jag några fina sidor ni kan läsa på er på
http://kopimistsamfundet.se/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_Missionerande_Kopimistsamfun...

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Som inlägg i kopieringsdebatten är det rent trams, men som inlägg i debatten om juridisk särbehandling av religiösa sekter är det högst relevant. Jag hoppas verkligen att det kommer att utnyttjas på rätt sätt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

Som inlägg i kopieringsdebatten är det rent trams, men som inlägg i debatten om juridisk särbehandling av religiösa sekter är det högst relevant. Jag hoppas verkligen att det kommer att utnyttjas på rätt sätt.

vad tycker du är rätt sätt då? och menar du denna tråd eller religionen som helst?

glömde fråga.. är det någon här som är "registrerad" medlem hos kopimistsamfundet?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Man får ju inte hindra dem från att kopiera grejer, vi har ju religionsfrihet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ulvenstein:

Som inlägg i kopieringsdebatten är det rent trams, men som inlägg i debatten om juridisk särbehandling av religiösa sekter är det högst relevant. Jag hoppas verkligen att det kommer att utnyttjas på rätt sätt.

Vilken juridisk särbehandling? Rent juridiskt betyder det här ingenting.

Kopimismen är ett rätt meningslöst inlägg i debatten om upphovsrätten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag känner likadant, Kopimismen känns som en ploj i debatten. Ungefär på samma nivå som de pajasar som traskar runt i Guy Fawkes masker och internet memes på plakaten i demonstrationer och tror att de gör något typ av statement. Det behövs en seriös diskussion och bra alternativ till piratkopiering, typ liknande Spotify, Steam och Voddler (R.I.P.) inte 'HERPDERPLOL SLÄPP ALLT FRITT DET FINNS INGEN KOPIRIGHT', det gynnar ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilken juridisk särbehandling? Rent juridiskt betyder det här ingenting.

Kopimismen är ett rätt meningslöst inlägg i debatten om upphovsrätten.

tanken är väll att lagarna som stoppar piratkopiering kmr finnas men att dom kan inte använda sig av dom för då kan dom bli anmälda tillbaks för hets mot folkgrupp. dvs så länge den anklagade är med i kopimismen så får dom "immunitet" mot sopa, acta och liknande

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Azum:

tanken är väll att lagarna som stoppar piratkopiering kmr finnas men att dom kan inte använda sig av dom för då kan dom bli anmälda tillbaks för hets mot folkgrupp. dvs så länge den anklagade är med i kopimismen så får dom "immunitet" mot sopa, acta och liknande

Fast så fungerar det inte. Du kan inte skrika hets mot folkgrupp och religionsfrihet om du bryter mot lagen. Det trodde jag att alla normalt funtade människor förstod. Hela grunden för att lagar ska fungera är ju att det inte går att godtyckligt fixa undantag för dem. På samma sätt går det inte att skriva ett avtal som strider mot lagen. De får kopiera bäst de vill men om någon får för sig att anmäla för upphovsrättsbrott kommer de bli fällda som vem som helst. Möjligtvis att de kan gråta lite i Aftonbladet och på fragbite men mer än så kommer inte hända.

Som ett exempel kan man ju ta slakt av djur. Man kan ju fundera på varför det inte finns några koscher- och halal-slakterier i Sverige.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast så fungerar det inte. Du kan inte skrika hets mot folkgrupp och religionsfrihet om du bryter mot lagen. Det trodde jag att alla normalt funtade människor förstod. Hela grunden för att lagar ska fungera är ju att det inte går att godtyckligt fixa undantag för dem. På samma sätt går det inte att skriva ett avtal som strider mot lagen. De får kopiera bäst de vill men om någon får för sig att anmäla för upphovsrättsbrott kommer de bli fällda som vem som helst. Möjligtvis att de kan gråta lite i Aftonbladet och på fragbite men mer än så kommer inte hända.

Som ett exempel kan man ju ta slakt av djur. Man kan ju fundera på varför det inte finns några koscher- och halal-slakterier i Sverige.

men det är så jag har fattat det som tycker själv att det låter lite löjligt då detta skulle innebära att man kunde göra en religion där man som gudstjänst tände eld på hus och kallade den pyromism.
men om detta inte funkar då? vad är då tanken med religionen

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Azum:

men det är så jag har fattat det som tycker själv att det låter lite löjligt då detta skulle innebära att man kunde göra en religion där man som gudstjänst tände eld på hus och kallade den pyromism.
men om detta inte funkar då? vad är då tanken med religionen

Det är säkert så vissa tror att det ska fungera men det är helt uppåt väggarna fel.

Tanken är väl att få lite uppmärksamhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Azum:

vad tycker du är rätt sätt då? och menar du denna tråd eller religionen som helst?

glömde fråga.. är det någon här som är "registrerad" medlem hos kopimistsamfundet?

Jag syftar på "religionen" och den uppmärksamhet den har rönt. Släktskapet med pastafarin anser jag också borde bejakas.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är säkert så vissa tror att det ska fungera men det är helt uppåt väggarna fel.

Tanken är väl att få lite uppmärksamhet.

jo uppmärksamhet har dom ju fått!

Skrivet av Ulvenstein:

Jag syftar på "religionen" och den uppmärksamhet den har rönt. Släktskapet med pastafarin anser jag också borde bejakas.

pastafarin? du menar inte rastafarin?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Azum:

jo uppmärksamhet har dom ju fått!

pastafarin? du menar inte rastafarin?

Nej pastafari, med the flying spaghetti monster.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pastafari

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej pastafari, med the flying spaghetti monster.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pastafari

haha den hade jag faktiskt inte sett förut ^^

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Azum:

haha den hade jag faktiskt inte sett förut ^^

Pastafarin grundades för att visa på det befängda i att många etablerade religioner ständigt försöker tvinga på samhället sina egna dogmer, och avkräva det upplysta samhället diverse befängda eftergifter.

Pastafarin lyfter det faktum att man på precis lika goda (inte speciellt goda alltså) logiska premisser som de kristna tror på gud etc, kan tro på precis vad f-n man vill, och därför kräva att omgivningen ska stå ut med i stort sett vad som helst.

Pastafarin är därför full av befängda krav, t ex att få bära ett durkslag på huvudet vid opassande tillfällen, att likt amerikanska kristna fundamentalister tvinga skolorna att även undervisa deras skapelseberättelse etc.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Som någon sa på forat back in the days; Piraterna har redan penetrerat skolorna, Internet och politiken, så varför låta de religiösa vara ifred?

Annars så var idéen till kopimism bl.a. en motreaktion emot feltolkningen av "information wants to be free". Pirater ses av vissa som dylika religiösa dårar med detta mantra. Så varför inte testa att spela rollen och se vad det blir av't? Tror knappast att någon utom de mest besinningsfattiga tar religionen på allvar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.