Runor ej längre föremål. Vart är D3 på väg?

Permalänk
Medlem

det är ett action-rpg. ja det finns en genre som heter så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Du citerar mitt inlägg med att Diablo inte är din typ av spel, med att jag inte var med när D2 släpptes (vilket är väldigt fel btw). Är det något du vill säga med detta? Logiken felar lite känns det som.

Om vi hoppar över random inlägg utan något sammanhang för ett tag så har Diablo ingenting med story över huvud taget att göra. Det är en ren och skär dungeon crawler, fokus ligger på att bygga en krigare, döda monster, få bättre utrustning, repetera.

1. För att du direkt tog illa upp och trodde jag menade spelet illa och inte att jag bara förklarade vad spelet i grund och botten är. Det är vanligt bland yngre människor i 15 års åldern.

2. Om du hade varit med när D2 släpptes hade du direkt sett skillnaden mellan vanilla och första expansionen. Dom gjorde allt enklare och att det gick mycket snabbare att levela i expansionen. Mest för att locka till sig fler spelare precis som i WoW WOTLK.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

1. För att du direkt tog illa upp och trodde jag menade spelet illa och inte att jag bara förklarade vad spelet i grund och botten är. Det är vanligt bland yngre människor i 15 års åldern.

2. Om du hade varit med när D2 släpptes hade du direkt sett skillnaden mellan vanilla och första expansionen. Dom gjorde allt enklare och att det gick mycket snabbare att levela i expansionen. Mest för att locka till sig fler spelare precis som i WoW WOTLK.

Jag har spelat Diablo 2 online sedan patch 1.04, så jag är väl medveten om förändringarna som kom med LoD. Innan dess spelade jag även Diablo 1 när det kom. Jag tycker alla tre har sin tjusning. Om vi låtsas som att dupes inte existerade så var LoD fantastisk och kunde spelas i åratal. Detsamma för "Classic" D2 i och för sig.

Har inte tagit illa upp på något du sagt, utan reagerade bara på att du tyckte det var ett halv-färdigt RPG med kinesgrind. Att förändringarna i D3 skulle vara utveckling däremot, där kanske jag börjar ta illa vid mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genelec8030:

Jag har spelat Diablo 2 online sedan patch 1.04, så jag är väl medveten om förändringarna som kom med LoD. Innan dess spelade jag även Diablo 1 när det kom. Jag tycker alla tre har sin tjusning. Om vi låtsas som att dupes inte existerade så var LoD fantastisk och kunde spelas i åratal. Detsamma för "Classic" D2 i och för sig.

Har inte tagit illa upp på något du sagt, utan reagerade bara på att du tyckte det var ett halv-färdigt RPG med kinesgrind. Att förändringarna i D3 skulle vara utveckling däremot, där kanske jag börjar ta illa vid mig

Alla har väl rätt till sin åsikt? Dock har ju Pimpim en poäng.. D2's story var inte i närheten av så bra som den kunnat ha varit och det är uppenbart att de har fokuserat mer på grind än story. Sedan att D2 var ett bra spel går ju inte att förklara bort. Har själv spelat Diablo sedan release.

Att Blizzard väljer att optimera runebehandlingen i spelet är enligt mig bara bra. Bara för att man ändrar något så behöver ju det inte betyda att man fördummar spelet utan man helt enkelt försöker göra så spelarna sparar tid genom att ta bort saker som inte är optimerade.

Skrivet av Andreas_SyntaX:

Samma sak med WoW, Förut fick man kämpa för att hitta andra spelare till en instance/raid, nu är det bara att trycka på en knapp.
SC2 har de ändå hållit upp rätt så bra enligt mig.
Men hade hoppats på att Diablo 3 skulle bli ett svårt spel, som man fick kämpa för :/

På vilket sätt "kämpade" man tidigare för att finna spelare? Man satt och spammade samma meddelande i chatten om och om igen.. Instancefindern har faktiskt gjort instancesökandet betydligt bättre genom att förkorta den onödiga fasen att leta spelare i över en timme, samtidigt som du faktiskt kan farma eller göra något annat.

Skrivet av ArneAnka89:

Det blir så här när man ska balansera spelutvecklandet så att spelet passar både PC och konsol. Jävligt synd för ett så bra koncept, spelet är i princip mini-WoW nu då max level är 60 och det enda man kan göra för att stå ut från mängden är att hitta gear, och även där kommer alla i princip ha samma efter ett tag, liksom i WoW.

Och detta skiljer sig från alla andra RPG och MMORPGs/MMOs därför att..?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Alla har väl rätt till sin åsikt? Dock har ju Pimpim en poäng.. D2's story var inte i närheten av så bra som den kunnat ha varit och det är uppenbart att de har fokuserat mer på grind än story. Sedan att D2 var ett bra spel går ju inte att förklara bort. Har själv spelat Diablo sedan release.

Att Blizzard väljer att optimera runebehandlingen i spelet är enligt mig bara bra. Bara för att man ändrar något så behöver ju det inte betyda att man fördummar spelet utan man helt enkelt försöker göra så spelarna sparar tid genom att ta bort saker som inte är optimerade.

Självklart. Men angående runebehandlingen, det som gör att jag tycker det är fördummande är att istället för att ha super rare runes som man måste grinda i 10000 timmar för att få, eller tradea för, så kommer alla ha tillgång till alla runes. Man tar bort dels en morot för att grinda och förbättra sin gubbe, dels tar man bort mycket av belöningen att kunna utmärka sig gentemot de andra, när alla andra har tillgång till samma saker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Självklart. Men angående runebehandlingen, det som gör att jag tycker det är fördummande är att istället för att ha super rare runes som man måste grinda i 10000 timmar för att få, eller tradea för, så kommer alla ha tillgång till alla runes. Man tar bort dels en morot för att grinda och förbättra sin gubbe, dels tar man bort mycket av belöningen att kunna utmärka sig gentemot de andra, när alla andra har tillgång till samma saker..

Tror det är nödvändigt för att man ska kunna göra D3 till ett e-sports spel. Nu är jag inte jätte insatt i d2 men nog vet jag bra gear kan få gubben att vara flerfallit många gånger bättre än samma gubbe me dålig gear (eller specc). Detta skulle ju resultera i att arena inte handlar om vem som var bäst på att spela utan snarare vem som hade grindat bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Istället för att jaga sällsynta runor att customiza din karaktär, får nu alla spelare samma runor automagiskt vid level up.

Blizzard dummar ner D3 igen, någon som är förvånad? Vi har redan automagisk stat placement, cappade skill-nivåer, med mera. Jättebra för casual gamers, små barn och folk som vill ha belöning på en gång, utan att behöva jobba för det.

Någon som tror på allvar att D3 kommer hålla intresset uppe lika länge som D2 gjorde när Blizzard förenklar och streamlinar varje mekanik i spelet steg för steg?

Källa: http://us.battle.net/d3/en/blog/4475014/Skill_and_Rune_Change...

Så gör de med nästan alla spel nu för tiden. Det handlar väl om att tjäna så mycket som möjligt. Sorgligt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Detta är för att gynna alla noobs, som inte har tid att spela. Detta går precis samma väg som WoW. Tänk er inferno efter 2-3 månader, du kommer kunna sola det. Tråkigt men sant.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Kommer ju finnas massor att farma med alla crafting professions ändå, förstår inte varför folk vill ha 1 sak till i ryggsäcken att hålla koll på?

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Det kommer finnas hur mycket gear som helst att grinda ändå. Att fylla upp inventoryt med massa runes är ingen bra lösning.
Blizzard räknade på det och kom fram till ca 3000 olika kombinationer. Det skulle bli helt ohållbart och mycket frustrerande att få tag i de man behöver.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det kommer finnas hur mycket gear som helst att grinda ändå. Att fylla upp inventoryt med massa runes är ingen bra lösning.
Blizzard räknade på det och kom fram till ca 3000 olika kombinationer. Det skulle bli helt ohållbart och mycket frustrerande att få tag i de man behöver.

Är det inte mer frustrerande att alla "noobs" som inte orkar leta prylar har samma förutsättningar som en själv, som vill jobba för sin karaktär?

Permalänk
Medlem

Kan säga såhär, jag har väntat på Diablo 3 för länge nu, tyvärr nu är det Tera Online som gäller, släpps nu 3e maj, jag har massa nycklar till 5 beta steg som har dragit igång nyligen, den första va nu i helgen drog ihop polarna och satte ihop ett lan. Det var sjukaste, fetaste, roligaste MMORPG jag har någonsin spelat, släng WOW släng dibbe börja lira Tera Online, bara titta lite på youtube ska ni se hur vackert det är..

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Medlem

Men vafan är det här för runk?

Alla ska hela tiden klaga på att spelet inte är en kopia av D2! gör om D2 i en finare spelmotor så får ni som ni vill, jag vill spela ett NYTT spel.

Runorna var förövrigt inte något som skulle vara svårt att hitta i D3 ändå, spelet går ut på item-loot, inte som i D2 då runorna är helt åt helsike OP.

Permalänk
Medlem

Drömmen om Diablo 3 dog första gången jag såg spelet "in action". Tur att Diablo 2 finns kvar i alla fall. Då har man ju ändå något att spela många år framöver

Edit:

Skrivet av AcolYte:

Alla ska hela tiden klaga på att spelet inte är en kopia av D2! gör om D2 i en finare spelmotor så får ni som ni vill, jag vill spela ett NYTT spel.

Runorna var förövrigt inte något som skulle vara svårt att hitta i D3 ändå, spelet går ut på item-loot, inte som i D2 då runorna är helt åt helsike OP.

Folk kanske vill ha lite mer djup i spel mekaniken än "gå fram - > slå monster -> levla upp -> få samma skills som alla andra -> alla blir exakt lika bra"

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Runorna var sjukt OP, men det var inte tänkt att varenda kille skulle ha flera high lvl runewords. Skyll på fuskarna där, och skyll särskilt på Blizzard som inte brydde sig om att stoppa det.

Själva runorna som koncept var det inget fel på; de var snuskigt sällsynta och svåra att få tag på. Alltså förtjänade man ett OP item om man lyckades bygga ett.

Permalänk
Medlem

Som bashiok nyligen sa var att Diablo 3 inte kommer nå upp till orimliga förväntningar.

Jag är en av dem som förmodligen får sänka förväntningarna för att uppskatta spelet. Jag kommer förmodligen inte att spela diablo 3 ens en tiondel av den tid jag spelat diablo 2. Men det beror i så fall inte på att d2 hade items jag aldrig nånsin skulle hitta. Jag skulle snarare säga att genren är boven.

Med detta sagt kommer jag bli precis lika upprörd som TS ifall Blizzard dummar ner starcraft 2 i expansionen =D

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

We fully expect that some of you will be disappointed that runes won’t be part of the itemization system. Internally, it took us a long time to let go of that notion too and stop trying to force them into being items, and instead embrace the intent of the system. Integrating runes with the skill system directly gave us a bunch of great benefits, [u]and even without runes we’re launching with more item types than Diablo II had.[/u]

Tror D3 kommer ha tillräckligt med rare/grind variabler för en bra tid framöver även utan drop-runes.

Och skill variablerna kommer fortfarande vara rätt så jäkla många.

Dock saknar jag fortfarande att lägga ut stats själv, även om 99% av alla en viss klass har snarlika stats i D2 så gillar jag att leka med bizarra kombinationer även om de inte är optimerade utan bara roliga koncept.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Tror D3 kommer ha tillräckligt med rare/grind variabler för en bra tid framöver även utan drop-runes.

Och skill variablerna kommer fortfarande vara rätt så jäkla många.

Dock saknar jag fortfarande att lägga ut stats själv, även om 99% av alla en viss klass har snarlika stats i D2 så gillar jag att leka med bizarra kombinationer även om de inte är optimerade utan bara roliga koncept.

Man kan ju alltid hoppas. Fri attributplacering håller jag med dig till 200%. Det fanns faktiskt inte bara "ett bra sätt" att placera stats. En pure dex speedazon (båge med snabb attack, BARA dexterity så långt det går, vilket innebar att alla items med hög strength requirement gick bort) spelade helt annorlunda än en mer balanserad amazon. För att inte nämna en hög vitality-build, som kunde vara riktigt svår att döda.. Alla sådana val är nu borta också. Suck..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Genelec8030:

Man kan ju alltid hoppas. Fri attributplacering håller jag med dig till 200%. Det fanns faktiskt inte bara "ett bra sätt" att placera stats. En pure dex speedazon (båge med snabb attack, BARA dexterity så långt det går, vilket innebar att alla items med hög strength requirement gick bort) spelade helt annorlunda än en mer balanserad amazon. För att inte nämna en hög vitality-build, som kunde vara riktigt svår att döda.. Alla sådana val är nu borta också. Suck..

Enligt uttalande har majoriteten av stats flyttats från [+] knappen till items. Så för att bygga en All in Dex-Javazon, eller en Tank-sorc med block etc skall enligt Blizz skötas med itemization. Vilket lägger mer tyngd och tid på att hitta perfekta of-build kombon.

Likadant av det jag sett från Legendary items (fd. Uniqes) är det rätt mycket random stats, så att en Harlequin Crest (som alla kallar Shako) var lik en annan kommer inte gälla i D3 då det verkar vara stor variation även på Legendary items.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Samma sak med WoW, Förut fick man kämpa för att hitta andra spelare till en instance/raid, nu är det bara att trycka på en knapp.
SC2 har de ändå hållit upp rätt så bra enligt mig.
Men hade hoppats på att Diablo 3 skulle bli ett svårt spel, som man fick kämpa för :/

Lycka till med Inferno utan runor

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Om vi säger såhär. WoW hade inte blivit i närheten så stort om de bara tilltalat HC-spelare. Självklart så försöker man ligga på samma nivå med D3. Det handlar i grund och botten om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag är övertygad om att jag kommer få 100+ timmars nöje med D3. Det räcker gott och väl för mig.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju synd.. snart så blir det inte mycket diablo känsla i detta spel, alla kommer sen vid höga lvl ha samma attribut osv.. det var ju roligt med runorna och runeorden och hur dom användes som valuta innan dom började bli mass dupade i spelet.

Permalänk
Medlem

Randomization is the shit.

Men vafan nu tar dem bort det, förenklar hela tiden.

Det här suger verkligen, börjar hålla med alla som galer "JUST RELEASE IT!!!11"

Jag tyckte diablo2 var riktigt kul när man kämpade för att hitta ett grymt 3 sockat cruel sword eller ett superunikt rare svärd till sin barb, sen kom feta runewords (1.10) och alla builds hade i princip samma gear om man inte hittade rares som i princip inte existerar.

Känslan man får av D3 nu är att allt blir enklare och nybörjarvänligt, vilket är fint i sig, men inte ett dugg intressant för en annan.

Jag vill inte ha 100 timmars spelnöje, jag vill ha 3 års spelglädje!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Tror det handlar om att de utvecklar det till console också, då måste de dumma ner allt och förstöra interfacen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldarn:

Le fu? Jag som satt och dagdrömde om dundersällsynta items i kanske 10 exemplar per modell... Och nu detta. Om dom verkligen vill lyckas så gör dom ju det svårare än 2:an, svåra spel drar ju mer folk än lätta spel.

Fel, lätta spel drar mer folk än svåra spel. Det är så COD: MW och LoL har blivit stora, det är bara att börja spela utan någon som helst inlärningskurva. Blizzard gör samma sak, de dummar ned D3 för att tjäna pengar på det.

Permalänk

Kan inte alla überhackerz här på forumet gå samman och skapa en spelstudio där dom gör det spelet som D3 skulle varit (innan dom fördummade det) ?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

Halvfärdigt RPG? Nu kanske du trollar mig, och i så fall well played. D2 är väl ändå ansett som det bästa ARPG någonsin gjort, och det spelet som alla andra ARPG jämförs med.

Skrivet av Pimpim666:

RPG = RolePlaying Game
Spelet saknade i stort sett all story och var i princip bara ett nerdummat hack'n'slash med kinesgrind. Därför jag sa att det var ett halvfärdigt RPG då man la all vikt i spelet på grinda gear och nerdummade spelet till den nivå att den saknade riktig story. Vilket gjorde att spelet blev ett av dom mest populära spelen till PC. Som RPG världens motsvarighet till Modern Warfare 2 och 3.

PimPim har helt rätt.

Om du skall börja kolla på RIKTIGA RPGs så kolla åt BG, IWD, RS spelen istället.
Där har vi spel som verkligen lever upp till vad ett rollspel på PCn är.

Har du någonsin spelat valfritt penna och papper rollspel så vet du vilket skämt det är att kalla D2 för ett RPG. Det ÄR ett renodlat hack 'n' slash spel, du får inte skapa och leva dig in i någon karaktär, du dödar bara identiska fiender med 4 val av olika offensiva taktiker...

D2 var ett underbart spel och jag hoppas verkligen på D3, men något RPG var varken D1 eller D2 någonsin.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

På tal om vart D3 är på väg, kolla hur de slaktat en gammal vacker skill som Strafe. http://www.youtube.com/watch?v=RCUD0R-YiTs&feature=player_emb...

Min spontana reaktion: Alldeles på TOK för mycket glow, man ser knappt vapnen. Går det att stänga av sånna effekter? Helt skruvad over-the-top animation som ser ut som nån anime för 12-åringar. Vilket kanske i och för sig var målgruppen när designen gjordes. Pilarna låter för övrigt som knallpulverpistoler, öhm ok passar in perfekt i Diablo-miljön. Eldkvastar och laserblobbor och random effekter överallt. Funderat på om att visa någon som kanske, jag vet inte - skjuter pilar!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

På tal om vart D3 är på väg, kolla hur de slaktat en gammal vacker skill som Strafe. http://www.youtube.com/watch?v=RCUD0R-YiTs&feature=player_emb...

Min spontana reaktion: Alldeles på TOK för mycket glow, man ser knappt vapnen. Går det att stänga av sånna effekter? Helt skruvad over-the-top animation som ser ut som nån anime för 12-åringar. Vilket kanske i och för sig var målgruppen när designen gjordes. Pilarna låter för övrigt som knallpulverpistoler, öhm ok passar in perfekt i Diablo-miljön. Eldkvastar och laserblobbor och random effekter överallt. Funderat på om att visa någon som kanske, jag vet inte - skjuter pilar!?

Håller i stort sett med dig, blev jävligt förvånad när jag såg den videon, mest kollat på de klasser jag varit intresserad av. Fan va löjlig demon huntern är! Ljudeffekterna, hur löjligt snabbt man "skjuter", Allt glow...

Jag e missnöjd!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tror det handlar om att de utvecklar det till console också, då måste de dumma ner allt och förstöra interfacen.

självklart. ni tror väl inte de gör spel för skojs skull? jag ser dock fram emot en konsollversion och hoppas på stöd för handkontroll på pc så man slipper allt jävla klickande