DisplayPort resulterade i blinkande skärm

Permalänk

DisplayPort resulterade i blinkande skärm

Ända sedan jag bytte från DVI- till DisplayPort-kabel mellan mitt 5770 (Gigabyte Radeon HD5770 SL 1 GB) och min Dell U2311H-skärm så har skärmen börjat att blinka lite då och då. Det händer inte alls särskilt ofta men tillräckligt för att jag ska störa mig lite på det och helst vilja hitta en lösning på problemet. Det som "blinkningarna" innebär är att skärmen blir svart i någon millisekund för att sedan bete sig normalt igen. I vissa fall har skärmen varit svart i omkring en hel sekund, men det har skett ungefär fem gånger bara.

Jag har fått tips om att installera speciella drivrutiner, men kan det verkligen ha med drivrutiner att göra? I så fall, var hittar jag sådana här "DisplayPort-drivrutiner" till mitt 5770? De drivrutinerna jag har för tillfället har jag fått via Windows Update och de har fungerat utomordentligt i alla andra situationer nämligen.

Permalänk
Avstängd

Beror mest troligt på displayadaptern eller kabeln.
problemet beror mest troligt på ström försörjningen varierar.
vad det sen beror på kan jag inte svara på dock.

kan notera att jag har samma fenomen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Beror mest troligt på displayadaptern

Jag har dock ingen adapter, utan det är vanlig DisplayPort-kabel hela vägen mellan skärmen till grafikkortet.

Skrivet av Flopper:

kan notera att jag har samma fenomen.

Tråkigt att höra! Jag förväntade mig att just sådant här inte skulle uppstå då kabeln i sig klickar fast, som en nätverkskabel, och därefter verkligen sitter fast.

Permalänk
Avstängd

Jag kör apple 120hz adapter och har extra usb ström då de inte funkar annars som de ska.
apples adapter stödjs ej officiellt av amd dock.
skulle prova med en annan kabel just för att det kan vara en orsak.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Display.aspx

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Titeln är dock: "The display flickers, flashes and / or blinks when the monitor is connected to the computer using a DisplayPort™ to Dual Link DVI dongle". Med det sagt känns det som att det är irrelevant för mitt fall.