Permalänk
Medlem

FPS drops 2xhd7970

Tjena.

Läser konstant om folk som säger att de ligger på 45-80fps i bf3 med alla inställningar maxade i 1080p, med grafikkort såsom 560ti, hd6870 etc etc. Hade innan ett hd6870 och kan säga att jag verkligen inte tyckte det va spelbart på ultra. Med min setup får jag drops till ~50fps på banor som t ex gulf of oman i BF3 med allt på ultra, när det händer som mest (64m player, explosioner + rök, o massa skit som händer) annars ligger jag på 100+fps.

Bara undra är jag den enda som upplever detta med en highend dator, eller är det normalt att trilla ner på 50fps i extrema situationer?

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk

Tror snarare det beror på senaste patchen.

Droppar för mej med men inte lika mycket. Ca: till 65 fps droppar det för mej. Har dock läst att det kan droppa mer för 7970 korten pga dåliga drivisar också tyvärr.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Tror snarare det beror på senaste patchen.

Droppar för mej med men inte lika mycket. Ca: till 65 fps droppar det för mej. Har dock läst att det kan droppa mer för 7970 korten pga dåliga drivisar också tyvärr.

Ah okej vilken tur att jag inte gillar banan ändå

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag misstänker att det saknas kräm i dina två 7970 men BF3 verkar vara ett spel som får allt att droppa ner under 60 under sådana omständigheter som du beskrev. Dock kan det vara patchen, många med HD7970 som märkt en skillnad sedan den släpptes trots att DICE släppte patchen för att öka prestanda just för dessa kort.

Sen att Nisse p14 spelar TDM eller Squad DM och har 60fps är en annan femma.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte meningen med att man "måste" maxa allt i 1080p, skillnaden blir inte särskilt enorm från ens medium till ultra, men detta är ju bara enligt mitt tycke iofs.

Jag förstår självklart att man vill spela på dessa settings när man har sådan extrem power att utnyttja, men jag håller mig till medium för att få bästa flyt i spelet så man slipper grafiska eftersläng, för med dessa jobbigheter kan jag inte prestera som jag vill!

OT så verkar inte BF3 vara helt optimerat ännu, det kommer patches då och då, vissa av dem gör situationen sämre än innan. Dessutom så har det väl heller inte kommit drivrutiner för 7970 som nyttjar powern till max heller, det håller ju på att finslipas det med. Håll ut skulle jag säga, det löser sig nog med tiden.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Inte för att jag misstänker att det saknas kräm i dina två 7970 men BF3 verkar vara ett spel som får allt att droppa ner under 60 under sådana omständigheter som du beskrev. Dock kan det vara patchen, många med HD7970 som märkt en skillnad sedan den släpptes trots att DICE släppte patchen för att öka prestanda just för dessa kort.

Sen att Nisse p14 spelar TDM eller Squad DM och har 60fps är en annan femma.

Näh inte saknas de kräm direkt imo, räknade med att kunna hamna under 60fps i extrema situationer, som man istortsett alltid gör oavsett vad du har för setup, i nya krävande spel. Utan framerate limiting ligger jag mellan 100-200 o gosar på stadsbanorna och omkring 80-140 på caspian border. vilket känns rätt ok.

Men när folk sitter o skriver att de lirar BF3 med maxade inställningar på 560 kort eller hd6870 kort osv känns det som lite sanning med modifikation.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Inte för att jag misstänker att det saknas kräm i dina två 7970 men BF3 verkar vara ett spel som får allt att droppa ner under 60 under sådana omständigheter som du beskrev. Dock kan det vara patchen, många med HD7970 som märkt en skillnad sedan den släpptes trots att DICE släppte patchen för att öka prestanda just för dessa kort.

Sen att Nisse p14 spelar TDM eller Squad DM och har 60fps är en annan femma.

Det sistnämda har du helt rätt i

Bara för sakens skull så testade jag och stängde av ett av mina kort. Trallade in i BF3 och med mina grafik inställningar orörda Allt på ULTRA 1920x1200, Max AA samt AF. = ospelbart. Fick typ dropps ned till 35-40 fps

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Personligen förstår jag inte meningen med att man "måste" maxa allt i 1080p, skillnaden blir inte särskilt enorm från ens medium till ultra, men detta är ju bara enligt mitt tycke iofs.

Jag förstår självklart att man vill spela på dessa settings när man har sådan extrem power att utnyttja, men jag håller mig till medium för att få bästa flyt i spelet så man slipper grafiska eftersläng, för med dessa jobbigheter kan jag inte prestera som jag vill!

OT så verkar inte BF3 vara helt optimerat ännu, det kommer patches då och då, vissa av dem gör situationen sämre än innan. Dessutom så har det väl heller inte kommit drivrutiner för 7970 som nyttjar powern till max heller, det håller ju på att finslipas det med. Håll ut skulle jag säga, det löser sig nog med tiden.

Mest för jag tycker det är kul att just inte kunna höjja inställningarna mer, känslan att man har det på verkligen max. Vene tycker bara det är en go känsla but thats just me. Inte för att det gör så stor skillnad att de droppar ibland till några fps under 60 heller, flyter till 95% av tiden på extremt bra.

Men visst man får la se hur de utvecklar sig med nya patches/drivisar.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schnabs:

Mest för jag tycker det är kul att just inte kunna höjja inställningarna mer, känslan att man har det på verkligen max. Vene tycker bara det är en go känsla but thats just me. Inte för att det gör så stor skillnad att de droppar ibland till några fps under 60 heller, flyter till 95% av tiden på extremt bra.

Men visst man får la se hur de utvecklar sig med nya patches/drivisar.

Ah Förstår vad du menar! Ja time will tell!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av schnabs:

Näh inte saknas de kräm direkt imo, räknade med att kunna hamna under 60fps i extrema situationer, som man istortsett alltid gör oavsett vad du har för setup, i nya krävande spel. Utan framerate limiting ligger jag mellan 100-200 o gosar på stadsbanorna och omkring 80-140 på caspian border. vilket känns rätt ok.

Men när folk sitter o skriver att de lirar BF3 med maxade inställningar på 560 kort eller hd6870 kort osv känns det som lite sanning med modifikation.

Dom snackar så jävla mycket skit då. Att dom maxxar spelet med ett kort under 7970 klassen och det flyter på bra hela tiden är bullshit.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.