Partitionera USB-minne - Windows 7

Permalänk
Medlem

Partitionera USB-minne - Windows 7

Hej!

Det är så att jag vill skapa en till partition på ett USB-minne som jag har och sedan kryptera partitionen för att lagra filer där i(jag vill dock inte partitionera hela USB-minnet utan vill att man skall kunna komma åt vissa filer som inte är skyddade av en kryptering). Dock hittar jag inga inställningar för att just partitionera ett USB-minne medan jag hittar dessa inställningar för att partitionera en HDD. Därför undrar jag om någon skulle kunna berätta för mig hur jag skall gå tillväga för att skapa en till partition på mitt USB-minne.

Tack på förhand,
RedRetro

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Avstängd

Man partitionerar USB minnen på samma sätt och på samma ställe som med vanliga hårddiskar, i diskhanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Man partitionerar USB minnen på samma sätt och på samma ställe som med vanliga hårddiskar, i diskhanteraren.

Det trodde jag också, men uppenbarligen är det så att det inte verkar gå att partitionera USB-minnen där. Du får mer än gärna prova själv(i Windows 7 d.v.s.) och återkomma med svar, kanske är det bara jag som gör fel.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk

Windows hur idiotiskt det än låter stödjer inte multipla partitioner på USB minnen... kommer bara kunna montera den primära.

vill du ha multipla partitioner på ett minne får du konvertera linux som har stöd för detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Nej tyvärr verkar det inte gå att göra så. Jag hade sådana tankar förut med men något krånglade. Istället gjorde jag en truecrypt filcontainer.
Det går att ha flera partitioner men man får skapa de utanför windows. Som minnet är lagt nu så har det först en FAT32 primär partition och därefter en linux (ext-något filsystem) som är primär aktiv som man kan boota upp en liten lubuntuinstallation från.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Jag var helt säker på att det gick, men jag hade fel
i diskpart gick det dock att partitionera USB minnen till valfri partitions storlek, men man kunde bara ha en partition även där, så resten av minnet gick ej att partitionera, inte ens med truecrypt. Linux löser säkert detta.

Permalänk
Medlem

Gparted (live eller t.ex ubuntu cd) så går det iaf att partitionera som man vill.