Permalänk
Medlem

Problem med nätverkskrivare

Hej

Har införskaffat en HP Color LaserJet 4730mfp och installerat den med hjälp av drivrutinerna och allt verkar bra önda tills jag ska skriva ut.
det händer inget när man klicka skrivaut, inga fel meddelnde eller något sånt, så jag körde Microsofts Fix it, då sa den att den inte fick kontakt med skrivaren.
några förslag?

Permalänk
Medlem

Kolla i routerns dhcp-tabell eller i skrivarens display efter vilken adress den fått och anslut dit i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Kolla manualen du fick till för installation av skrivaren i nätverket, du kan bevöha ställa in något på skrivaren, t.ex. IP-adressen om den inte redan är ställd på dynamisk.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

har ställt in så ip bestämms automatiskt, och den är i samma "grupp" som datorn.
Har varit inne på skrivaren i webbläsaren men kan inte hitta någon inställning eller något sådant som jag tyckler verkar skulle behövas ändras, men jag vet inget om sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Arne:

har ställt in så ip bestämms automatiskt, och den är i samma "grupp" som datorn.
Har varit inne på skrivaren i webbläsaren men kan inte hitta någon inställning eller något sådant som jag tyckler verkar skulle behövas ändras, men jag vet inget om sånt här.

Men har du följt manualen? Den (för runt ett år sedan) hp mfp'n jag installerade hade jag inga problem att sätta upp med hjälp av den.
Tror jag gjorde det med hjälp av den medföljande programvaran (som man med fördel tankar senaste version av på hp's hemsida).

Permalänk
Medlem

fick inte med någon manual och jag laddade ner programvaran från HPs hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Arne:

fick inte med någon manual och jag laddade ner programvaran från HPs hemsida

Kolla om manualen finns att ladda ner hos hp då?

Permalänk
Medlem

I hemnätverk utan printserver så tycker jag det är smidigast att sätta fast IP-adress på skrivaren.
Detta kan du göra via webinterface eller via display på skrivaren.
Steg två när du satt fast IP-adress är att se till att IP-porten pekar till det fasta IPt, därefter bör det aldrig vara problem att skriva ut sålänge du har rätt drivrutin.