Behörighetsproblematik på extern hd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2006

Behörighetsproblematik på extern hd

Hej

Jag har en extern WD-disk där jag har ett antal filer fördelade i olika mappar. Av någon anledning har några av mapparna blivit skrivskyddade och jag kan inte få bort skrivskyddet! När jag försöker bocka ur skrivskyddet och verkställa får jag meddelandet:

"Du måste ge administratörsbehörighet för att ändra de här attributen. Klicka på Fortsätt om du vill fortsätta med detta."

Om jag då trycker Fortsätt får jag detta:

"Fel när attribut tillämpades - Det gick inte att tillämpa attribut på följande fil: xxxx.xxx - Åtkomst nekad"

Jag är inloggad på datorns enda konto, som förstås är Administratör.

Vad är felet och vad kan jag göra åt detta?

Fractal Define S - MSI Z370 Pro - Intel Core i7 8700K med Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - MSI GTX 980 - 480+240 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2013

Finns det någon lösning på detta? Jag har exakt samma problem, gäller W8.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Har ingen erfarenhet av detta men kan kanske vara värt att starta datorn i felsäkert läge och testa?

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:D
Registrerad
Aug 2006

Jag har sett detta flera gånger och är oerhört nyfiken på hur man löser det och vad det beror på, dock endast i Windows 7.

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Högerklicka på mappen, välj egenskaper, klicka på fliken säkerhet, klicka på avancerat, klicka på fliken Ägare, där ser du aktuell ägare, om det inte är ditt konto så klicka på redigera och byt till dig, bocka också i "ersätt ägare av underbehållare och objekt" sen klickar du OK tills alla fönster är stängda

Detta gäller visserligen windows 7, minns inte om detaljer är ändrade i Windows 8.

EDIT: kom på att efter detta är gjort kan du behöva också ställa in behörigheterna som ta bort skrivskydd osv, men nu ska det iallafall fungera.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2013

Ser inte exakt likadant ut i Windows 8, men har hittat dit man ändrar behörigheterna. Allt som går att ändra har nu "fullständig behörighet", men det löser inte problemet, får fortfarande upp samma meddelande när jag vill ta bort skrivskydd mm. Skapar man däremot en ny mapp direkt i c: så går det bra att ändra.