Bryta strömmen till elektronik, skadar det dem? Master-slave förgrenare...

Permalänk
Medlem

Bryta strömmen till elektronik, skadar det dem? Master-slave förgrenare...

Blev lite off-topic om detta i en annan tråd, tänkte att jag lika gärna kunde göra en ny tråd och se om det finns några elektriker eller kunniga lekmän här som kan ge mig lite insikt inom ämnet. Jag skrev följande tidigare:

Skrivet av JockeII:

Det jag sitter och funderar på nu är hur jag ska göra med min master-slave kontaktförgrenare som jag har i lägenheten. På master-uttaget på den har jag satt min förstärkare, så varje gång jag sätter på förstärkaren så går det ström till alla elektroniska apparater som är inkopplade på slave-uttagen. Likaså när jag stänger av förstärkaren så bryts strömmen till allting, vilket inkluderar en Xbox 360, Playstation 3, Wii, HDDVD, Laserdisc, CC-decoder, TV, Xbox, Playstation 2 och Gamecube. Det är bara projektorn och lampan som jag kopplat på annat uttag, de andra nämnda enheterna får alltid strömmen bruten minst en gång per dag. Är detta riskabelt? Låter hellre enheterna stå i standby dygnet runt än att riskera att de tar skada.

Vad säger ni? Tar elektroniska apparater skada av att få strömmen hårdbruten varje dag och är det då bättre att låta dem stå i standby?

Permalänk
Medlem

Vi hade en video med hårddisk för att spela in TV-program på och den blev förstörd av att vi bröt strömmen till den. Först började det med att den inte gick att ställa in tid/datum på och slutade med att den inte startade alls.

Men däremot förstärkare, TV, Wii och Xbox360 gick hur bra som helst. 360 är sålt sedan länge, men TVn, förstärkaren och Wiiet funkar kalsbra än idag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Så länge apparaterna är i standby innan du bryter strömmen är det lugnt, dock blir inte PVR'er och hårdiskboxar så värst lyckliga om man bryter strömmen hela tiden som skrevs ovan.
Det är ganska osmidigt att bryta strömmen om man tänkt spela in saker också

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Men däremot förstärkare, TV, Wii och Xbox360 gick hur bra som helst. 360 är sålt sedan länge, men TVn, förstärkaren och Wiiet funkar kalsbra än idag.

Bryter du strömmen konstant på de på samma sätt som jag gör?

Skrivet av anton_mjor:

Så länge apparaterna är i standby innan du bryter strömmen är det lugnt, dock blir inte PVR'er och hårdiskboxar så värst lyckliga om man bryter strömmen hela tiden som skrevs ovan.
Det är ganska osmidigt att bryta strömmen om man tänkt spela in saker också

Använder inte TVn för TV-tittande så inspelningar sysslar jag inte med som tur är. Men det finns åtminstone två nämnda enheter med hårddiskar, fast de stängs ju av i vilket fall när de går i standby.

Vet inte hur känslig laserdisc och CC-decoder är, men har kopplat dem till en egen förgrenare på förgrenaren och har de konstant avstängda eftersom de används så lite och har strömomvandlare som drar ström konstant (de blir varma iaf).

Glömde nämna att jag har en subwoofer kopplad som slave också, och de brukar ju vara ganska känsliga för ström. Funderar på att bara ge upp på strömsparandet och låta allt stå i standby, även om allt drar 1 W så blir det inte mer än ~10W sammanlagt. Inte så många kWh per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Bryter du strömmen konstant på de på samma sätt som jag gör?

Vi har en grendosa med en sån där lysande röd/orange on/off-knapp som vi använde dagligen, ja.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Vi hade en video med hårddisk för att spela in TV-program på och den blev förstörd av att vi bröt strömmen till den. Först började det med att den inte gick att ställa in tid/datum på och slutade med att den inte startade alls.

Hur vet du att felet orsakades av att strömmen till videon den bröts?

Nå svaret på TS fråga beror på vad för klant som tillverkaren har anlitat som kodare till sin produkt, vissa konsumentprodukter hör det till att stänga ut dem genom att dra ur väggen och då ska de tåla detta. Ta en video som exempel, vem tusan använder offknappen på denna före varje gång som de drar ur väggen?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Lagrings-enheter brukar som sagt vara extra känsliga för sånt, som tex externa hårddiskar och andra liknande backup-lösningar. Även andra grejer som startar upp och stängs av automatiskt via signaler. Har dom en huvudbrytare någonstans så se till att den är avstängd innan strömmen bryts eller slås på. Övriga grejer som inte kan stängas av på annat sätt än standby-lägen borde dock tåla detta.

Jag har iaf lyckats förstöra ett gäng prylar på detta sätt pga ren lathet, sist en 6000 kronors Klipsch sub Så jävla onödigt. I detta fallet hoppas jag iof på att det bara var säkringen i den som gick, har inte orkat kolla än.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Lagrings-enheter brukar som sagt vara extra känsliga för sånt, som tex externa hårddiskar och andra liknande backup-lösningar. Även andra grejer som startar upp och stängs av automatiskt via signaler. Har dom en huvudbrytare någonstans så se till att den är avstängd innan strömmen bryts eller slås på. Övriga grejer som inte kan stängas av på annat sätt än standby-lägen borde dock tåla detta.

Jag har iaf lyckats förstöra ett gäng prylar på detta sätt pga ren lathet, sist en 6000 kronors Klipsch sub Så jävla onödigt. I detta fallet hoppas jag iof på att det bara var säkringen i den som gick, har inte orkat kolla än.

Precis, har en Infinity sub för 13 000 kr som har autoavstängning som de flesta, om den då inte hunnit stänga av sig innan jag stänger av förstärkaren så känns det riskabelt. Sedan min HDDVD flashar alltid upp jätteljust varje gång jag slår på strömmen, den har ju en LED-ring som lyser rött eller blått och den ser man verkligen elen strömma in i. Finns också ett par enheter som klickar när elen slås av, vilket gör att jag alltid får dessa tankarna.

Tror ärligt talat jag spottar på elräkningen och låter allt stå på istället. Får stå ut med att ha tre gånger högre elförbrukning än mina vänner.

Permalänk
Medlem

Usch, igår innan jag kopplat bort master/slave-förgrenaren så bröts proppen en andra gång sedan jag började använda den, aldrig hänt innan. Vilket visar på hur mycket ström som måste pumpas ut i alla apparater samtidigt. Den är i alla fall bortkopplad nu, inte en chans att jag använder den igen. Helt galet vad alla trädkramare försöker tvinga en att spara in på ström tack vare deras disillusion om kärnkraften som våldtagit svenska elpriser.

Testade även lite vilka enheter som kunde dra igång mastern i lägsta läge, till exempel PS3an drar tillräckligt mycket ström i standby för att hålla igång den. Är ju lite oroväckande faktiskt vad de enheterna som klarar det drar egentligen. Ska nog köpa någon wattmätare och mäta lite sedan.

Permalänk
Medlem

Någon annan här som har erfarenhet av master/slave-grenuttag?

Jag vill koppla datorn som master, och sen köra skärm och högtalare(får 50hz-brum om de ligger på) som slavar. Projektorn vill jag nog inte koppla in då lampan mår riktigt dåligt av en oväntad avstängning, men nu blev jag osäker om även skärmen kan ta skada.

Någon som vet? Högtalarna verkar inte vara några problem, då jag misstänker att POWER-knappen helt enkelt bryter primärsidan, men skärmen är ju betydligt mer avancerad än så.