OCZ Revodrive 3 120gb bios settings??

Permalänk
Medlem

OCZ Revodrive 3 120gb bios settings??

Hej alla på Sweclockers!
Jag undrar vilka inställningar jag ska ha i bios för att min Revodrive 3 ska få ut bästa prestanda.

Dator:
Intel Core i7 3820 (Kylare: Corsair H100)
Asus Rampage IV Extreme
Corsair Vengence Quad 16GB 1866MHz
OCZ Revodrive 3 120GB
XFX 7970 Black Edition Double Dissipation - Crossfire
Corsair AX1200

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Hedersmedlem

Mig veterligen finns det inga BIOS-inställningar som påverkar en PCIe-enhets prestanda. Det är nog snarare optimeringar i Windows du bör kika på.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

överklocka bclk/pci-e så långt du kan (tills den slutar vara stabil.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Platinumtoad:

överklocka bclk/pci-e så långt du kan (tills den slutar vara stabil.)

Är det verkligen lämpligt/vettigt? Enheten lär knappast vara begränsad av PCIe-bandbredden utan snarare de interna RAID-kontroller och själva kretsarna i sig. Att överklocka en buss på det sättet låter inte helt ofarligt. Back in the days kunde man överklocka PCI-bussen för att få en liten skjuss generellt, men risken var att man fisk korrupta filer och liknande (även hela filsystem) vilket hände efter en relativt liten överklock (har för mig gränsen låg på typ 36-37 MHz, och standard ligger på 33 MHz).

Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Skulle sätta ihop datorn nu och Revodriven hittades inte när jag skulle installera Windows 7 -.- FML

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonkey:

Skulle sätta ihop datorn nu och Revodriven hittades inte när jag skulle installera Windows 7 -.- FML

inte alla moderkort som klarar att boota från en revodrive va?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonkey:

Skulle sätta ihop datorn nu och Revodriven hittades inte när jag skulle installera Windows 7 -.- FML

Du måste ladda in drivrutin för kontrollern på revodriven innan installation kan ske. Lyckligtvis läser win7 in drivrutiner från alla typer av enheter, så man slipper böket med disketter man hade med XP.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

inte alla moderkort som klarar att boota från en revodrive va?

Jo jag vet, men Asus Rampage IV Extreme kan det. Sökte upp innan jag beställde

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonkey:

Jo jag vet, men Asus Rampage IV Extreme kan det. Sökte upp innan jag beställde

En snabb googling visar på massor med problem med att få in Windows samt boota från en Revodrive på just det moderkortet dock.
Men jag utgår från att du provat att uppdatera BIOS?
Och sen även som Hardware_Guy säger så måste du antagligen ladda in preload drivers som finns att hämta på OCZ hemsida.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

En snabb googling visar på massor med problem med att få in Windows samt boota från en Revodrive på just det moderkortet dock.
Men jag utgår från att du provat att uppdatera BIOS?
Och sen även som Hardware_Guy säger så måste du antagligen ladda in preload drivers som finns att hämta på OCZ hemsida.

Okej, men hur får jag in drivers till Revodriven?

EDIT: Kollade Youtube
Vad vore världen utan Youtube? xD

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |