Hårddisk förmodligen kraschat, köpa ny? 2frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Hårddisk förmodligen kraschat, köpa ny? 2frågor.

Hejsan!

Det är så att min hårddisk har förmodligen kraschat i min laptop, bios hittar hårddisken men kan inte starta datorn samt försökt att boota från usb där en recovery lagts in men detta funkar inte heller.

Därför har jag funderat på att köpa en ny hårddisk eftersom jag inte har någon garanti kvar och undrar 2st frågor:

Jag har hört att man måste formatera en hårddisk innan man lägger in windows 7? eller går det att bara stoppa in hårddisk och installera?

Jag har ingen skiva till mitt windows 7 eftersom det låg på hårddisken, som inte går att komma åt och jag har ju en produktnyckel, funkar det att installera genom min usb sticka där jag har en recovery? eller hur ska jag göra?

Detta kanske låter lite snurrigt men hoppas ni förstår

Tack!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Formaterar gör du med W7 så där är inget problem iaf. Om din sticka är bootbar och med Windows 7 på så bör du inte ha problem med installation frän denna nej. Hur man gör den bootbar hittar du genom att googla.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Hejsan!

Tack så mycket Jalle64.
Jag undrar om ni på sweclockers vet någon bra datorbutik där man kan beställa hårddiskar till laptops, samt där de har lite kunskap angående hårddiskar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Webhallen, inet, komplett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Jag kom på att jag har en sista fråga! Nu är det ju så att jag har råkat göra något med usb sticka, så den fungerar inte längre. Jag har ingen windows 7 skiva eller recovery skiva heller..

typiskt mig? japp. Går det att kontakta datortillverkaren (acer) och be dom skicka en ny windows7 skiva? tänker att dom kanske inte är så samarbetsvilliga om man inte har någon garanti kvar?

Tänker ju att eftersom jag har en licensenyckel och windows home premium oa (inte en aning om det är 32 eller 64bitars) så måste jag ju kunna få in "original" windows på mina nya hårddisk?

Uppskattar alla svar och detta är min sista fråga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av lapparn:

Hejsan!

Det är så att min hårddisk har förmodligen kraschat i min laptop, bios hittar hårddisken men kan inte starta datorn samt försökt att boota från usb där en recovery lagts in men detta funkar inte heller.

Därför har jag funderat på att köpa en ny hårddisk eftersom jag inte har någon garanti kvar och undrar 2st frågor:

Jag har hört att man måste formatera en hårddisk innan man lägger in windows 7? eller går det att bara stoppa in hårddisk och installera?

Jag har ingen skiva till mitt windows 7 eftersom det låg på hårddisken, som inte går att komma åt och jag har ju en produktnyckel, funkar det att installera genom min usb sticka där jag har en recovery? eller hur ska jag göra?

Detta kanske låter lite snurrigt men hoppas ni förstår

Tack!

Om du inte kan boota din USB-sticka med recovery på så vet du inte om det är fel på disken. Inte alla USB-stickor fungerar likadant. Det är väl inte så vanligt nuförtiden men lite äldre stickor var det väldigt mycket slumpen som avgjorde.

Som ett första steg kan du plocka ur disken och se om det då är möjligt att boota på stickan. Ingen boot då heller så försök få igång USB-boot på datorn innan du köper ny hårddisk.

Installationsprogrammet tar själv hand om formatering av disken så det behöver du inte bekymra dig om. Vid vadslagning kan opponenten hävda att påståendet är korrekt då disken formateras innan filkopieringen startar.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Fått svar på det jag velat, tack för hjälpen