Sapphire Radeon HD 6850 1GB Crossfire?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Sapphire Radeon HD 6850 1GB Crossfire?

Jag har ett Sapphire Radeon HD 6850 1GB och undrar om jag behöver ha ett exakt lika dant kort om jag vill köra crossfire eller fungerar detta kort tillsammans med ett kort från en annan tillverkare? Kan det även fungera att köra crossfire med ett kort som inte just är HD 6850 1GB utan en lägre eller en högre serie?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

spelar ingen roll vilken tillverkare det är, både för amd och nvidia. amd är dessutom väldigt flexibla och kan köra crossfire med olika kort om de är baserade på samma gpu, tex 6870 + 6850 eller 6970 + 6950, till skillnad från nvidia som måste ha samma modell

här är en bild från amd (eller ja, en partnertillverkare som antagligen fått den från amd) som visar kompabiliteten http://www.club-3d.com/tl_files/club3d/uploads/en/content/Tec...

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av richie.f:

spelar ingen roll vilken tillverkare det är, både för amd och nvidia. amd är dessutom väldigt flexibla och kan köra crossfire med olika kort om de är baserade på samma gpu, tex 6870 + 6850 eller 6970 + 6950, till skillnad från nvidia som måste ha samma modell

här är en bild från amd (eller ja, en partnertillverkare som antagligen fått den från amd) som visar kompabiliteten http://www.club-3d.com/tl_files/club3d/uploads/en/content/Tec...

Tack så mycket för bra info, är det värt att köpa ett till 6850 eller dylikt eller är det bättre att spara lite och köpa någonting annat som man kan köra som single?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av rubenskuld:

Tack så mycket för bra info, är det värt att köpa ett till 6850 eller dylikt eller är det bättre att spara lite och köpa någonting annat som man kan köra som single?

Det är lite personligt. Det kommer innebära mer FPS/krona om du köper ett till 6850 (förutsatt att du inte behöver uppgradera något annat), men det kommer inte helt utan problem så som värme, dåligt fungerande spel etc.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

precis som rydisen säger så ger det mest fps/krona, men det finns problem med dubbla grafikkort som drivrutinsstrul, microstuttering och framför allt värme i chassit. ett extra 6850 går ju på 1200-1300kr och ska du ha samma prestanda med ett ensamt kort får du gå upp till ca 4000kr (6850 cf är lite bättre än ett gtx580), men sen får man tänka på att 6850 bara har 1gb grafikminne, och kan råka ut för framedrops när det blir fullt i minnestunga spel som bf3, vilket dyrare kort med mer minne slipper. i crossfire får du nämligen bara lika mycket tillgängligt minne som det kort med minst minne, eftersom båda korten måste ha samma information där samtidigt (1gb+1gb=1gb, 1gb+2gb=1gb)

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av richie.f:

precis som rydisen säger så ger det mest fps/krona, men det finns problem med dubbla grafikkort som drivrutinsstrul, microstuttering och framför allt värme i chassit. ett extra 6850 går ju på 1200-1300kr och ska du ha samma prestanda med ett ensamt kort får du gå upp till ca 4000kr (6850 cf är lite bättre än ett gtx580), men sen får man tänka på att 6850 bara har 1gb grafikminne, och kan råka ut för framedrops när det blir fullt i minnestunga spel som bf3, vilket dyrare kort med mer minne slipper. i crossfire får du nämligen bara lika mycket tillgängligt minne som det kort med minst minne, eftersom båda korten måste ha samma information där samtidigt (1gb+1gb=1gb, 1gb+2gb=1gb)

Tack för info, det är inget måste att köra crossfire då jag klarar mig mer än väl i dagens spel med den rigg jag har men jag tyckte det skulle vara lite skoj att "pyssla" lite.... Vart skriver man sin spec på maskineri? Är det under signatur?