Amerikansk tv-kanal besöker Foxconn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantbock:

Men det är fortfarande inte förklaringen till varför Foxconn betalar usla löner, för att tillverka lyxprylar till västvärlden.

Förstår inte riktigt vad du menar med det här? Det är ju inte Foxconn som gör enorma vinster på de här produkterna utan bara Apple. Vad jag förstår är det bara Apple som gör några vinster på sina produkter, såg igår på IDG nån intervju om att det var väldigt låg marginal på Apple-produkter.

Med tanke på det så antar jag att det är likadant i andra ändan också och att Foxconn har dåliga marginaler på de produkter de tillverkar för Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad jag vet är skolmaten gratis.

Den bekostas med skattepengar och då ligger maxbelopet oftast på max 5-10 kr per person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det får skolbarn och äldre här i Sverige också, speciellet om det är kommunen som betalar. Bara fångarna har det bättre med sina gourmetmiddagar a' 50 kr.

Må så ha varit förr i tiden, men med inflation och "utveckling" så har den slanten gått upp. Kan nämna att jag får 55sek på mitt matkort varje skoldag att köpa för, antar att det är skatten som betalar på något sätt, låter osannolikt att min skola som är "privatägd" skulle finansiera detta.

Permalänk
Inaktiv

Precis inte bara oss konsumenters fel utan även de stora företagen som maximerar sina vinster till vilket pris som helst, kolla dom har nät på byggnaden för att förhindra självmord. Känns som man löser "problemet" åt fel håll.
Vi konsumenter har också ett ansvar det är självklart, men troligen bryr vi oss bara om det idag för att imorgon handla något nytt, det kommer troligen jag att göra. Men att skriva av mig här lättar lite på mitt dåliga samvete.

Och så att alla inte vet, långt ifrån endast Apple använder sig av Foxconn, köpte en Intel SSD och det står Foxconn på medföljande satakablar.

Spännande ändå:
Media: Klagomål i massor, får tv komma och titta?
Foxconn o C&O: no, fuckoff!
Media: Klagomål i massor, får tv komma och titta?
Foxconn o C&O: no, fuckoff!
Media: Klagomål i massor, får tv komma och titta?
Foxconn o C&O: no, fuckoff!
Media: Klagomål i massor, får tv komma och titta?
Foxconn o C&O: no, fuckoff!
Media: Klagomål i massor, får tv komma och titta?
Foxconn o C&O: ahh..ok
Media: ganska lugnt, mest klagomål om låga löner, men vem har inte det?

BUUUUUUUUUUUUUUUULSHIT!

Permalänk
Avstängd

Another take

Fear Factory
China's Foxconn houses employees who work 35-hour shifts at 31 cents an hour, thereby saving American technology companies money.
http://www.thedailyshow.com/watch/mon-january-16-2012/fear-fa...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad jag vet är skolmaten gratis.

Ingenting är gratis! Lär dig det

Luften du andas kommer på bekostnad att du använder energi för att inhalera & exhalera, denna energi utvinner du ur mat som inte heller är gratis.

Equal trade! *ej relaterat till topic*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Må så ha varit förr i tiden, men med inflation och "utveckling" så har den slanten gått upp. Kan nämna att jag får 55sek på mitt matkort varje skoldag att köpa för, antar att det är skatten som betalar på något sätt, låter osannolikt att min skola som är "privatägd" skulle finansiera detta.

Givetvis är det olika beroende vart man bor men här i Trollhättan är kommunledningen ökända för att dra ner på sådant som bra skolmat och äldreomsorg. Det gjorde dem även långt innan Saab gick i konkurs. Det handlar om att utnyttja makten maximalt då S har egen majoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

Antar att du har missat "Gilla"knappen här på sidan?

Hehe ja faktiskt men nu vet jag

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woolai:

Förstår inte riktigt vad du menar med det här? Det är ju inte Foxconn som gör enorma vinster på de här produkterna utan bara Apple. Vad jag förstår är det bara Apple som gör några vinster på sina produkter, såg igår på IDG nån intervju om att det var väldigt låg marginal på Apple-produkter.

Med tanke på det så antar jag att det är likadant i andra ändan också och att Foxconn har dåliga marginaler på de produkter de tillverkar för Apple.

Så vad tror du? att Foxconn inte gör enorma vinster? "låg marginal", troligen inte då det var väldigt lätt att höja sina anställdas löner med ca 33% i ett svep.

Permalänk
Medlem

alla borde veta att om foxconn höjer lönerna måste de höja priset per enthet till apple, som då skulle gå ut och fråga andra leverantörer om inte de ville producera den istället vilket någon säkert skulle tacka ja till och så var alla foxconnare utan jobb vilket borde närma sig 0 dollar i timmen.

det andra företaget måste (för att få uppdraget) konkurrera med pris, och eftersom det företaget vill gå med vinst så kommer det pressa lönerna säkert till liknande nivåer som foxconn har idag.

det ända rätta vore väl att göra en stiftelse eller dyl som heter foxconn employees, där alla som vill(dvs ni som gnäller) kan sätta in 50$ extra för varje apple produkt, där de pengarna sen går rätt och slätt per arbetare och arbetad timme..

frågan är hur många som skulle betala det?
och vad skulle hända om alla betalade, skulle det bildas en överklass bland foxconnarna? bra? dåligt?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som vanligt så är det bara Apples namn som ska dras i skiten, speciellt nu när dom vill förbättra deras arbetsmiljö. Jag tycker sweatshops är fruktansvärt, men det ger samtidigt fattiga människor mat i magen.

Det går bra för Apple, de sitter på sjuka pengahögar även om de fördubblat lönerna ett par gånger för dessa arbetare så hade det troligen inte berört Apple särskilt mycket. Istället så väljer de att stoppa dessa pengarna i egen ficka?

Tyvärr tänker folk väldigt sällan på vad det är de egentligen suportar när de slänger ut pengarna på diverse produkter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Du har missat något. Tillverkningskostnaden har ingen relation till det höga priset. Du verkar tro att det här är vad som krävs för att priset inte ska vara högre och att för att det här ska förändras så måste priserna bli högre. Så är det inte alls.
Apple gör en helt sinnesjuk vinst. De skulle kunna fixa förhållandena på foxconn, sänka priset på plattorna med en tusenlapp och fortfarande göra en sinnesjuk vinst. Det är bara girighet.

Å fan... Jag som trodde Apple tog ut så högt pris eftersom de har så hög kvalitet på sina produkter. /ironi.

Nej men du har ju rätt... Det är bara det att Apple med flera gärna har den hållningen. "Visst kan vi förbättra arbetsvillkoren för de anställda, men då måste vi höja priset med 30%, och det vore ju synd, eller hur?"

Nej fy fan för Apple... Och alla andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man kan t.ex se skruvdragare som tillverkas i kina för 200 kr. Då ligger nog tillverkning,lön på rätt ställe. Där skulle jag tro att frakt-grossist-handlare kostar mer än tillvekningen. Men det är ju' rent vansinnigt ändå. Där går det att argumentera om man är villig att betala mer, för att lönerna ska gå upp. Men i Foxconn fallen kan man inte annat än idiotförklara Apple mfl. De är så giriga att man har svårt att ta till ord.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Avstängd

Wow ruskigt naivt och ensidigt i kommentarsfälten.

1. Foxconns anställda har en högre levnadsstandard än genomsnittskinesen.
[edit] Källa = inslaget[/edit]

2. Självmordsstatistiken i Foxconns fabriker är lägre än Finlands.
[edit] Källa = wiki & Foxconn = 18 * 4 (kvartal) = 72 per en miljon = 7,2/100 000[/edit]

3. Tack vare exporten från Kina så är den ekonomiska tillväxten där enorm vilket leder till en högre levnadsstandard för samtliga Kineser, detta är en medveten strategi av den kinesiska staten.
[edit] Källa = Inslaget[/edit]

4. Apple, Microsoft mfl av Foxconns kunder är vinstdrivande företag som gör upphandlingar löpande av stora tillverkningar, Foxconn kan leverera enastående kvalitet till ett lågt pris. Marknadsekonomi eller kapitalism om ni så vill.
[edit] Källa = Microsofts pressrelease när första Xboxen lanserades och Foxconn valdes som tillverkare.[/edit]

5. Inte mycket av det vi konsumerar i Sverige håller för den granskningen som Apple utsätts för. Fundera över hur det kommer sig att krossade tomater som handplockas i Italien är så billliga till exempel.
[edit] Källa = Exempelvis denna artikel men det finns tusentals liknande.[/edit]

Men faan att klaga på källa när man inte ens sett inslaget eller förstår engelska. RFesten ganska välkända sanningar till skillnad frånm att skolmaten fortfarande skulle kosta 5:- någonstans i sverige.

http://ttela.se/start/regionalanyheter/1.562862-sa-mycket-kos...

Billigast i Vara, om det är 175 skoldagar på ett år så var det 17:- och det är egen produktion.

PerZerk far inte med osanningar för politiska åsikters skull tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Precis inte bara oss konsumenters fel utan även de stora företagen som maximerar sina vinster till vilket pris som helst, kolla dom har nät på byggnaden för att förhindra självmord

eller för att man inte ska få en självmordshoppare i huvudet när man passerar nedanför...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det går bra för Apple, de sitter på sjuka pengahögar även om de fördubblat lönerna ett par gånger för dessa arbetare så hade det troligen inte berört Apple särskilt mycket. Istället så väljer de att stoppa dessa pengarna i egen ficka?

Tyvärr tänker folk väldigt sällan på vad det är de egentligen suportar när de slänger ut pengarna på diverse produkter.

Om det inte hade varit billigt hade de inte köpt från Foxconn och arbetarna hade fått sitta hemma på landsbygden och svultit istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vidrigt. ändå är apple dyrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Wow ruskigt naivt och ensidigt i kommentarsfälten.

1. Foxconns anställda har en högre levnadsstandard än genomsnittskinesen.

2. Självmordsstatistiken i Foxconns fabriker är lägre än Finlands.

3. Tack vare exporten från Kina så är den ekonomiska tillväxten där enorm vilket leder till en högre levnadsstandard för samtliga Kineser, detta är en medveten strategi av den kinesiska staten.

4. Apple, Microsoft mfl av Foxconns kunder är vinstdrivande företag som gör upphandlingar löpande av stora tillverkningar, Foxconn kan leverera enastående kvalitet till ett lågt pris. Marknadsekonomi eller kmapitalism om ni så vill.

5. Inte mycket av det vi konsummerar i Sverige håller för den granskningen som Apple utsätts för. Fundera över hur det kommer sig att krossade tomater som handplockas i Italien är så billliga till exempel.

de va mycket snack och påståenden i ett och samma inlägg, så jag drar klassikern "källa på det?".

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Den gör så automatiskt. Inte SweClockers själva som lade till det.

Inte så att man blir sugen på Apple nu heller, hah.

Jo, jag har full förståelse att det sker automatiskt. Jag är en webbutveckare själv.
Men sidan är trots allt under deras kontroll och man kan stänga av den funktionen för vissa artiklar.

Jaja, skitsamma.

Permalänk
Medlem

Är vi inte? Jag tror dom flesta av oss skulle acceptera högre priser för mänskliga rättigheter

Skrivet av Ozzed:

"Bästa pris på Apple iPad 2"....

Blir verkligen jättesugen på att köpa en iPad efter att ha sett dethär

Fan så hemskt... Grejen är ju att ingen skulle acceptera högre priser i utbyte mot att de anställda får bättre löner och bättre villkor. DET är roten till hela problemet.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

alla borde veta att om foxconn höjer lönerna måste de höja priset per enthet till apple, som då skulle gå ut och fråga andra leverantörer om inte de ville producera den istället vilket någon säkert skulle tacka ja till och så var alla foxconnare utan jobb vilket borde närma sig 0 dollar i timmen.

det andra företaget måste (för att få uppdraget) konkurrera med pris, och eftersom det företaget vill gå med vinst så kommer det pressa lönerna säkert till liknande nivåer som foxconn har idag.

det ända rätta vore väl att göra en stiftelse eller dyl som heter foxconn employees, där alla som vill(dvs ni som gnäller) kan sätta in 50$ extra för varje apple produkt, där de pengarna sen går rätt och slätt per arbetare och arbetad timme..

frågan är hur många som skulle betala det?
och vad skulle hända om alla betalade, skulle det bildas en överklass bland foxconnarna? bra? dåligt?

Hur tänker du nu? Så att så stort företag som Apple har inte skyldighet att se till så att deras produktion tillverkas på ett humant och miljövänligt vis? Apple beställer enorma volymer vilket gör de väldigt heta som kunder, självklart kan Apple sätta krav på underleverantörerna och det bör de också göra. Detta kan omöjligt göras till foxconns fel efter som om de inte levererar till Apples krav(pris) så går kunden någon annanstans där samma problem kommer uppstå som på foxconn. Det kommer alltid finnas fabriker som pressar sin arbetskraft hårdare eller tar fram produkter på ett billigare men mer miljövidriga vis.

Om inte Apple ska ta ansvar(som troligen är största kunden, vem är det då som ska? Är det du som slutkund? Ska du behöva kontrollera varje produkt du köper så att den är framtagen på ett humant och miljövänligt vis? Nä precis, det är ingen slutkund som gör det, man är bara intresserad av att få sin produkt så billigt det går. Så vem ska då ta ansvaret?

Visst det finns säkert reglemente här och där men de fungerar uppenbarligen väldigt dåligt, troligen är kraven för låga helt enkelt eller så har man för dålig insikt för att kunna ha kontroll på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av MVP:

Vidrigt. ändå är apple dyrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Ipad:en är ganska billig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Är vi inte? Jag tror dom flesta av oss skulle acceptera högre priser för mänskliga rättigheter

Priset skulle troligen inte behöva vara högre med tanke på hur stort berg med pengar som Apple anses sitta på. D.v.s det mesta går rakt ner i fickan på dem. Samvete? Nja sånt behövs inte längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVP:

Vidrigt. ändå är apple dyrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte riktigt, dyrast? Vart har du fått den faktan ifrån? Känns ypperligt osant faktiskt även om jag aldrig någonsin skulle köpa en iPad pga att jag inte har någon användning för en.

Permalänk
Medlem

Är man lite konspiratoriskt lagd (vilket jag nu gör ett försök att vara;) så kan man fråga sig varför det är just ABC som får göra ett reportage angående hurvida det råder missförhållanden i Foxconn's produktionsenheter. ABC ägs av The Walt Disney Company i vilket Steve Jobs innan sin död var den enskilt största aktieägaren med runt sju procent av aktierna, Steve var förövrigt också medlem i Disney's styrelse.
Efter Steve's bortgång har aktierna övergått till Steven P. Jobs Foundation.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

"Fria globala" marknaden skapar slavarbetare.

Visst är det underbart o se hur företag utnyttjar det faktum att den "fria globala" marknaden endast gäller varor och pengar men inte arbetskraft. Om vi öppnade de svenska gränserna för att släppa in en 100 miljoner kineser kanske det skulle bli annat ljud i skällan.

Oavsett vad förespråkare för detta än säger så är detta inget mindre än slaveri. Hade detta skett här hemma hade det blivit ett jefla hallå men nu sker det på andra sidan klotet så vi slipper se det o slipper bry oss.

Det finns lagar i Kina för arbetsförhållanden och löner etc. men dessa bryts konstant. Lönerna på Foxconn går i realiteten många gånger så lågt som 2:- / timmer snarare än 12:- / timme. En lag som dock strickt efterlevs är att om du försöker starta ett fackförund så hamnar du i fängelse i upp till 12 år.

Att produkterna inte skulle kunna tillverkas någon annanstans och att det inte är lönerna som är främsta orsaken är ren o skär bs. Faktum är att det är just det man hotar med för att hela tiden o hålla lönerna nere. Man menar att om lönerna höjs kommer produktionen bara flytta någonstans där lönerna kan hållas ännu lägre.

Det har givetvis inget att göra med de enorma löjliga vinsterna företagen gör. -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Din analys är fel. Det här har ingenting med att vi har svårt att acceptera höga priser. Det är inte såhär för att det ska vara låga priser. Det är såhär för att jätteföretagen ska gå flera miljarder i vinst.
Det är bra att du berättar att du bara säger massa saker som du egentligen inte menar och om en vecka återgår till att göra allt som vanligt. De flesta gör inte så. Men nu vet vi vad dina uttalanden är värda.

Oj du var en känslig människa, som måste dra röven i mattan bara lite extra för att klia av dig ett snudd på personligt påhopp i de sista meningarna du skriver. Det jag skrev menade jag, och det är i motsats vill vad du tror, ofta så det fungerar. Jag bad aldrig dig att ta åt dig Men om en vecka har vi glömt detta tills nästa liknande rubrik får oss att gräva upp stridsyxan åter.

Fast det är klart. De flesta bryr sig kanske inte alls egentligen.

Men å andra sidan, var hade Kina, som land, stått idag om vi i väst inte haft den höga konsumtion av elektronik vi faktiskt har?

Permalänk

Jag stör mig bara på att hela arbetsmiljön påminner starkt om ett fängelse, det patrullerar juh vakter med batonger mellan gångarna.

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

de va mycket snack och påståenden i ett och samma inlägg, så jag drar klassikern "källa på det?".

Nu har jag lagt till källor, har du bemödat dig med att se inslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Wow ruskigt naivt och ensidigt i kommentarsfälten.

1. Foxconns anställda har en högre levnadsstandard än genomsnittskinesen.
[edit] Källa = inslaget[/edit]

2. Självmordsstatistiken i Foxconns fabriker är lägre än Finlands.
[edit] Källa = wiki & Foxconn = 18 * 4 (kvartal) = 72 per en miljon = 7,2/100 000[/edit]

3. Tack vare exporten från Kina så är den ekonomiska tillväxten där enorm vilket leder till en högre levnadsstandard för samtliga Kineser, detta är en medveten strategi av den kinesiska staten.
[edit] Källa = Inslaget[/edit]

4. Apple, Microsoft mfl av Foxconns kunder är vinstdrivande företag som gör upphandlingar löpande av stora tillverkningar, Foxconn kan leverera enastående kvalitet till ett lågt pris. Marknadsekonomi eller kapitalism om ni så vill.
[edit] Källa = Microsofts pressrelease när första Xboxen lanserades och Foxconn valdes som tillverkare.[/edit]

5. Inte mycket av det vi konsumerar i Sverige håller för den granskningen som Apple utsätts för. Fundera över hur det kommer sig att krossade tomater som handplockas i Italien är så billliga till exempel.
[edit] Källa = Exempelvis denna artikel men det finns tusentals liknande.[/edit]

Men faan att klaga på källa när man inte ens sett inslaget eller förstår engelska. RFesten ganska välkända sanningar till skillnad frånm att skolmaten fortfarande skulle kosta 5:- någonstans i sverige.

http://ttela.se/start/regionalanyheter/1.562862-sa-mycket-kos...

Billigast i Vara, om det är 175 skoldagar på ett år så var det 17:- och det är egen produktion.

PerZerk far inte med osanningar för politiska åsikters skull tack.

ang. självmords-statistiken, Finland är ett LAND, Foxconn är en FABRIK. Ser du felaktigheten i ditt resonerande?