Permalänk
Medlem

Vilket tangentbord?

Vilket tangentbord ska man ha? Är ute efter ett nytt då detta Razer Arctosa har hängt med ett tag och blivit misshandlat spillt på det slagit på det så inte alla knappar är 100% nå mer. Jag har inga stora krav förutom att det ska vara skönt tyst och tåla ganska mkt

EDIT: Kanske ska tilläga att ja inte tänker spendera mer än max 800-900kr för ett t-bord samt att jag hatar dem G macro knaparna som finns på t.ex logitech speltagentbord så inget sånt vill jag ha iaf

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| i9 12900KS | Ryujin ii 360 | MPG Z690 CARBON
| TUF 4080 OC | DDR5 64gb | 980PRO 1TB | 970PRO 2TB | Corsair Air540 | AX1200i |PG279Q | G915 | SuperlightX| Artics Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Vilket tangentbord ska man ha? Är ute efter ett nytt då detta Razer Arctosa har hängt med ett tag och blivit misshandlat spillt på det slagit på det så inte alla knappar är 100% nå mer. Jag har inga stora krav förutom att det ska vara skönt tyst och tåla ganska mkt

EDIT: Kanske ska tilläga att ja inte tänker spendera mer än max 800-900kr för ett t-bord samt att jag hatar dem G macro knaparna som finns på t.ex logitech speltagentbord så inget sånt vill jag ha iaf

Jag skulle rekommendera detta tangentbord: http://www.inet.se/produkt/6101691/qpad-mk-50-gaming-mechanic....

Mekaniskt med bra layout och handledsstöd.

Tycker personligen att det inte blir mycket bättre tangentbord än detta, har beställt ett själv.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Jag skulle rekommendera detta tangentbord: http://www.inet.se/produkt/6101691/qpad-mk-50-gaming-mechanic....

Mekaniskt med bra layout och handledsstöd.

Tycker personligen att det inte blir mycket bättre tangentbord än detta, har beställt ett själv.

Mvh

Är det värt att köpa mk50 jämfört med t.ex steelseries shift som finns nu för halva priset på maxfps.se?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Med tanke på din budget skulle jag rekommendera ett QPAD MK-50, om du däremot hade varit villig att spendera lite mer så skulle jag definitivt rekommenderat ett QPAD MK-80 till dig istället.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla igenom denna tråden som kom upp igår och handlar i princip om exakt samma sak #11981179

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig nyligen ett MK-50, mycket nöjd!! Men det låter ju lite, men det är bara bra tycker jag!

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt Logitech G11 i x antal år nu, Det har hållit igenom både cs ryck och ett antal glas med vatten över sig. Bästa T-bordet jag någonsin ägt! Men tyvärr så tillverkas dom inte längre Men dom nya kanske är lika bra?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av TeXoN:

Jag har haft mitt Logitech G11 i x antal år nu, Det har hållit igenom både cs ryck och ett antal glas med vatten över sig. Bästa T-bordet jag någonsin ägt! Men tyvärr så tillverkas dom inte längre Men dom nya kanske är lika bra?

Behåll den brädan sålänge du kan, bygger ju på samma som g15v1 så är fruktansvärt slitstarkt. Sörjer fortfarande att jag bjöd mitt g15v1 på vin vilket det inte tålde. Tyvärr kommer de nya logitech inte i närheten av den kvaliten de gamla brädorna hade

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Är det värt att köpa mk50 jämfört med t.ex steelseries shift som finns nu för halva priset på maxfps.se?

Köpte ett Steelseries 6g V2 från Inet när de hade rabatt på det, det hade ett problem med att mellanslaget fastnade hela tiden när man tryckte lite hårdare på sidorna av mellanslaget så jag skulle nog inte rekommendera steelseries tangentbord till någon längre.

Vet inte riktigt med Shift, tycker det ser plastigt ut samt att det inte verkar ha mekaniska brytare som Qpad MK-50 har (röda för den delen).

Sweclockers har också gjort ett test på dessa tangentbord (länk: http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och...)

Permalänk
Skrivet av TeXoN:

Jag har haft mitt Logitech G11 i x antal år nu, Det har hållit igenom både cs ryck och ett antal glas med vatten över sig. Bästa T-bordet jag någonsin ägt! Men tyvärr så tillverkas dom inte längre Men dom nya kanske är lika bra?

Jag hade också ett Logitech G11-tangentbord i många år, och visst var det slitstarkt och tålde många slag och dylikt. Men om jag ska jämföra det med mitt nuvarande QPAD MK-80 så var G11-tangentbordet rent skräp. Det är inte alls skönt att skriva på i jämförelse med MK-80 och man tycker inte alls att G11-tangentbordet känns särskilt kvalitativt efter att ha haft ett MK-80.

Skrivet av Nyxz:

Vet inte riktigt med Shift, tycker det ser plastigt ut samt att det inte verkar ha mekaniska brytare som Qpad MK-50 har (röda för den delen).

Håller med dig, Steelseries Shift ser inte lockande ut någonstans.

Permalänk
Medlem

Kanske man skulle vänta lite extra och köpa ett corsair K90 ?

Edit: detta verkar ytters intressant http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=233 billigt , snyggt och verkar vara rätt tyst och hållbart någon som har erfarenhet av dessa?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Kopierade mitt inlägg från en liknande tråd:).

http://www.dustinhome.se/qpad-mk-50-pro-gaming-mechanical-key...

Med studentrabatt så kostar det 594 kr samt att du får gratis frakt.

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

detta verkar ytters intressant http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=233 billigt , snyggt och verkar vara rätt tyst och hållbart någon som har erfarenhet av dessa?

Du verkar prioritera "coolt" utséende och låga priser över tangentbord som faktiskt är sköna att skriva på och som på riktigt är kvalitativa. Det får åtminstone mig att tappa lusten att ens vilja tipsa dig om någonting. Du sätter ju bara på skygglapparna och fortsätter att kolla på dina tuffa Saitek, Logitech och Microsoft Sidewinder-historier utan att ens kolla upp vilka brytare tangentbordet har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Du verkar prioritera "coolt" utséende och låga priser över tangentbord som faktiskt är sköna att skriva på och som på riktigt är kvalitativa. Det får åtminstone mig att tappa lusten att ens vilja tipsa dig om någonting. Du sätter ju bara på skygglapparna och fortsätter att kolla på dina tuffa Saitek, Logitech och Microsoft Sidewinder-historier utan att ens kolla upp vilka brytare tangentbordet har...

Nej ja prioriterar inte hur tangentbordet ser ut men ja prioriterar att tangentbordet är skönt och funkar och om ett saitek för 400kr kan ge mig detta varför köpa ett t-bord för över 1000 spänn då? Ge mig några bra anledningar istället och övertala mig varför ja ska köpa det du tycker!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Nej ja prioriterar inte hur tangentbordet ser ut men ja prioriterar att tangentbordet är skönt och funkar och om ett saitek för 400kr kan ge mig detta varför köpa ett t-bord för över 1000 spänn då? Ge mig några bra anledningar istället och övertala mig varför ja ska köpa det du tycker!

Har du någon som helst kännedom om vad "brytare" är för någonting, när det gäller tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Har du någon som helst kännedom om vad "brytare" är för någonting, när det gäller tangentbord?

Inte nå alls.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta jag säger det, men i detta fall börjar det bli läge: Leta lite efter andra liknande trådar. Detta måste vara den 4e(?) tråden med samma tema den senaste tiden. Finns många bra, utförliga svar.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Inte nå alls.

Det förklarar det du precis sa angående priset..

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Inte nå alls.

Då råder jag dig att börja göra en massa research angående det, om du nu vill bli så nöjd som möjligt med ditt köp av nytt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Då råder jag dig att börja göra en massa research angående det, om du nu vill bli så nöjd som möjligt med ditt köp av nytt tangentbord.

Kan inte du tala om lite snabbt va som är fördelen med "röda brytare" som de e på dem tangentbord dem flesta här rekommenderat.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Kan inte du tala om lite snabbt va som är fördelen med "röda brytare" som de e på dem tangentbord dem flesta här rekommenderat.

Röda brytare brukar vara relativt uppskattade av både sådana personer som spelar mycket och av sådana som skriver mycket.
Blåa brytare brukar vara väldigt uppskattade av sådana personer som antigen skriver mycket eller helt enkelt inte spelar särdeles mycket.
Svarta brytare brukar vara väldigt uppskattade av sådana personer vars datorer endast används till att spela spel på.

Vanliga tangentbord, sådana du kollar på som exempelvis Saitek och Logitech, använder sig av "rubber dome"-brytare som helt enkelt är längst ner i hierarkin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Inte nå alls.

Här har du en förklaring på mekaniska brytare och mk-50.

http://www.corporate.qpad.se/modules/news/article.php?storyid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Jag skulle rekommendera detta tangentbord: http://www.inet.se/produkt/6101691/qpad-mk-50-gaming-mechanic....

Mekaniskt med bra layout och handledsstöd.

Tycker personligen att det inte blir mycket bättre tangentbord än detta, har beställt ett själv.

Mvh

Samma tangentbord här, är absolut nöjd, annorlunda att skriva och använda. Men det blir snabbt positivt.

Tidigare kunde jag vila handleden på tangenterna. Men iom cherry red fungerar det ej längre, utöver det 5/5toast.

Inga macroknappar heller, och tangenterna känns ordentliga i trycket vilket steelseries fått en del kritik för om jag minns rätt. (Alltså trycket som i texten tryckt på tangenterna)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Har själv mk-50 är riktigt, riktigt nöjd faktiskt

Ett riktigt bra mekaniskt tangentbord utan massa lulul vilket gör att den sjunker i pris.
Kan rekommendera

Permalänk

Har haft 2 stycken och båda exemplaren har gått sönder efter ca 2 månaders försiktigt användande. Rekommenderas ej, hyfast skönt så länge det funkade. Men tycker faktiskt att mitt Logitech Media Keyboard 600 är skönare att skriva på. Men det handlar ju om personlig referens, så jag tycker TS ska testa tangentbordet innan han köper.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Lutar mot ett MK50 men de enda ja inte gillar är att det är FN knapp för att byta låtar o sånt :/ men de är ju vanesak haft det förr på tangentbord men det får nog bli ett mk50

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Är ni mer intresserade om mekaniska tangentbord så har jag hittat en väldigt trevlig guide på denna länk: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide#p... .

Mvh

Permalänk
Skrivet av Nyxz:

Är ni mer intresserade om mekaniska tangentbord så har jag hittat en väldigt trevlig guide på denna länk: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide#p... .

Mvh

Riktigt bra guide vad det gäller mekaniska tangentbord och de olika brytarna som existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Är ni mer intresserade om mekaniska tangentbord så har jag hittat en väldigt trevlig guide på denna länk: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide#p... .

Mvh

Läst allt där verkar som det blir Qpad MK-50 efter allt. Blev mer sugen på svarta brytarna dock , känns inte som om dem röda är ultimata ändå Men ska testa dem röda. Frågat många och dem flesta verkar vara nöjda iaf

EDIT: Köpt MK-50 nu idag på Media markt och måste säga det är väldigt annorlunda jämfört med ett icke mekaniskt vet inte riktigt om ja tycker det är positivt eller ej låter som fan i jämförelse men det är nog vanesak Än så länge gillar jag det dock

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB