Märkligt "upp väcknings" problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2009

Märkligt "upp väcknings" problem

Hej!

Inte helt 100 på vart jag skulle lägga denna men jag är hyffsat säker på att det är hårddisk relaterat.
Hur som helst, såhär ligger det till. Min dator, köpt för 1 år sedan ungefär har fungerat kalas. Har hela tiden haft 1 mekanisk hårddisk i den som systemdisk osv. Köpte mig en SSD ( Intel 320 120gb ), kopplade in den, formaterade den mekaniska hårddisken helt o hållet, kopplade sedan ur den så att bara SSDn var i, slog på AHCI, installerade Windows, kopplade in den mekaniska igen.

Inga problem alls! Fungerar perfekt. Men! Det är någonting med datorn alt. någon utav hårddiskarna som bråkar med mig. Problemet är att någon utav mina 2 hårddiskar hamnar i "viloläge" för att sedan vakna upp när den används. Dvs, högerklickar jag t.e.x på skrivbordet hörs det direkt ett ljud ifrån datorn, något litet pipljud, väntar 2-3 sekunder, kommer ett annat ljud, nått sprakljud ungefär och sen kommer den lilla rutan upp. Sedan efter detta kan jag högerklicka hur mycket som helst utan att den behöver ladda osv men låter jag datorn stå helt stilla i Idle i ett par minuter hör man ett ljud från datorn. Då går hårddisken i viloläge igen och man måste då "väcka" den igen.

Kanske överdrivet mycket text, det är säkert ett jätte vanligt och enkelt problem, kanske t.om ska vara så? Men det var skönt att skriva av sig lite

Några mer exempel på hur den agerar:

Trycker på Windows Startknappen, inga ikoner syns, ljudet kommer, väntar 2 sekunder, poff så dyker allt upp.

Samma sak när jag öppnar andra program så som Spotify, inga ikoner syns och jag måste vänta.

Händer ibland också att hårddisken går ner i "viloläge" medan jag lyssnar på en låt i Spotify! Då hackar hela låten upp för att sedan komma igång efter 2-3 sekunder.

Kan också tillägga att ljudet jag pratar om är precis samma ljud som jag hör när jag startar upp datorn. Detta ljud har alltid funnits där, innan SSDn, så funderar på om det är den mekaniska som spökar?

Tack på förhand!
Mvh

Fractal Design Nano S || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 970 STRIX || Ryzen 5 2600X || Corsair H115i || Corsair RM650X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Gå in i kontrollpanelen och de avancerade energialternativen och ta bort att den stänger av hårddisken efter en viss tids inaktivitet - eller lägg över alla cachefiler etc från hårddisken till SSD'n.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Zcenicx:

Gå in i kontrollpanelen och de avancerade energialternativen och ta bort att den stänger av hårddisken efter en viss tids inaktivitet - eller lägg över alla cachefiler etc från hårddisken till SSD'n.

Ändrade så att hårddisken aldrig ska gå in i vila, hoppas detta funkar!

Tillägg: För den som hittar tråden med snarlika problem. Zcenicx tips fungerade kalas! Tackar för detta.

Fractal Design Nano S || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 970 STRIX || Ryzen 5 2600X || Corsair H115i || Corsair RM650X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz