Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

En fråga om mekaniska tangentbord m.m.

Ja, vad är det med mekaniska tangentbord?
Vad gör det bättre/sämre?

Och tangentbord med Cherry MX red eller vad det heter, vad är fördelen?!:P

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2009

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010

http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide#p...

Jag tycker den här tråden går genom olika switches otroligt bra, med kommentarer. Normalt sett, brukas blåa vara bäst för att skriva, bruna och vita är en gråzon mellan just skrivandet och gaming, medan röd och svart [vars knapptryck är linjär] är bäst för gaming, men även lättast att göra feltryckningar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Att svarta/röda switches är bättre i gaming stämmer i teorin, men känner väldigt många som föredrar blåa switches till gaming speciellt till Starcraft2. Så att blindbeställa en med svarta switches betyder inte att blåa switches passar sämre för dig för att du är gamer.

testa i butik vet ja, men själv skulle jag aldrig lägga cirka 1,2k på sådana tangentbord, har två mekaniska från 90 talet en med white alps och en med black alps, de håller fortfarande.
Har också testat blue och red switches, men skulle inte byta ut de mot mina gamla tangentbord ifall mitt gick sönder nu så hade jag antagligen köpt ett mekaniskt.

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Ja man brukar rekommendera sina egna tangentbord när någon undrar och letar.
Jag sitter på ett Mionix Zibal 60.
Cherry MX Black.

Precis när jag fick hem det så ville jag rekommendera det till alla jag kände och inte kände, men nu efter 3 månaders användning (lite ironi med mycket sanning) så börjar jag få kramp/träningsvärk i fingrarna. Knapparna är som föregående sa; linjära. Det innebär att det inte finns något motstånd mitt i själva knapptryckningen, inget klick, om du förstår mig rätt. Så tycker jag att det ska vara för gaming. Men som sagt de är relativt tunga att trycka ner.

Jag själv ska fixa mig ett nytt tangentbord. Jag gillar dom så har inga problem med att skaffa ett nytt så sett, hittar alltid ett nytt användningsområde för det som blir utbytt.
Jag själv siktar då på Cherry MX Red brytare. De är precis som MX Black men de är väldigt lätta att trycka ner, inget stort motstånd.

Varför ett mekaniskt tangentbord? Fördelar enligt mig:

* Känns kvalitativt
* Gillar ljudet
* Man behöver bara trycka ner till hälften för att en knapptryckning ska registreras,
perfekt för gaming med andra ord där man vill ha en snabb responstid.
* Många valmöjligheter av brytare (läs mer om brytarna i föregående skribenters länkar)

Nackdelar:

Ja det enda jag personligen tycker, är att det känns som om man vill ha ett tangentbord för varje syfte. Ett med MX blue för att skriva med, MX red för gaming. Allt det där är ju så personligt. Det finns ju ofantligt många som hatar mekaniska tangentbord och som inte fattar dess syften, jag kan förstå dessa individer till fullo, mekaniska tangentbord lärde jag mig mer eller mindre att tycka om. Och nej, jag har inga problem med att använda ett vanligt heller, går bra det med, men jag vill kunna ''känna'' botten i tangentbordet när jag skriver t.ex. det är lite för mjukt i ett vanligt.

Tack och hej, nu fick man skriva av sig lite igen.

Peace

Edit: Som vanligt gör jag en edit. Jag rekommenderar inte MX Black för spel där det krävs väldigt mycket tangenttryckningar.