Byte av Sata controller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Byte av Sata controller

Jag byggde nyligen en dator och jag har en SSD som systemdisk i Intels Sata 6Gb/s och en WD 1TB hårddisk i Marvells Sata 6GB/s som jag har massa spel och filmer på. Jag hörde att Intels portar är bättre än marvells. Så jag undrar om jag bara kan byta port på hårddisken till Intel utan att något blir fel och utan att ominstallera Windows eller formatera hårddisken.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Det borde (brukar) fungera, men se för 17 till att den är installerad korrekt (intel kontrollern alltså) innan du trixar.
Och som vanligt kör backup först !
Om du däremot klantat dig vid installationen av ditt OS och på nåt sätt fått bootloadern på din WD disk så kommer det inte att fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Svensktiger:

Det borde (brukar) fungera, men se för 17 till att den är installerad korrekt (intel kontrollern alltså) innan du trixar.
Och som vanligt kör backup först !
Om du däremot klantat dig vid installationen av ditt OS och på nåt sätt fått bootloadern på din WD disk så kommer det inte att fungera.

Vad menar du med att den är korrekt installerad? Och när jag installerade Windows efter jag hade byggt ihop datorn så kopplade jag ur hårddisken och bara hade SSDn kvar. Så det borde inte vara några problem va?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Då borde det vara Ok japp