kommmer inte åt en av mina satahårddiskar

Permalänk

kommmer inte åt en av mina satahårddiskar

Hej alla sweclockare. har försökte få bukt med ett irriterande hårddisk problem som jag kommit till insikt att jag inte klarar av själv.

Började med att jag byte plats på min grafikkort utan avinstallera drivrutinerna så jag inte trodde det var nödvändigt då båda var av samma serie dock inte samma märke.då gick min hårddisk bannans totalt och ville inte boota som den skulle. då jag efter ex antal windows reapair försök kom in på datorn visar den att min andra hårddisk finns men när jag klickar på den så står det att den inte går att gå in på pga filfel eller likande. klickar på den igen står det att jag behöver formatera så försöker med det. då kommer det att up att kortfattat att windows inte kan formatera hårddisken. då försvinner den från den här datorn. skapar ny väg in till hårddisken skapar ny partion och då dycker den up igen på den här datorn men går inte att formatera så den går att använda. bios säger hårddisken finns enhetshanteraren säger den finns men kommer helt enkelt inte åt den och har slut på ider.

Tacksam för hjälp mvh martin

har en master på 500 gb och en slave på 1000 gb det är slave som dummar sig.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

Hej alla sweclockare. har försökte få bukt med ett irriterande hårddisk problem som jag kommit till insikt att jag inte klarar av själv.

Började med att jag byte plats på min grafikkort utan avinstallera drivrutinerna så jag inte trodde det var nödvändigt då båda var av samma serie dock inte samma märke.då gick min hårddisk bannans totalt och ville inte boota som den skulle. då jag efter ex antal windows reapair försök kom in på datorn visar den att min andra hårddisk finns men när jag klickar på den så står det att den inte går att gå in på pga filfel eller likande. klickar på den igen står det att jag behöver formatera så försöker med det. då kommer det att up att kortfattat att windows inte kan formatera hårddisken. då försvinner den från den här datorn. skapar ny väg in till hårddisken skapar ny partion och då dycker den up igen på den här datorn men går inte att formatera så den går att använda. bios säger hårddisken finns enhetshanteraren säger den finns men kommer helt enkelt inte åt den och har slut på ider.

Tacksam för hjälp mvh martin

har en master på 500 gb och en slave på 1000 gb det är slave som dummar sig.

Pröva detta:

Klicka på "Windows knappen" skriv i sökfältet "cmd" vänta tills den hittat cmd (commando tolken) och "högerklicka" klicka sedan på "kör som administratör" och välja "ja", om där kommer upp ett val sen när commando tolken är uppe skriv "format d:" där d är ersatt med bokstaven din hårddisk har, därefter ska du välja "volyme label" som det står i mitt fall då jag har engelskt windows men det är namnet på hårddisken, har den inget namn så trycker du bara "ENTER", har den ett namn så skriv namnet exakt som där står på /Dator\ ev /Den här datorn\ på windows XP och därefter så kommer jag inte ihåg eftersom jag ej själv kan pröva men du kan skriva om där är något du ej förstår.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO