datorn bredvid öppen dörr, datorn iskall

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2011

datorn bredvid öppen dörr, datorn iskall

Hej sweclockers jag sitter nu på ett lan och har platsen bredvid en öppen balkong dörr så det blåser iskall luft på datorn.

Kan detta vara farligt?

Alltså kan datorn bli "för" kall?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av s73N1s:

Hej sweclockers jag sitter nu på ett lan och har platsen bredvid en öppen balkong dörr så det blåser iskall luft på datorn.

Kan detta vara farligt?

Om du har på datorn så borde det inte skada

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
H
Registrerad
Sep 2003

Jag har min dator i bilen konstant, haft det sen i augusti och den fungerar fortfarande. På helgerna används den inte alls, på vardagar är den igång efter fyra tills jag nattar vid tolv tiden.

Din dator kanske är känsligare men min verkar inte ha tagit stryk än så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av s73N1s:

Kan detta vara farligt?

Tvärtom, lägre temperatur på komponenterna är bra

så länge du inte har typ - 30 C eller så vill säga

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av celerity:

Tvärtom, lägre temperatur på komponenterna är bra

så länge du inte har typ - 30 C eller så vill säga

Fast kondens skadar ju komponenter iofs. Men svårt att säga om det blir någon kondens i sammanhanget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Det är (om) kondens bildas som det kan gå åt helvete och det kan bildas kondens vid temp långt över 0° det beror på luftfuktigheten och temp skillnaderna mellan luft och komponent.
Vad har tex plåten i chassit för temp om den ligger på 5°+ så finns det risk att det bildas kondens på plåten då luften inne troligen är varmare.

En annan sak är hårddiskarna dom gillar verkligen inte att gå för kallt (sök efter googles test och se själv) då tester visat att en hd på 20-25° och under har mycket större risk för att rasa än en på 45°.
Främst beror det på att smörjningen inte fungerar så bra om det är för kallt ideal tempen är 30-40°.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av SueCia:

Fast kondens skadar ju komponenter iofs. Men svårt att säga om det blir någon kondens i sammanhanget

luftfuktigheten är dock mycket låg under vintern, c:a 30% hos mig, tror inte det ska vara något problem

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2011

har haft igång dator i ca 10h nu och allt har funkar bra

tack för alla svar, nu är jag lite säkrare

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001

Det du får se upp med är damm och skit som blåser in. Luften utanför är skitigare än man tror, men det beror lite på hur högt upp du bor, hur marken är beskaffad, och hur mycket växtlighet som finns runt omkring.

Eftersom datorn avger värme och värmer upp luften inuti sig, så behöver du bara oroa dig för luftfuktiget under drift om det är extremt fuktigt, 90% eller mer.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

min dator står dygnet runt vid ett öppet fönster(eller en lucka på sidan om utan filter) som det blåser iskall luft ifrån direkt på datorn/in i datorn. möjligtvis kan luckan stängas då man stängt av datorn och man har lagt sig.
vet inte hur bra detta är i längden, men hittills så har det inte varit några problem(stått så i nån månad), datorn håller sig sval(enligt realtemp så är den nere på 18-20 grader då man har startat datorn efter en natts stillastående) och i vissa spel så lyckas man att dra ner på graderna en aning, inte mycket, men en aning.

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
varbergs kommun(halland)
Registrerad
Maj 2008

Är det inte så att kondens bildas när något kallt kommer in i värmen
Kondens leder inte ström det börjar leda efter ett tag när det har blivit joniserat eller vad de nu heter

Jag brukar köra min dator utomhus på vintrarna (låter den va avstängd ett tag så inte det blir sån temperatur skillnad när man startar den utomhus
(temp på CPU CPU m.m ligger på ca -1 till -5 grader när de e ca -7 till -10)
När jag kör med extremt luftflöde så ibland så är de bara någon grad varmare på CPU än vad det är utomhus

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Kondens bildas endast på kalla ytor som utsätts för varm (fuktig) luft.
Ganska basic grej man fick lära sig i grundskolan

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
varbergs kommun(halland)
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av GaMeR2K5:

Täckglaset på akvariet som vi har värms upp av lysrörsarmaturen, och vattnet kondenseras ändå mot dess undersida? Det borde ju inte vara möjligt?

varmt mot kallt= kondens

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av kinnunen4321:

varmt mot kallt= kondens

Varm fuktig luft som kyls bildar kondens. Du kan ha varm torr luft och kyla den till absurdum utan att du får någon kondens.

Har har vi ett Mollierdiagram som innehåller all information man behöver för att få reda på om man kommer få kondens eller inte.

De böjda linjerna som är markerade med ett φ (fi) är den relativa luftfuktigheten. På y-axeln har vi temperatur och på x-axeln fukthalt i kg vatten per kg luft.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av GaMeR2K5:

Täckglaset på akvariet som vi har värms upp av lysrörsarmaturen, och vattnet kondenseras ändå mot dess undersida? Det borde ju inte vara möjligt?

Vattnet värms upp av lysröret, kondenserar sedan på glaset då glaset som är kallare. Det må vara varmt, men inte varmare än de avdunstade vattnet.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″