Kan coilwhine uppstå om man klockar? (7970)

Permalänk

Kan coilwhine uppstå om man klockar? (7970)

Hej. Läste lite om att dra upp grafikkortets frekvenser i CCC och blev därför sugen på att testa. Jag gjorde det och det fungerar bra, förutom att det uppstår ett "tjutande" ljud från grafikkortet när det går över cirka 60grader. Detta skedde endast när jag använde mig av de klockade frekvenserna, om jag ställde tillbaka kortet blev det tyst igen, även om jag pressade kortet hårt.

Nu, när jag har ställt tillbaka klockfrekvenserna till orginal är det "tjutande" ljudet fortfarande kvar när jag pressar kortet. Kan coilwhine uppstå hur som helst, när man har gjort en sån här sak?

Det vore skönt att veta att det "tjutande" ljudet inte är något farligt så att jag kan fortsätta att ha kortet inställt på dessa frekvenser (1125/1575). Hur gör jag lättast för att ta reda på om det är coilwhine eller inte?

Gjorde ett 3dmark11 test också, http://3dmark.com/3dm11/2816949. Tror min score blev hyfsad, hoppas på det i alla fall.
En annan fråga, någon som har en aning om varför det fortfarande står 150 respektive 300MHz på core och memory clock? Spelar iof ingen roll då jag verkar uppnå resultat ändå, men intressant att veta!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Hej. Läste lite om att dra upp grafikkortets frekvenser i CCC och blev därför sugen på att testa. Jag gjorde det och det fungerar bra, förutom att det uppstår ett "tjutande" ljud från grafikkortet när det går över cirka 60grader. Detta skedde endast när jag använde mig av de klockade frekvenserna, om jag ställde tillbaka kortet blev det tyst igen, även om jag pressade kortet hårt.

Nu, när jag har ställt tillbaka klockfrekvenserna till orginal är det "tjutande" ljudet fortfarande kvar när jag pressar kortet. Kan coilwhine uppstå hur som helst, när man har gjort en sån här sak?

Det vore skönt att veta att det "tjutande" ljudet inte är något farligt så att jag kan fortsätta att ha kortet inställt på dessa frekvenser (1125/1575). Hur gör jag lättast för att ta reda på om det är coilwhine eller inte?

Gjorde ett 3dmark11 test också, http://3dmark.com/3dm11/2816949. Tror min score blev hyfsad, hoppas på det i alla fall.
En annan fråga, någon som har en aning om varför det fortfarande står 150 respektive 300MHz på core och memory clock? Spelar iof ingen roll då jag verkar uppnå resultat ändå, men intressant att veta!

Det är coilwhine.
Du överklockade, ditt fel. Det finns inget som täcker detta.
Inget farligt för den delen..

Permalänk
Skrivet av AchtungPanzer:

Det är coilwhine.
Du överklockade, ditt fel. Det finns inget som täcker detta.
Inget farligt för den delen..

Okej, tack för svaret. Bara det jag var ute efter, att det inte var någon fara. Då kör vi på dessa frekvenser! Riktigt glad över att det bara var det, det kan inte påverka kortet negativt på något sätt? Livslängd etc? Det är egentligen bara ett ljud?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk

Sen undrar jag även vad det egentligen är som händer när coilwhine uppstår om någon vet ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk

Är väldigt vanligt med coilwhine för 7970, jag fick det även innan jag klockat dem, men bara när jag får extremt hög FPS, som t.ex i menyer i spel, där FPSen kan stiga mot 3-4000 FPS, och alltså inget direkt problem

Vet faktiskt inte vad det beror på, folk brukar ju säga att det handlar om vilka komponenter man har i övrigt också, men vet inte riktigt om jag köper det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Sen undrar jag även vad det egentligen är som händer när coilwhine uppstår om någon vet ?

En google-sökning bort fann jag detta, skamlöst saxat från anandtech:

Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.

There are many electrical parts/circuits which can cause whining noises, so don't just assume you are hearing coils. "Annoying buzzing/electrical sound[s]" are unlikely to eminate from a coil - you have something else making noise. Whining is caused by a part (or parts) physically vibrating.

Unto itself, voltage is not going to cause a whining sound. Voltage is electrical potential (actually, EMF); current through a device is dependent on the voltage across it. With a CPU, changing the voltage probably changes the operating frequency of various components within the processor (I really don't know what is changed), however something is probably in resonance with the signal. If you can narrow down the source of the noise, you may be able to reduce or eliminate it. Try using the paper tube from a roll of paper towels to "listen" to various parts of your system to locate the source.

Good luck!

Permalänk

Där ser man, intressant!

Men men, så länge det inte är farligt så är det lugnt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M