Permalänk

Upplåsning av 960T

Tjena!

Skaffade mig nyss en AMD Phenom X4 960T Som jag tänkte testa att låsa upp, Gick in i EFI för att "låsa upp" den men såg då att jag ändast kunde välja kärna 1-4 vilket gjorde mig lite brydd(modekortet i fråga är ett MSI 970A AM3+)

Hade tidigare en 955 och ett M4A785T-D EVO där jag kunda välja 0-5 cores(den gick ju själv klart inte att låsa upp då det var Deneb kärnan)

Sålde mina tidigare grejer till en kompis så jag tängte kolla om man kan låsa upp den där!

Men nu till mit huvud bry: Finns det några här på SweC som har ett likadant moderkort som kan låsa upp fler än 4 kärnor? och sedan vet ni varför den inte går att låsa upp fast jag ställer alla kärnorna på "Auto"?

MVH Victor!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Du kanske ska låsa upp den först så kommer du antagligen se 6 kärnor.

Permalänk

Jo men jag valde Unlock Core först...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Det är igen garanti att det går att låsa upp för det första.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Prova UEFI/BIOS-uppdatering till ditt moderkort. Du behöver kanske det, sen finns ingen garanti att processorn låser upp som Eletarion skrev.

Permalänk
Medlem

Finns alla möjliga varianter.
Under mina 3 bygge med 960T har jag varit med om 3 olika scenario hittills.
Scenario 1 core unlocker visar core 0-5 5 kärnor går att låsa upp men överklockar man så får man bluescreen får stänga av den femte.

Scenario 2 att core unlocker visar 0-4 och att man inte kan låsa upp en enda kärna.

Scenario 3 att core unlocker visar 0-5 och att jag kan låsa upp alla 6 kärnor och överklocka till 4.2ghz.

slutligen handlar allt om tur:P

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Jo jag vet att det är ett lotteri

Men ifall det finns flera kärnor(oavsett om dom funkar eller ej) så borde ju dom synas. eller? problemet är att det är som Bazze_93 säger! dock så är det 1-4 som gäller för mig, mao, Jag har 4(enligt bios)

Skall testa senare hos min kompis ifall man kan låsa upp dom där eller åtminstone hitta dom!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett msi 760 tidigare. Då var jag tvungen att använda msi programvara för att hitta kärnorna. Först måste man ställa in core unlock sedan starta om datorn så kommer du se kärnorna. Nu har jag gigabyte 990xa där jag måste göra samma sak. Först enable på unlock core, sedan måste jag spara bios inställningarna och starta om då dyker kärnorna upp i bios.

Var beredd på att strömförbrukningen kommer öka ganska dramatiskt, mitt msi klarade inte av x6 i 3.6 Ghz det brann upp.

Jag kör min x4 i 3.8 Ghz då visar cpuz 107 W, låser jag upp till x6 samma klock visar den 161 W.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Jo jag vet att det är ett lotteri

Men ifall det finns flera kärnor(oavsett om dom funkar eller ej) så borde ju dom synas. eller? problemet är att det är som Bazze_93 säger! dock så är det 1-4 som gäller för mig, mao, Jag har 4(enligt bios)

Skall testa senare hos min kompis ifall man kan låsa upp dom där eller åtminstone hitta dom!

Ofta när den bara visar 1-4 kärnor så är inte cpun gjord som en 6 kärnig.
För när dom gör en cpu så gör dom en 6 kärnig där en kärna eller något som inte fungerar korrekt så stänger dom av 2 kärnor säljer det som en x4.
Eller så har dom helt ok x6 exemplar men att det är många som köper x4 exemplar just då då stänger dom av 2 kärnor och säljer x6 cpuer som x4.
Andra gånger gör dom x4 cpuer som du inte kan låsa upp alls, för dom e gjorda som x4 inte x6or med avstänga kärnor.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe_93:

Ofta när den bara visar 1-4 kärnor så är inte cpun gjord som en 6 kärnig.
För när dom gör en cpu så gör dom en 6 kärnig där en kärna eller något som inte fungerar korrekt så stänger dom av 2 kärnor säljer det som en x4.
Eller så har dom helt ok x6 exemplar men att det är många som köper x4 exemplar just då då stänger dom av 2 kärnor och säljer x6 cpuer som x4.
Andra gånger gör dom x4 cpuer som du inte kan låsa upp alls, för dom e gjorda som x4 inte x6or med avstänga kärnor.

Fast jag antar att det enbart är 960T som det pratas om i denna tråd, eftersom det är den enda Phenom II x4 som går att låsa upp till sex kärnor, då det är den enda fyrkärniga som är baserad på Thuban likt de sexkärniga (dvs 960T är alltid en nedlåst sexkärnig processor, däremot kan de nedlåsta kärnorna vara mer eller mindre fungerande).

Visa signatur

~Pelle~