Problem med hårddisken

Permalänk
Avstängd

Problem med hårddisken

Jag startade upp datorn i morse. Jag går ut i köket en stund och när jag återvänder så står det "A disk read error occured press CTRL+ALT+Del to restart". När jag startar om datorn så kommer samma meddelande upp. Vad kan vara fel? Och finns det någon fix?

Hårddisken är en mekanisk 1TB Samsung HDD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Diagnostisera med tillverkarens progg

Har bytt systemdisk mellan denna och en mindre som jag hade sedan tidigare. Min 1TB dyker upp i windows och den går igenom ett kort generictest utan problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Har du kört tillverkarens STORA test?

Inte än men satt just igång det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Gör det efter testet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Du har väll kopierat det du vill ha kvar till en annan hårddisk innan du började testet?
Gör det INNAN du gör något tidkrävande under lång tid med disken.

Det har hänt mig 2 gånger att en skadad disk gick sönder helt mitt i det långa testet med tillverkarens program eller när man gjorde långsam formatering. Som tur var följde jag mitt eget råd båda gångerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Du har väll kopierat det du vill ha kvar till en annan hårddisk innan du började testet?
Gör det INNAN du gör något tidkrävande under lång tid med disken.

Det har hänt mig 2 gånger att en skadad disk gick sönder helt mitt i det långa testet med tillverkarens program eller när man gjorde långsam formatering. Som tur var följde jag mitt eget råd båda gångerna.

Jag har egentligen inget av värde på hårddisken utan den har mest används som lagringsdisk för serier och liknande Har dessutom använts som systemdisk . Dock planerar jag att formatera om den. Om den nu fungerar ordentligt dvs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dock planerar jag att formatera om den.

Ta bort och skapa ny partition när du ändå gör det. Det är viktigt. Vissa fel kräver att man gör det också för att fixa felen. Tex det felet som jag tror du har.

Permalänk
Medlem

Om du tror att disken har fysiska fel så är det första du bör göra är en avbild med ddrescue. Därefter köra disktillverkarens diagnosprogram. Varför denna ordning.? För att varje användning av en disk med fysiska fel riskerar att felen förvärras. All användning minskar chansen att rädda datat.

Visa signatur

Fagerja