Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Köpråd till en tyst HTPC

Har för närvaro en HTPC som jag är grymt nöjd med.
Passiv är den på det mesta och endast 2 st 120mm fläktar kyler ner datorn (Visseligen har nätdelen en fläkt den med men den hör jag inte heller)
Nu har visseligen en av dessa två 120mm gått sönder samt det börjar bli ont om utrymme för mina diskar.
Jag har även problem att köra med två TV kort och jag har ingen lust att köra med USB TV-kort för jag har redan två bra PCI kort (Fast jag kan bara använda den ena just nu)

Vad jag har för budget är inte så lätt eftersom jag vet knappt vad det kan kosta men låt oss säga ca 3-4000 kr.
Inga hårddiskar behövs för det har jag redan.

Det jag vill ha är följande
Chassi med nätdel som är tyst (kanske passiv nätdel) som klarar 4 st diskar
Processor med passiv kylare
Moderkort med inbyggd HDMI samt vad jag läste i en tråd här så ska moderkortet har kretsar som stödjer dxva helst.

Misstänker att chassit inte blir litet men det gör inget bara det inte blir för stort
Ingen skärm eller annat flashigt behöver jag.

När det gäller optisk läsare vet jag inte, Det är inget jag använder nu men det kanske inte skulle vara så dumt endå.

/Update
Hittade ett liten gulligt chassi
http://www.dustinhome.se/fractal-design-define-mini-minitower...

Problemet är att det finns inte så många moderkort som passar och klarar 2 PCI platser med bra mellanrum eftersom två TV kort tar plats.

Tänkte först flytta allt till ett nytt chassi
Den jag har nu är Antec NSK2480 med ett Asus M3A78-EMH HDMI moderkort.
Men den yttersta PCI platsen kan jag inte använda för den är för nära väggen mot nätdelen.

Vet inte om det är samma problem med den lilla chassit.