Permalänk
Medlem

Hjälp med sleeving :)

Tjoho!

Ska snart börja bygga ihop min nya dator och har precis kommit fram till att jag vill sleeva och kanske sätta in lite mindre led slingor eller liknande.

Så vill gärna ha tips på vart jag kan köpa bra sleeving verktyg (antar att man borde ha några speciella verktyg iaf?) och slangar och om man nu behöver nått annat smått o gott kanske? Sen om nån vet vart ja kan läsa på om hur man gör på enklast sett, eller om nån känner för o lära mig lite? Bor strax utanför göteborg!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Djungelapa har en hel del bra grejjer. Finns även lite videos där du kan kika på.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

Sleeves å krympslang skaffar du hos Djungelapa. Vad det gäller verktyg behöver du inget speciellt mer än en sax/kniv å nått a krympa krympslangen med, går bra med en tändare ifall du är försiktig, annars kan det bli bränt, skulle rekommendera en varmluftspistol dock. Finns billiga på Jula för typ 120kr.
Du bör ha något spetsigt att peta loss kontakterna från 24-pins ATX 8-6-4-pins kontakter med. Finns ett verktyg för detta hos djungelapa:
http://djungelapa.se/product.php?id_product=70

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Proffsmoddare

och sen går du över till mdpc-x när du är redo för riktiga grejer.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

okey! Ska ta o checka in allt inne på djungelapa då!

Skrivet av sack:

och sen går du över till mdpc-x när du är redo för riktiga grejer.

"riktiga grejer"? ja gick in på hans sida men shopen va nerstängd eller nått!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Spille:

"riktiga grejer"? ja gick in på hans sida men shopen va nerstängd eller nått!

Skillnaden mellan Djungelapas och mdpc-x sleeves är i princip bara att mdpc-x trådar är tjockare och ger sleevsen en mer "täckande" och matt yta, och ljus reflekteras inte lika mycket mot sleeven. Vissa kan tycka att djungelapas sleeves ger en mer "plastig" effekt och mdpc-x ger ett mer textilt utseénde. Jag bryr mig inte särkilt mycket om den påstådda plastiga effekten hos djungelapas sleeves. Men om du ska köra på mdpc-x istället, tänk då på att det blir lite dyrare och tar lite längre tid innan du får grejerna eftersom allt fraktas från Tyskland. Men om man är ute efter den "tygiga" looken så blir du nog nöjdare med mdpc-x än Djungelapa

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk

MDPC sleevingen är mera flexibel och deras krympslang är bättre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Skillnaden mellan Djungelapas och mdpc-x sleeves är i princip bara att mdpc-x trådar är tjockare och ger sleevsen en mer "täckande" och matt yta, och ljus reflekteras inte lika mycket mot sleeven. Vissa kan tycka att djungelapas sleeves ger en mer "plastig" effekt och mdpc-x ger ett mer textilt utseénde. Jag bryr mig inte särkilt mycket om den påstådda plastiga effekten hos djungelapas sleeves. Men om du ska köra på mdpc-x istället, tänk då på att det blir lite dyrare och tar lite längre tid innan du får grejerna eftersom allt fraktas från Tyskland. Men om man är ute efter den "tygiga" looken så blir du nog nöjdare med mdpc-x än Djungelapa

Aha okey! Jag har spanat en hel del på Sack's byggen med MDPC sleeves och de är ju riktigt läckert måste ja säga! Blir nog o beställa därifrån ifall jag lyckas passa in hans "öppetider" imorn

Skrivet av Kaptendum:

MDPC sleevingen är mera flexibel och deras krympslang är bättre också.

okey thx!

sitter o funderar lite på vilka färger jag skall välja med, MB't ja har är ett
http://www.dustinhome.se/asus-p9x79-pro-x79-s-2011-atx/produc...

Vet inte riktigt om det blir så snyggt o följa det färgschemat helt o ha mörkblått,ljusblått och vitt, eller vad tycker ni?

Ska även ha dessa minnen som tyvärr sticker ut ganska bra mot moderkortets färger xD
http://www.dustinhome.se/corsair-16gb-ddr3-dominator-gt-quad-...

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

och sen går du över till mdpc-x när du är redo för riktiga grejer.

Skulle själv ha använt mdpc-x, men han har knappt haft öppet den senaste månaden och sen är det lite av en pain att beställa från Tyskland. Hursomhelst är Djungelapa bara mer tillgänglig och skillnaden är inte nog stor att man bryr sig. Tror många håller med mig om det.

Permalänk
Skrivet av TheFreak:

Skulle själv ha använt mdpc-x, men han har knappt haft öppet den senaste månaden och sen är det lite av en pain att beställa från Tyskland. Hursomhelst är Djungelapa bara mer tillgänglig och skillnaden är inte nog stor att man bryr sig. Tror många håller med mig om det.

Jag tycker att MDPC-X gör ett jävligt bra jobb men inte tillräckligt för den extra kostanden. Bryr mig dessutom inte särkilt mycket om det som sagt påstådda plastiga looken hos djungelapas sleeves. Deras pris kompenserar för det.

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem

men vad tycker ni om färger då?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av TheFreak:

Skulle själv ha använt mdpc-x, men han har knappt haft öppet den senaste månaden och sen är det lite av en pain att beställa från Tyskland. Hursomhelst är Djungelapa bara mer tillgänglig och skillnaden är inte nog stor att man bryr sig. Tror många håller med mig om det.

Jag bryr mig. Men oh andra sidan bryr jag mig också om detaljer.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Spille:

men vad tycker ni om färger då?

Antingen som matchar, kompletterar eller är precis motsatsen de färger du redan har i din dator. Finns många läckra kombinationer. Kolla på Psychosleeve.com för inspiration. Han använder MDPC-X sleeve.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag bryr mig. Men oh andra sidan bryr jag mig också om detaljer.

Ah ja tycker med om de små detaljerna! Kan mycket väl va värt en liten slant extra! Detta är mitt första bygge som jag vill göra mer seriöst o försöka börja modda lite med, blir så mycket roligare märkte ja

Skrivet av sack:

Antingen som matchar, kompletterar eller är precis motsatsen de färger du redan har i din dator. Finns många läckra kombinationer. Kolla på Psychosleeve.com för inspiration. Han använder MDPC-X sleeve.

Okey! Det ska ja absolut kolla in! Har checkat in ditt Theory bygge med och det är verkligen en grym inspirationskälla också!
Färgerna ja har o leka med är:

Lådan: Mattsvart
MB: Svart platta, Ljusblå,mörkblå och vita detaljer
Minne: Svarta med röda toppar
GPU: Svart
SSD: Mörkblå/svart

Jag vill gärna ha det så enhetligt som möjligt, men vetitusan om de kan bli bra med sleeves i 4 färger? Får nog köpa på mig lite av varje o testa mig fram haha Men hur många meter sleeve kan man behöva egentligen? Tyvärr får ja inte burken förns på måndag eller tisdag så kan inte mäta helr :/

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

skulle rekomendera att du köper färdigskuren sleeve till de synliga kontakterna är svårt att få till bra själv.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Spille:

Ah ja tycker med om de små detaljerna! Kan mycket väl va värt en liten slant extra! Detta är mitt första bygge som jag vill göra mer seriöst o försöka börja modda lite med, blir så mycket roligare märkte ja

Okey! Det ska ja absolut kolla in! Har checkat in ditt Theory bygge med och det är verkligen en grym inspirationskälla också!
Färgerna ja har o leka med är:

Lådan: Mattsvart
MB: Svart platta, Ljusblå,mörkblå och vita detaljer
Minne: Svarta med röda toppar
GPU: Svart
SSD: Mörkblå/svart

Jag vill gärna ha det så enhetligt som möjligt, men vetitusan om de kan bli bra med sleeves i 4 färger? Får nog köpa på mig lite av varje o testa mig fram haha Men hur många meter sleeve kan man behöva egentligen? Tyvärr får ja inte burken förns på måndag eller tisdag så kan inte mäta helr :/

Du får spåna lite på det där. Helsvart fungerar alltid.

Skrivet av Jorvin:

skulle rekomendera att du köper färdigskuren sleeve till de synliga kontakterna är svårt att få till bra själv.

Krympslang antar jag att du menar.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

[QUOTE="sack;11974610"]Du får spåna lite på det där. Helsvart fungerar alltid.

Beställde mörkblå,ljusblå,vit och svart så nu ska ja experimentera lite o se vad för spännande man kan hitte på

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Vore väldigt tacksam för tips på olika guider om hur man ska sleeva psu, usb- och sata-kablar! jag har ett modulärt psu så undrar väl mest hur man bör gå tillväga längs in mot själv psu lådan på sladdarna till 24kontakten

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Jorvin:

skulle rekomendera att du köper färdigskuren sleeve till de synliga kontakterna är svårt att få till bra själv.

Bara onödigt dyrt, sen varför skulle det vara svårt att klippa lika långa bitar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Bara onödigt dyrt, sen varför skulle det vara svårt att klippa lika långa bitar?

det blir inte helt hundra om du klipper, det blir lätt att det skiljer någon millimeter och kanten blir alldrig helt rak om du tittar noga

Permalänk
Medlem

Litet paket från nils

Resultatet! Jäkla nöjd för o va första gången ja sleevar

Va tycker ni?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

hmm varför syns inte bilderna? elr kan ni se dem?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

hmm varför syns inte bilderna? elr kan ni se dem?

Jag ser dom inte iaf

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razec:

Jag ser dom inte iaf

vet inte om ja gjorde fel kanske? ja ladda upp bilderna på speedy share och klistrade in länken med hjälp av "infoga bild" verktyget

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

sådär nu ska de nog gå bättre!

Paketet från nils!

Resultatet! Blev ja rätt nöjd med för o va första gången!

experimenterade lite med polarns systemkamera i ett mörkt rum med en liten led

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, imponerande förstagång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Bra jobbat, imponerande förstagång!

Tack så mycket!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
99:e percentilen

Sjukt snyggt! Första gången, och så bara går du rakt på 24-pinnaren like a baws!

Ett tips från en n00b är att använda en pappersskärare till att skära krympslangen. Då menar jag en av den här typen, men som även klämmer fast det man skär så att det ligger still. Jag har själv en sån som jag kan fota om nån vill, men jag vet tyvärr inte vad jag ska googla på för att hitta en likadan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Sjukt snyggt! Första gången, och så bara går du rakt på 24-pinnaren like a baws!

Ett tips från en n00b är att använda en pappersskärare till att skära krympslangen. Då menar jag en av den här typen, men som även klämmer fast det man skär så att det ligger still. Jag har själv en sån som jag kan fota om nån vill, men jag vet tyvärr inte vad jag ska googla på för att hitta en likadan.

Thaaanks! ja vafan bara o köra på hårt! sen att de tog mig förjävla lång tid är en annan sak xD

Ett tips från mig är o köpa färdigkapad krympslang, sjukt värt de! Fast ja märkte att de va lite småsvårt o få dem att hamna jämnt o fint iaf xD

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb