Permalänk
Medlem

Asus EPU + AMD Phenom II X4 960T

Tjena!

Nu är det så att jag har haft lite problem med Asus EPU. Bestämde mig för att installera grejerna som man fick med när man köpte moderkortet (M4A75TD) som var bl.a. Asus EPU. I detta programmet finns det tre olika inställningar, det är: Max. Power Saving, High Performance, och Turbo Mode.

Under Max. Power Saving så kan jag styra mina fläktar hur jag vill, men min processor ligger på 793.7 MHz, under High Performance går mina fläktar på ca 40-50%, kan inte styra dem på något sätt, och här ligger min processor återigen på 793.7 MHz. I turbo mode ligger mina fläktar på ca 65-70%, och processorn på ca 3000 MHz, vilket den "ska" göra.

Nu till själva problemet; jag vill kunna styra mina fläktar när som helst, under vilket mode jag än spelar på, samt att jag vill ha min processor på 3 GHz när jag spelar. Jag har testat avinstallera programmet, men då ställer den in sig på det modet jag avinstallerade det under, alltså om jag avinstallerar när Turbo Mode är igång så kommer mina fläktar konstant vara på 65-70% och inte gå att ändra på, men processorn kommer vara på full patte. Men om jag avinstallerar på max power saving så kommer jag inte kunna spela för min processor ligger på 800 MHz, och jag börjar smålagga i spel. Nu är det även så om den står i "max power saving mode" för länge så kommer den inte vilja starta igen utan att jag måste starta om den på knappen.

Nu vill jag veta om jag kan avinstallera detta sk*t programmet? Jag har googlat på det och inte hittat något vettigt. Har testat systemåterställa och allt jag kan komma på. Har inte vågat pilla i BIOS för jag har aldrig varit där förr så vet inte riktigt vad jag ska göra där. Förr så var det mycket bättre, när jag spelade satte jag bara upp fläktarna så kunde jag spela som vanligt, när jag slutade spela så gick det att göra saker man ville utan att det skulle börja lagga. Vill ha det tillbaka till detta, men fattar inte hur jag ska göra.

Är det någon som har en aning så snälla, hjälp mig!
MVH Lukas