Överklocka 7970 crossfire

Permalänk
Medlem

Överklocka 7970 crossfire

Helloo

Är det någon här med 7970 x2 som kan överklocka? Felfritt då alltså..
Det spelar ingen roll om jag överklockar med Msi Afterburner eller CCC, det blir bara knasigt.
Fan speeden sparas inte, hastigheten kan ändras helt ramdom, typ som att det var auto. Klocksen kan ändras mitt i spel, volten går bara att ändra på 1 GPU och massvis med andra problem..

De jag tycker är konstigt är att det är exakt likadant när jag bara överklockar med CCC.
Jag har testat ominstallerat drivers, msi, driversweeper osvosv, inget hjälper..

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

anyone??

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Helloo

Är det någon här med 7970 x2 som kan överklocka? Felfritt då alltså..
Det spelar ingen roll om jag överklockar med Msi Afterburner eller CCC, det blir bara knasigt.
Fan speeden sparas inte, hastigheten kan ändras helt ramdom, typ som att det var auto. Klocksen kan ändras mitt i spel, volten går bara att ändra på 1 GPU och massvis med andra problem..

De jag tycker är konstigt är att det är exakt likadant när jag bara överklockar med CCC.
Jag har testat ominstallerat drivers, msi, driversweeper osvosv, inget hjälper..

Skrivet av Daquis:

1. Bumpning är inte tillåtet.
2. FanSpeed kanske inte sparas då afterburner då afterburner är i beta och drivrutinerna för 7970 är i barnstadiet än och således har en del barnsjukdomar. Fläktkurva kan du i alla fall ställa in i sapphire trixx, dock rekommenderar jag att du har fläkt på auto då det är säkrast.
3. Klockfrekvenserna ändrar sig beroende på situation, idle, flash (nämner inget mer där då sweclockers maffian är efter mig), 3d osv. Notera också att CF inte fungerar i windowed-mode vilket medför att slave-kortet körs i idle då.

Permalänk
Medlem

Hm, jag har bara överklockat en gång och använde då CCC och det sparades Dock ska jag inte säga för mycket då jag inte är en expert inom området.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Bumpning är inte tillåtet.
2. FanSpeed kanske inte sparas då afterburner då afterburner är i beta och drivrutinerna för 7970 är i barnstadiet än och således har en del barnsjukdomar. Fläktkurva kan du i alla fall ställa in i sapphire trixx, dock rekommenderar jag att du har fläkt på auto då det är säkrast.
3. Klockfrekvenserna ändrar sig beroende på situation, idle, flash (nämner inget mer där då sweclockers maffian är efter mig), 3d osv. Notera också att CF inte fungerar i windowed-mode vilket medför att slave-kortet körs i idle då.

Fläkspeeden har samma problem i CCC. Klocken kan ändras när jag spelar. Att ändra från auto till 100% ser jag inget farligt med.
Läste någonting om ULPS att man ska stänga av det om man kör crossfire, ska testa det när jag kommer hem. Någon som testat det?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Fläkspeeden har samma problem i CCC. Klocken kan ändras när jag spelar. Att ändra från auto till 100% ser jag inget farligt med.
Läste någonting om ULPS att man ska stänga av det om man kör crossfire, ska testa det när jag kommer hem. Någon som testat det?

Ja, ULPS bör stängas av för bättre och jämnare prestanda i CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja, ULPS bör stängas av för bättre och jämnare prestanda i CF.

Kommer inte gpu usage va på max då hela tiden? Fast man inte spelar osv..

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Kommer inte gpu usage va på max då hela tiden? Fast man inte spelar osv..

Om du alltid spelar i fullscreen så behöver du nog inte stänga av ULPS ändå, jag vet i alla fall att om du vill ha fungerade CF i spel som WoW som många kör i windowed mode så måste ULPS stängas av för att CF ska fungera.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått ordning på sakerna lite men de är fortfarande ett problem kvar.. När jag ska ändra overclockingmode till 1 i Msi Afterburner cfg så får jag värdet "0" på clock/memory, (kan bara ändra till högst 1125/1575 annars). Volten funkar dock bra.

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Jag har nu fått ordning på sakerna lite men de är fortfarande ett problem kvar.. När jag ska ändra overclockingmode till 1 i Msi Afterburner cfg så får jag värdet "0" på clock/memory, (kan bara ändra till högst 1125/1575 annars). Volten funkar dock bra.

Om jag inte minns fel så ska det stå på 2 och inte 1. Att afterburners frekvenser hamnar på noll beror antigen på bristfällig beta eller atis drivrutiner. Jag hade själv samma problem så jag gick över till sapphire trixx istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om jag inte minns fel så ska det stå på 2 och inte 1. Att afterburners frekvenser hamnar på noll beror antigen på bristfällig beta eller atis drivrutiner. Jag hade själv samma problem så jag gick över till sapphire trixx istället.

Gillar Afterburners onscreen display med temp, usage och så. Har trixx det också ?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Gillar Afterburners onscreen display med temp, usage och så. Har trixx det också ?

Trixx har en helt egen gadget som visar massor med information.